Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.396 din 29 octombrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea   Legii nr. 265/2007 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.396 din 29 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 7 decembrie 2009

Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicatã de Municipiul TârguMureş în Dosarul nr. 2.754/102/2008 al Tribunalului Mureş Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 22 octombrie 2009 şi au fost consemnate în încheierea de la acel termen, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 29 octombrie 2009.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 2.754/102/2008, Tribunalul Mureş - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.
Excepţia a fost ridicatã de Municipiul Târgu-Mureş într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã prevederile de lege criticate încalcã dispoziţiile art. 120 alin. (1) din Constituţie şi ale Cartei Europene a Autonomiei Locale, care consacrã principiile descentralizãrii şi autonomiei locale, deoarece au eliminat textul cuprins la <>art. 14 alin. (4) teza a doua din Legea nr. 38/2003 , care reglementa competenţa autoritãţilor publice locale de a stabili "un numãr maxim de autorizaţii taxi necesare peste raportul de 4 la 1.000 locuitori ai localitãţii de autorizare, în baza unui studiu efectuat de cãtre autoritatea localã." Astfel, se putea stabili numãrul necesar de autorizaţii pe raza teritorialã a unitãţii administrativ-teritoriale în funcţie de nevoile comunitãţii locale, în consonanţã cu alin. (1) al aceluiaşi alineat, potrivit cãruia dimensionarea activitãţii de transport public local de persoane, în regim de taxi, se stabileşte în raport cu gradul de satisfacere a transportului public local de persoane.
Tribunalul Mureş şi-a exprimat opinia cã dispoziţiile ce constituie obiectul excepţiei sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 27 martie 2008, având urmãtorul cuprins:
- <>Art. I. - "Se aprobã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 153 din 19 decembrie 2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicatã în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 883 din 21 decembrie 2007, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul unic, înaintea punctului 1 se introduce un nou punct, punctul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
«1^1. La articolul I punctul 16, alineatul (4) al articolului 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
(4) Numãrul maxim de autorizaţii taxi stabilit a se atribui în conformitate cu prevederile alin. (2) şi/sau (3) va fi de maximum 4 la 1.000 de locuitori ai localitãţii de autorizare.»".
Dispoziţiile încãlcate sunt cele ale art. 120 din Legea fundamentalã referitoare la principiul descentralizãrii şi autonomiei autoritãţilor publice locale, precum şi cele ale Cartei Europene a Autonomiei Locale adoptatã la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificatã de România prin <>Legea nr. 199/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997.
În esenţã, autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile criticate, prevãzând, în mod imperativ, cã numãrul maxim de autorizaţii taxi este de 4 la 1.000 de locuitori, încalcã principiile descentralizãrii şi autonomiei locale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã cã <>art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere este criticat din perspectiva unei omisiuni de reglementare, respectiv pentru faptul cã, potrivit acestui text legal, nu mai existã posibilitatea pentru autoritãţile administraţiilor publice locale de a mai elibera autorizaţii, cu acordul asociaţiilor profesionale reprezentative, peste numãrul maxim stabilit pe baza raportului de 4 la 1.000 de locuitori.
Asemenea critici nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , "se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea <>Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicatã de Municipiul Târgu-Mureş în Dosarul nr. 2.754/102/2008 al Tribunalului Mureş - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 octombrie 2009.

PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU

Magistrat-asistent,
Fabian Niculae

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016