Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.359 din 11 decembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 18 alin. (2) lit. d) si e) din Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.359 din 11 decembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (2) lit. d) si e) din Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 29 decembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicatã de Adrian Morar în Dosarul nr. 1.230/64/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde Consiliul Naţional de Integritate şi Agenţia Naţionalã de Integritate, prin consilier juridic, lipsind autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul pãrţilor prezente solicitã respingerea excepţiei, considerând cã prevederile legale criticate nu sunt discriminatorii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. Se aratã cã textul de lege criticat nu îngrãdeşte accesul la funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.230/64/2007, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 , excepţie ridicatã de Adrian Morar în cauza ce are ca obiect judecarea acţiunii de anulare a deciziei Consiliului Naţional de Integritate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 , prin stabilirea condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru ca o persoanã sã fie numitã în funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi prin redactarea defectuoasã a textului, sunt contrare prevederilor art. 13, 16, 44 şi 73 din Constituţie, deoarece instituirea unei declaraţii în sensul prevederilor legale îngrãdeşte accesul la funcţii publice.
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este nefondatã. Se aratã cã prevederile legale criticate nu îngrãdesc accesul liber la demnitatea publicã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã participarea la procedura de selecţie în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate este accesibilã tuturor celor care îndeplinesc condiţiile cerute de lege.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007.
Aceste dispoziţii legale au urmãtorul cuprins:
- Art. 18: "(2) Poate fi numitã în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei persoana care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii: [...]
d) nu face şi nici nu a fãcut parte, în ultimii 3 ani, din niciun partid politic, formaţiune sau alianţã politicã;
e) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de informaţii înainte de anul 1990, nu a fost şi nu este lucrãtor operativ, inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii;[...]."
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu urmãtoarele texte din Constituţie: art. 13 privind limba oficialã, art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 44 referitor la dreptul la proprietate privatã şi art. 73 privind categoriile de legi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
În cauzã, nu poate fi vorba despre încãlcarea, prin dispoziţiile <>art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, a egalitãţii în drepturi între candidaţii pentru funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei, în sensul ocrotirii preferenţiale a unora dintre ei. Principiul constituţional consfinţit la art. 16 nu se opune ca o lege sã instituie condiţii corespunzãtoare domeniului pe care îl reglementeazã, pentru mai buna funcţionare a acestuia. În cazul analizat, legiuitorul a urmãrit o mai bunã exercitare a funcţiilor şi demnitãţilor publice în condiţii de imparţialitate, integritate şi transparenţã, principiu care este înscris în preambulul legii. Totodatã, participarea la procedura de selecţie pentru funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Agenţiei este permisã oricãrei persoane care îndeplineşte condiţiile impuse de textul de lege criticat. De altfel, însãşi Legea fundamentalã prevede la art. 16 alin. (3) cã funcţiile şi demnitãţile publice pot fi ocupate în condiţiile <>legii. Or, Legea nr. 144/2007 este tocmai o aplicare a acestui principiu constituţional.
Celelalte texte constituţionale invocate în susţinerea excepţiei, şi anume art. 13, 44 şi 73, nu au relevanţã sub aspectul criticilor formulate în cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (2) lit. d) şi e) din Legea nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, excepţie ridicatã de Adrian Morar în Dosarul nr. 1.230/64/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 decembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016