Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.358*) din 13 octombrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.358*) din 13 octombrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, precum si fata de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de suferit in urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 840 din 28 noiembrie 2011
--------
    *) A se vedea opinia separatã de la Decizia nr. 798 din 16 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 674 din 21 septembrie 2011.

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent

    Cu participarea, în şedinţa publicã din 13 octombrie 2011, a reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Administraţia Cimitirelor şi Crematoriilor Umane în Dosarul cu nr. 39.107/3/CA/2010 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
    Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 15 septembrie 2011, în prezenţa reprezentantului pãrţii Administraţia Cimitirelor şi Crematoriilor Umane şi a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea datã, când Curtea, în temeiul art. 6, art. 51 alin. (1) teza a doua şi art. 58 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a repus cauza pe rol pentru data de 13 octombrie 2011.
    La apelul nominal efectuat la termenul de judecatã din 13 octombrie 2011 lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate pentru considerentele care au stat la baza Deciziei Curţii Constituţionale nr. 798 din 16 iunie 2011.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 4 mai 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 39.107/3/CA/2010, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004. Excepţia a fost ridicatã într-o cauzã având ca obiect soluţionarea cererii de atribuire în proprietate a unui loc de veci, în temeiul textului de lege criticat.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã, în aplicarea dispoziţiilor art. 136 alin. (3) teza finalã din Constituţie, legiuitorul a stabilit prin dispoziţiile art. 3 alin. (4) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publicã şi regimul general al acesteia cã "Domeniul public al comunelor, al oraşelor şi al municipiilor este alcãtuit din bunurile prevãzute la pct. III din anexã", iar în anexã, la pct. III subpct. 10, sunt menţionate "cimitirele orãşeneşti şi comunale". Locurile de veci sunt situate în cimitirele orãşeneşti şi comunale, astfel încât fac parte din domeniul public al comunelor, al oraşelor sau al municipiilor. Prevederile legale criticate contravin şi dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã, potrivit cãrora "Contractul de concesiune se încheie în conformitate cu legea românã, indiferent de naţionalitatea sau de cetãţenia concesionarului, pentru o duratã care nu va putea depãşi 49 de ani, începând de la data semnãrii lui".
    Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât prin acestea se încalcã principiul inalienabilitãţii bunurilor proprietate publicã.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul conţinut: "(1) Persoanele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b), precum şi la art. 4 alin. (1) beneficiazã, pe lângã indemnizaţia calculatã conform prevederilor art. 4, şi de urmãtoarele drepturi: [...] h) atribuirea în proprietate, fãrã platã, a locului de veci;".
    Persoanele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004 sunt: luptãtorii pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 şi urmaşii eroilor-martiri, respectiv soţul supravieţuitor, pãrinţii celui decedat şi fiecare dintre copiii acestuia.
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã prevederile criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 136 alin. (2) privind garantarea şi ocrotirea prin lege a proprietãţii publice, alin. (3) referitor la bunurile care fac obiect exclusiv al proprietãţii publice şi alin. (4) potrivit cãruia "bunurile proprietate publicã sunt inalienabile. În condiţiile legii organice, ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori instituţiilor publice sau pot fi concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosinţã gratuitã instituţiilor de utilitate publicã".
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã s-a mai pronunţat asupra textului de lege criticat prin Decizia nr. 798 din 16 iunie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 674 din 21 septembrie 2011.
    Cu acel prilej a reţinut, în esenţã, cã locurile de veci situate în cimitirele orãşeneşti şi comunale aparţin domeniul public local al comunelor, oraşelor şi municipiilor, potrivit art. 3 alin. (4) din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, coroborat cu subpct. 10 al pct. III din anexa la Legea nr. 213/1998. Legea nr. 213/1998 nu conţine nicio prevedere potrivit cãreia locurile de veci fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice, astfel încât acestor bunuri nu li se aplicã teza finalã a art. 136 alin. (3) din Constituţie, putând fi trecute în domeniul privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, urmând apoi regimul general al acestuia.
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în decizia anterior pronunţatã îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.
    Distinct de cele reţinute în decizia menţionatã, Curtea mai observã cã, potrivit art. 864 teza întâi din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 505 din 15 iulie 2011, "Dreptul de proprietate publicã se stinge dacã bunul a pierit ori a fost trecut în domeniul privat", iar, potrivit art. 553 alin. (4) din acelaşi act normativ, "Bunurile obiect al proprietãţii private, indiferent de titular, sunt şi rãmân în circuitul civil, dacã prin lege nu se dispune altfel. Ele pot fi înstrãinate, pot face obiectul unei urmãriri silite şi pot fi dobândite prin orice mod prevãzut de lege".
    În aceste condiţii, Curtea constatã cã existã mijloacele legale de a parcurge etapele necesare trecerii locului de veci din proprietate publicã a comunelor, oraşelor şi municipiilor în proprietatea privatã a acestora, în vederea înstrãinãrii cãtre persoanele îndreptãţite, pentru ca astfel sã poatã fi aplicat textul de lege criticat, respectiv art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 341/2004. Rezultã cã aspectele învederate reprezintã mai degrabã probleme de interpretare şi aplicare a legii în speţã, atribut exclusiv al instanţei de judecatã. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 341/2004, astfel cum a fost formulatã de cãtre autorul acesteia, este inadmisibilã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. h) din Legea recunoştinţei faţã de eroii-martiri şi luptãtorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţã de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, excepţie ridicatã de Administraţia Cimitirelor şi Crematoriilor Umane în Dosarul cu nr. 39.107/3/CA/2010 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 octombrie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Cristina Cãtãlina Turcu

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016