Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.354 din 10 decembrie 2008  referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) si   art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii, asa cum a fost modificata prin   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiintarea inchisorii contraventionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.354 din 10 decembrie 2008 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, precum si art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) si art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sanctiunii prestarii unei activitati in folosul comunitatii, asa cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiintarea inchisorii contraventionale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 29 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, excepţie ridicatã de instanţa de judecatã în Dosarul nr. 10.407/281/2008 şi în Dosarul nr. 10.424/281/2008 ale Judecãtoriei Ploieşti - Secţia civilã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 4 decembrie 2008 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, iar, în urma deliberãrilor, Curtea a dispus amânarea pronunţãrii pentru 10 decembrie 2008.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 8 septembrie 2008 şi 15 septembrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 10.407/281/2008 şi nr. 10.424/281/2008, Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale.
Excepţia a fost ridicatã, în dosarele de mai sus, de Judecãtoria Ploieşti - Secţia civilã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, instanţa de judecatã susţine cã dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor art. 1 alin. (3) şi (5) şi art. 16 din Constituţia României, deoarece înlocuirea amenzii contravenţionale cu sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii este condiţionatã de consimţãmântul contravenientului, ceea ce are ca efect exonerarea acestuia de orice sancţiune, în ipoteza în care nu are venituri care sã poatã fi urmãrite. în aceeaşi ordine de idei, se susţine cã, în condiţiile arãtate, desfiinţarea închisorii contravenţionale este de naturã sã lipseascã statul de puterea de constrângere prin care asigurã respectarea legii.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale atacate nu contravin Constituţiei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aşa cum a fost modificat prin articol unic punctul 1 din <>Legea nr. 352/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 640 din 25 iulie 2006, precum şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003, dispoziţii care au urmãtorul cuprins:
<>Art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 : "În cazul în care contravenientul nu a achitat amenda în termenul prevãzut la alin. (4), instanţa procedeazã la înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligãrii la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii, cu acordul acestuia."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prin dispoziţiile <>art. 9 alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aplicarea sancţiunii obligãrii la prestarea unei activitãţi în folosul comunitãţii este condiţionatã de acordul contravenientului. Acest fapt este de naturã a lipsi de eficienţã sancţiunea aplicatã pentru comiterea unei fapte antisociale, cu consecinţa încãlcãrii dispoziţiilor art. 1 alin. (5) din Constituţia României, în conformitate cu care "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie".
În consecinţã, Curtea urmeazã sã constate cã sintagma "cu acordul acestuia", folositã în cuprinsul textului analizat, este neconstituţionalã.
Curtea constatã, de asemenea, cã dispoziţii similare ce impun acordul contravenientului pentru prestarea unei munci în folosul comunitãţii se regãsesc şi în art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) şi <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunii prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiinţarea închisorii contravenţionale. Aceste texte au urmãtorul cuprins:
Art. 1 alin. (3): "Sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii poate fi aplicatã numai dacã existã consimţãmântul contravenientului."
Art. 8 alin. (5) lit. b): "(5) Instanţa apreciazã asupra legalitãţii şi temeiniciei procesului-verbal şi pronunţã una dintre urmãtoarele soluţii:
[...]
b) aplicã sancţiunea prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, cu consimţãmântul contravenientului, dacã apreciazã cã aplicarea amenzii contravenţionale nu este îndestulãtoare ori contravenientul nu dispune de mijloace materiale şi financiare pentru plata acesteia;"
Art. 13: "În toate situaţiile, dupã luarea consimţãmântului contravenientului instanţa, prin hotãrâre, stabileşte natura activitãţilor ce vor fi prestate de acesta în folosul comunitãţii, pe baza datelor comunicate de primarul localitãţii în care contravenientul îşi are domiciliul sau reşedinţa, ţinând seama de aptitudinile sale fizice şi psihice, precum şi de nivelul pregãtirii profesionale."
Pentru considerentele expuse mai sus, Curtea urmeazã sã constate cã sintagmele "numai dacã existã consimţãmântul contravenientului", "cu consimţãmântul contravenientului" şi, respectiv, "dupã luarea consimţãmântului contravenientului" folosite în aceste texte legale sunt neconstituţionale.
Celelalte prevederi normative criticate sunt în acord cu Legea fundamentalã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate şi constatã cã sintagma "cu acordul acestuia" din <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi sintagmele "numai dacã existã consimţãmântul contravenientului", "cu consimţãmântul contravenientului" şi "dupã luarea consimţãmântului contravenientului" din art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (5) lit. b) şi, respectiv, <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 55/2002 privind regimul juridic al sancţiunii prestãrii unei activitãţi în folosul comunitãţii, aşa cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 108/2003 privind desfiinţarea închisorii contravenţionale, sunt neconstituţionale, excepţie ridicatã de instanţa de judecatã în Dosarul nr. 10.407/281/2008 şi în Dosarul nr. 10.424/281/2008 ale Judecãtoriei Ploieşti - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 decembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016