Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.352 din 13 octombrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.352 din 13 octombrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 16 ianuarie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicatã de Abdulrazzak Eden J. Abdulrazzak în Dosarul nr. 13.108/4/2010 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti şi care formeazã obiectul Dosarului nr. 4.551D/2010 al Curţii Constituţionale.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiatã, arãtând cã derogarea cuprinsã în textul de lege criticat reprezintã o dispoziţie edictatã în favoarea strãinului solicitant, tocmai în considerarea situaţiei speciale în care se aflã acesta.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 5 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 13.108/4/2010, Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicatã de Abdulrazzak Eden J. Abdulrazzak într-o cauzã având ca obiect anularea hotãrârii prin care Oficiul Român pentru Imigrãri a dispus neacordarea permisiunii de a rãmâne pe teritoriul României pe o perioadã de 5 zile de la data înregistrãrii cererii de acordare a accesului la o nouã procedurã de azil.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã art. 88 alin. (3) din Legea nr. 122/2006 excepteazã strãinii care sunt luaţi în custodie publicã şi pentru cei care se aflã în arest preventiv sau în cursul executãrii unei pedepse privative de libertate de la îndeplinirea condiţiei depunerii personale a cererii prevãzute la art. 88 alin. (1) lit. a). Cu toate acestea, strãinul care se încadreazã în categoriile menţionate nu se va putea bucura de dispoziţiile art. 89 alin. (1) din aceeaşi lege, potrivit cãrora, în cazul îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 88 alin. (1), are permisiunea de a rãmâne pe teritoriul României pentru o perioadã de 5 zile de la data înregistrãrii cererii de acordare a accesului la o nouã procedurã de azil. Autorul excepţiei susţine cã, prevalându-se de dispoziţiile art. 89 alin. (1) din Legea nr. 122/2006, Oficiul Român pentru Imigrãri va emite întotdeauna hotãrâri prin care nu va permite cetãţeanului strãin aflat în custodie publicã rãmânerea pe teritoriul României pe perioada menţionatã. Precizeazã cã este încãlcat art. 5 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale al cãrui scop îl reprezintã protejarea individului împotriva arbitrariului autoritãţilor statale. Aminteşte şi Hotãrârea din 14 februarie 2008 a Curţii Europe a Drepturilor Omului pronunţatã în Cauza Hussain împotriva României.
    Judecãtoria Sectorului 4 Bucureşti nu şi-a exprimat opinia cu privire la constituţionalitatea textului de lege criticat, contrar prevederilor art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtoarea redactare:
    - Art. 88 alin. (1) lit. a): "(1) Cererea de acordare a accesului la o nouã procedurã de azil poate fi depusã numai dacã sunt îndeplinite, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
    a) sã fie depusã personal, persoana sã se afle pe teritoriul României; şi
    b) (...)
    "În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor din Legea fundamentalã cuprinse la art. 23 privind libertatea individualã şi art. 25 referitor la dreptul la liberã circulaţie. De asemenea, invocã art. 5 - "Dreptul la libertate şi la siguranţã" din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã autorul acesteia are în vedere situaţia strãinilor luaţi în custodie publicã şi a celor care se aflã în arest preventiv sau în cursul executãrii unei pedepse privative de libertate, în legãturã cu care deduce, din interpretarea coroboratã a prevederilor art. 88 alin. (1) lit. a), art. 88 alin. (3) şi art. 89 alin. (1) din Legea nr. 122/2006, cã, deşi sunt exceptaţi de la obligaţia depunerii personale a cererii de acordare a accesului la o nouã procedurã de azil, nu vor beneficia de permisiunea de a rãmâne pe teritoriul României pentru o perioadã de 5 zile de la data înregistrãrii cererii. Aceasta, deoarece Oficiul Român pentru Imigrãri va emite întotdeauna hotãrâri prin care nu va permite acestor strãini rãmânerea pe teritoriul României pe o perioadã de 5 zile.
    Curtea constatã cã, astfel motivatã, excepţia vizeazã o problemã de aplicare a legii la situaţii concrete, ceea ce excedeazã competenţei instanţei de contencios constituţional, care se pronunţã numai asupra conformitãţii textelor de lege supuse controlului cu dispoziţii şi principii cuprinse în Legea fundamentalã, iar nu asupra modalitãţii în care autoritãţile publice administrative înţeleg sã aplice legea la cazuri particulare.
    De asemenea, Curtea reţine cã prevederile art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006, referindu-se la condiţiile în care poate fi depusã cererea de acordare a accesului la o nouã procedurã de azil, nu pun în discuţie dreptul de liberã circulaţie ori libertatea individualã şi dreptul la siguranţã, garantate prin textele din Constituţie şi din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale invocate de autorul excepţiei. În plus, instanţa de contencios constituţional observã cã Hotãrârea din 14 februarie 2008 pronunţatã în Cauza Hussain împotriva României nu are incidenţã în ceea ce priveşte soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate, întrucât, cu acel prilej, Curtea Europeanã a Drepturilor Omului a constatat încãlcarea art. 5 paragraful 1 lit. f) din convenţia amintitã, ca urmare a faptului cã, în speţã, în absenţa comunicãrii cãtre reclamant a motivului plasãrii sale într-un centru de tranzit şi a duratei acestei plasãri, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor acestuia, detenţia reclamantului nu era conformã cu cerinţele dreptului intern.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 88 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicatã de Abdulrazzak Eden J. Abdulrazzak în Dosarul nr. 13.108/4/2010 al Judecãtoriei Sectorului 4 Bucureşti.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 octombrie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                              Valentina Bãrbãţeanu

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016