Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.344 din 9 decembrie 2008  referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.344 din 9 decembrie 2008 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 866 din 22 decembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã de Ionel Tebuie în Dosarul nr. 2.731/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale, din oficiu în dosarele nr. 1.666/90/2008, nr. 1.943/90/2008, nr. 1.992/90/2008, nr. 2.115/90/2008, nr. 2.116/90/2008, nr. 2.033/90/2008, nr. 2.034/90/2008 şi nr. 2.853/90/2008 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal, din oficiu în dosarele nr. 1.866/98/2008 (nr. în format vechi 1.351/2008) şi nr. 2.008/98/2008 (nr. în format vechi 1.435/2008) ale Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilã, de Societatea Comercialã "Adriana Distribution" - S.R.L., din judeţul Timiş, în Dosarul nr. 3.209/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, de Raul Flavius Tãtar în Dosarul nr. 2.562/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale, din oficiu în dosarele nr. 1.262/108/2008, nr. 2.589/108/2008, nr. 2.668/108/2008, nr. 3.253/108/2008, nr. 3.113/108/2008 şi nr. 2.757/108/2008 ale Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã asupra cauzei. În acest sens, aratã cã domnul Claudin Ştefan, parte în Dosarul nr. 2.053D/2008, Administraţia Finanţelor Publice Lugoj şi Trezoreria Municipiului Lugoj, pãrţi în Dosarul nr. 2.151D/2008, au comunicat la dosar adrese prin care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Totodatã, referã şi cu privire la adresele comunicate în dosarele nr. 2.056D/2008 şi nr. 2.057D/2008 de cãtre pãrţile Cãtãlin Eugen Rãducu, respectiv Valentin Petre Cotoi, prin care se solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate de cãtre instanţa de judecatã, din oficiu, în dosarele menţionate.
Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexãrii dosarelor nr. 1.989D/2008, nr. 2.051D/2008, nr. 2.052D/2008, nr. 2.053D/2008, nr. 2.054D/2008, nr. 2.055D/2008, nr. 2.056D/2008, nr. 2.057D/2008, nr. 2.058D/2008, nr. 2.059D/2008, nr. 2.060D/2008, nr. 2.151D/2008, nr. 2.154D/2008, nr. 2.155D/2008, nr. 2.156D/2008, nr. 2.157D/2008, nr. 2.158D/2008, nr. 2.159D/2008 şi nr. 2.160D/2008, înregistrate pe rolul sãu, având în vedere cã obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã ca fiind întrunite condiţiile conexãrii dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedurã civilã, Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 2.051D/2008, nr. 2.052D/2008, nr. 2.053D/2008, nr. 2.054D/2008, nr. 2.055D/2008, nr. 2.056D/2008, nr. 2.057D/2008, nr. 2.058D/2008, nr. 2.059D/2008, nr. 2.060D/2008, nr. 2.151D/2008, nr. 2.154D/2008, nr. 2.155D/2008, nr. 2.156D/2008, nr. 2.157D/2008, nr. 2.158D/2008, nr. 2.159D/2008 şi nr. 2.160D/2008 la Dosarul nr. 1.989D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibilã, deoarece critica priveşte aspecte de aplicare şi interpretare a textului de lege criticat care excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 17 septembrie 2008 şi 15 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 2.731/108/2008, nr. 1.262/108/2008, nr. 2.562/108/2008, nr. 2.589/108/2008, nr. 2.668/108/2008, nr. 3.253/108/2008, nr. 3.113/108/2008 şi nr. 2.757/108/2008, Tribunalul Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã de Ionel Tebuie, de Raul Flavius Tãtar şi de instanţã, din oficiu, în cauze de contencios administrativ privind cereri pentru anulare act administrativ şi restituirea taxei de primã înmatriculare.
Prin încheierile din 23 septembrie 2008 şi 7 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 1.666/90/2008, nr. 1.943/90/2008, nr. 1.992/90/2008, nr. 2.115/90/2008, nr. 2.116/90/2008, nr. 2.033/90/2008, nr. 2.034/90/2008 şi nr. 2.853/90/2008, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã din oficiu în cauze de contencios administrativ privind cereri pentru anulare act administrativ şi restituirea taxei de primã înmatriculare.
Prin încheierile din 13 octombrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 1.866/98/2008 (nr. în format vechi 1.351/2008) şi nr. 2.008/98/2008 (nr. în format vechi 1.435/2008), Tribunalul Ialomiţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã din oficiu în cauze de contencios administrativ privind cereri pentru anulare act administrativ şi restituirea taxei de primã înmatriculare.
Prin Încheierea din 22 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 3.209/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Adriana Distribution" - S.R.L. din judeţul Timiş într-o cauzã având ca obiect o cerere de restituire a taxei de primã înmatriculare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât se aplicã şi autovehiculelor a cãror primã înmatriculare s-a fãcut anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 . Aratã cã încasarea taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule s-a fãcut fãrã temei legal, în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, deoarece prevederile art. 214^1-214^3 din codul fiscal erau contrare normelor de drept comunitar, principiul rangului prioritar al dreptului comunitar asigurând prevalenţa acestuia din urmã. Astfel, statul român nu este îndreptãţit sã pãstreze sumele încasate cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi nici nu este posibilã o compensare între sumele deja achitate şi cele ipotetic datorate, deoarece o normã juridicã nu poate fi aplicatã retroactiv. Sumele încasate, începând cu data de 1 ianuarie 2007, cu încãlcarea dreptului comunitar trebuie restituite, actualizate cu 0,1% pentru fiecare zi în care s-au aflat la dispoziţia statului.
Tribunalul Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 nu corespunde exigenţelor principiului constituţional al neretroactivitãţii legii, deoarece, pe de o parte, dispune restituirea unei taxe încasate anterior intrãrii ei în vigoare, iar pe de altã parte, instituie taxa pe poluare pentru autovehiculele înmatriculate în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, perioadã anterioarã intrãrii în vigoare a acestui act normativ.
Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã prevederile <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate. În acest sens, aratã cã prevederile criticate dau naştere unor raporturi juridice noi, ce conţin dreptul contribuabilului la restituirea unei sume de bani cu titlu de diferenţã între cuantumul taxei de primã înmatriculare şi taxa pe poluare, precum şi obligaţia corelativã a organelor financiare de a proceda la achitarea acestei sume.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile criticate sunt neconstituţionale. În acest sens, aratã cã acestea dispun pentru trecut, instituind o compensare între taxa de primã înmatriculare deja plãtitã şi taxa pe poluare care a fost ulterior introdusã, astfel încât se aduce atingere principiului constituţional al neretroactivitãţii legii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, care au urmãtorul conţinut: "Taxa rezultatã ca diferenţã între suma achitatã de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iunie 2008, cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind taxa pe poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale ale art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii şi ale art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã prin <>art. I din Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006, s-a introdus în codul fiscal capitolul II^1 "Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule", cu articolele 214^1-214^3. Prin <>art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, ordonanţã ce a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, dispoziţiile <>art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal au fost abrogate în mod expres. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 stabileşte cadrul legal pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, în scopul asigurãrii protecţiei mediului, pentru îmbunãtãţirea calitãţii aerului şi pentru încadrarea în valorile-limitã prevãzute de legislaţia comunitarã în acest domeniu. Textul de lege criticat reglementeazã posibilitatea de restituire a diferenţei rezultate în urma compensãrii sumei achitate de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 - 30 iulie 2008, cu titlu de taxã specialã pentru autoturisme şi autovehicule, cu suma reprezentând taxa pe poluare pentru autovehicule conform prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 .
Analizând motivarea de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta relevã aspecte ce ţin de interpretarea şi aplicarea legii de instanţele de judecatã, fiind vorba de stingerea a douã obligaţii fiscale, prin compensare, problemã ce nu intrã în competenţa de soluţionare a Curţii Constituţionale, care, potrivit <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea acesteia, asigurã controlul de constituţionalitate prin raportare la prevederile Legii fundamentale.
De altfel, instanţelor judecãtoreşti le revine sarcina de aplicare directã a legislaţiei comunitare atunci când legislaţia naţionalã este în contradicţie cu aceasta.
Curtea Constituţionalã a statuat în jurisprudenţa sa cã nu intrã în atribuţiile sale cenzurarea aplicãrii legii de instanţele de judecatã, controlul judecãtoresc realizându-se, potrivit art. 126 alin. (1) din Constituţie, "... prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege".
În consecinţã, prevederile legale criticate nu pot fi supuse controlului de constituţionalitate, sub aspectele invocate, excepţia fiind inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicatã de Ionel Tebuie în Dosarul nr. 2.731/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale, din oficiu în dosarele nr. 1.666/90/2008, nr. 1.943/90/2008, nr. 1.992/90/2008, nr. 2.115/90/2008, nr. 2.116/90/2008, nr. 2.033/90/2008, nr. 2.034/90/2008 şi nr. 2.853/90/2008 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi contencios administrativ fiscal, din oficiu în dosarele nr. 1.866/98/2008 (nr. în format vechi 1.351/2008) şi nr. 2.008/98/2008 (nr. în format vechi 1.435/2008) ale Tribunalului Ialomiţa - Secţia civilã, de Societatea Comercialã "Adriana Distribution" - S.R.L., din judeţul Timiş, în Dosarul nr. 3.209/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, de Raul Flavius Tãtar în Dosarul nr. 2.562/108/2008 al Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale, din oficiu în dosarele nr. 1.262/108/2008, nr. 2.589/108/2008, nr. 2.668/108/2008, nr. 3.253/108/2008, nr. 3.113/108/2008 şi nr. 2.757/108/2008 ale Tribunalului Arad - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, litigii de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 decembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016