Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.338 din 22 octombrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a) si b), art. 3 lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12, art. 13 si   art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.338 din 22 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a) si b), art. 3 lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12, art. 13 si art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 909 din 24 decembrie 2009

Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Traian Ghiuruţan în Dosarul nr. 8.659/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã, pentru C.N.S.A.S., consilierul juridic Mihaela Jugaru, cu delegaţie depusã la dosar, lipsind autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Preşedintele Curţii dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.173D/2009 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Neculai Pãduraru în Dosarul nr. 41.370/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal. De asemenea, Preşedintele mai dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.174D/2009 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Ciprian Nica în Dosarul nr. 8.247/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, precum şi în Dosarul nr. 2.175D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Oniţiu Oprişor în Dosarul nr. 37.538/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal, se prezintã, pentru C.N.S.A.S., consilierul juridic Mihaela Jugaru, cu delegaţii depuse la dosare, iar pentru partea Ciprian Nica, avocatul Adrian Rãdulescu, cu delegaţie depusã la dosar, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Având în vedere obiectul similar al excepţiilor, Preşedintele pune în discuţia pãrţilor prezente şi a reprezentantului Ministerului Public cererea de conexare a dosarelor nr. 2.173D/2009, nr. 2.174D şi nr. 2.175D/2009 la Dosarul nr. 2.172D/2009, care este primul înregistrat. Atât reprezentanţii pãrţilor prezente, cât şi reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu cererea de conexare. Deliberând, Curtea decide conexarea dosarelor nr. 2.172D/2009, nr. 2.173D/2009, nr. 2.174D şi nr. 2.175D/2009.
Cauza este în stare de judecatã.
Magistratul-asistent referã asupra faptului cã partea Oniţiu Oprişor a depus la dosar concluzii scrise, solicitând admiterea excepţiei de neconstituţionalitate invocate.
Având cuvântul pe fond, reprezentantul pãrţii Ciprian Nica solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate aşa cum a fost formulatã, întrucât dispoziţiile legale criticate aduc atingere demnitãţii şi vieţii intime, familiale şi private ale unei persoane.
Reprezentantul C.N.S.A.S. solicitã respingerea excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 8.659/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2, art. 2 lit. a) art. 7, art. 8, art. 11 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Traian Ghiuruţan, într-o cauzã având ca obiect o acţiune în constatare. Prin Încheierea din 5 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 41.370/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Neculai Pãduraru, într-o cauzã având ca obiect o acţiune în constatare. Prin Încheierea din 5 mai 2009 pronunţatã în Dosarul nr. 8.247/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin (1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi <>art. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Ciprian Nica, într-o cauzã având ca obiect o acţiune în constatare. Prin Încheierea din 5 mai 2009 pronunţatã în Dosarul nr. 37.538/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2, art. 2 lit. a), art. 7, art. 8, art. 11 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Oniţiu Oprişor, într-o cauzã având ca obiect o acţiune în constatare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã textele legale criticate sunt contrare prevederilor constituţionale, prin lipsa lor de previzibilitate şi prin consecinţele juridice grave pe care le produc în sarcina persoanelor declarate ca fiind colaboratori ai Securitãţii, fãrã sã se ia în considerare circumstanţele concrete în care acestea au fost silite sã comitã acte de colaborare.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile art. 2, art. 2 lit. a), art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, concluziile scrise depuse de pãrţi, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2, art. 2 lit. a), art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Curtea constatã cã, în realitate, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 lit. a) şi b) cu privire la noţiunile de lucrãtor şi colaborator al Securitãţii, art. 3 lit. b) cu privire la dreptul unor persoane şi instituţii de a fi informate în legãturã cu existenţa sau inexistenţa calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia al persoanelor având calitatea de deputat sau senator în Parlamentul României sau de membru în Parlamentul European, art. 5 cu privire la persoanele care trebuie sã facã o declaraţie privind apartenenţa lor la structurile Securitãţii şi art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 şi art. 24 cu privire la structurile abilitate din cadrul C.N.S.A.S. sã efectueze acţiunile de verificare, atribuţiile C.N.S.A.S., cãile de atac împotriva adeverinţelor eliberate în urma notelor de constatare şi condiţiile în care se poate exercita acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã dispoziţiile legale atacate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 15 privind universalitatea drepturilor, ale art. 16 privind egalitatea în faţa legii, ale art. 21 privind liberul acces la justiţie, ale art. 22 alin. (1) şi (2) privind dreptul la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã, ale art. 26 privind viaţa intimã, familialã şi privatã, ale art. 23 privind libertatea individualã, ale art. 24 privind dreptul la apãrare, ale art. 30 privind libertatea de exprimare, ale art. 31 alin. (2) privind dreptul la informaţie, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, ale art. 54 privind fidelitatea faţã de ţarã, ale art. 55 privind apãrarea ţãrii, ale art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a libertãţilor şi ale art. 126 privind instanţele judecãtoreşti. De asemenea, se mai aratã cã sunt încãlcate dispoziţiile art. 6 şi art. 8 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã s-a mai pronunţat asupra dispoziţiilor legale atacate, constatând cã sunt constituţionale. Astfel, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 2 lit. a) şi b), ale <>art. 7-10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, Curtea s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 980 din 25 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 17 august 2009. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 3 şi 5 din ordonanţa de urgenţã, Curtea s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 919 din 23 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690 din 14 octombrie 2009. Referitor la dispoziţiile <>art. 6 din ordonanţa de urgenţã, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.194 din 24 septembrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 4 noiembrie 2009. Cu privire la <>art. 11 din ordonanţa de urgenţã, Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 267 din 24 februarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009. Considerentele acestor decizii îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã, inclusiv în privinţa dispoziţiilor art. 12, art. 13 şi art. 24 din ordonanţa de urgenţã. De altfel, Curtea s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor ordonanţei de urgenţã în ansamblul sãu, constatând cã sunt constituţionale, prin <>Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a) şi b), art. 3 lit. b), art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 9, art. 10, art. 11, art. 12 şi art. 13 şi <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, excepţie ridicatã de Traian Ghiuruţan în Dosarul nr. 8.659/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, de Neculai Pãduraru în Dosarul nr. 41.370/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal, de Ciprian Nica în Dosarul nr. 8.247/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal şi de Oniţiu Oprişor în Dosarul nr. 37.538/3/2008 al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 octombrie 2009.

PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU

Magistrat-asistent,
Fabian Niculae

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016