Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.320 din 13 octombrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, precum si ale   art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.320 din 13 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, precum si ale art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 20 noiembrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Uniunea Sindicatelor Libere din Învãţãmântul Preuniversitar - Iaşi în Dosarul nr. 8.637/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 2.118D/2009-2.123D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, ridicatã de Sindicatul Liber Învãţãmânt din zona Balş şi zona Caracal în dosarele nr. 232/104/2009, nr. 5.408/104/2008, nr. 5.407/104/2008, nr. 5.406/104/2008, nr. 5.404/104/2008 şi nr. 5.405/104/2008 ale Tribunalului Olt - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, vãzând identitatea parţialã de obiect ale acestor cauze, pune în discuţie problema conexãrii lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a acestor cauze.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 2.118D/2009-2.123D/2009 la dosarul nr. 2.117D/2009, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece, prin <>Decizia nr. 989/2009 , Curtea Constituţionalã a constatat neconstituţionalitatea textelor de lege ce constituie obiectul controlului din prezenta cauzã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 8.637/99/2008, respectiv prin încheierile din 9 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 232/104/2009, nr. 5.408/104/2008, nr. 5.407/104/2008, nr. 5.406/104/2008, nr. 5.404/104/2008 şi nr. 5.405/104/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã şi, respectiv, Tribunalul Olt - Secţia civilã au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar.
Excepţiile au fost ridicate de Uniunea Sindicatelor Libere din Învãţãmântul Preuniversitar - Iaşi şi, respectiv, de Sindicatul Liber Învãţãmânt din zona Balş şi zona Caracal în cauze privind soluţionarea unor litigii de muncã având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se susţine, în esenţã, cã, prin adoptarea celor douã ordonanţe de urgenţã criticate, care au modificat în mod arbitrar dispoziţiile <>Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, Guvernul refuzã sã aplice o lege adoptatã de Parlament, ceea ce încalcã principiul separaţiei puterilor în stat, rolul sãu conferit de art. 61 alin. (1) din Constituţie, dar şi obligaţia respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, cele douã acte normative fiind contrare nu numai Legii fundamentale, ci şi <>Legii învãţãmântului nr. 84/1995 . De asemenea, se aratã cã Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţã cu încãlcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a indicat situaţia extraordinarã care a stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzãtor urgenţa acestei reglementãri şi a afectat drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socialã a muncii. Totodatã, se susţine cã au fost nesocotite şi dispoziţiile art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat aceste ordonanţe de urgenţã.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 2.117D/2009, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, motivat de nesocotirea principiilor constituţionale privitoare la separaţia puterilor în stat la emiterea de cãtre Guvernul României a dispoziţiilor criticate.
Tribunalul Olt - Secţia civilã, exprimându-şi opinia în dosarele nr. 2.118D/2009-2.123D/2009, considerã cã, "atâta timp cât dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã nr. 136/2008 au fost declarate neconstituţionale prin <>Decizia nr. 1.221/2008 a Curţii Constituţionale, dispoziţiile unei noi ordonanţe de urgenţã pentru modificarea aceleiaşi legi au acelaşi statut".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, exprimându-şi punctul de vedere în dosarele nr. 2.118D/2009-2.123D/2009, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar este neîntemeiatã. Aratã, în acest sens, cã susţinerile autorilor excepţiei privind viciile de neconstituţionalitate extrinsecã, raportate la prevederile art. 115 alin. (4) şi (6), cât şi ale art. 1 alin. (4) şi (5), art. 61 alin. (1), art. 102 alin. (1) şi ale art. 111 alin. (1) din Legea fundamentalã au rãmas fãrã obiect, deoarece <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , criticatã, a fost aprobatã prin <>Legea nr. 145/2009 , fiind astfel "validatã" de Parlament. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate faţã de exigenţele art. 41 alin. (2) din Constituţie, referitor la drepturile salariaţilor la protecţia socialã a muncii, se aratã cã acest text nu dispune cu privire la cuantumul salariului minim brut pe ţarã, şi nici cu privire la drepturile salariale suplimentare, astfel cã aceastã criticã nu poate fi reţinutã. Referitor la încãlcarea dreptului la un nivel de trai decent, reglementat de art. 47 din Constituţie, se aratã cã aceastã obligaţie a statului, de a asigura condiţii rezonabile de viaţã, este însã condiţionatã de existenţa resurselor financiare cu aceastã destinaţie, politica în acest domeniu fiind corelatã în mod esenţial cu politica statului în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Sub aspectul pretinsei încãlcãri a art. 141 din Legea fundamentalã, referitor la rolul Consiliului Economic şi Social, se aratã cã aceastã criticã vizeazã, în realitate, chestiuni legate de modul de aplicare a unor dispoziţii legale în activitatea Guvernului, şi nu veritabile probleme de constituţionalitate.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 este inadmisibilã, deoarece aceste texte şi-au încetat aplicabilitatea. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , referitoare la <>art. 1^1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 15/2008 , considerã cã este întemeiatã, aceste dispoziţii fiind contrare art. 1 alin. (4) şi (5), art. 41 şi art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, care au urmãtorul cuprins:
- <>Art. I: "Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã: [...]
2. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 1. - (1) În cursul anului 2008 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2004 privind unele mãsuri în domeniul învãţãmântului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 6/2005 , cu modificãrile ulterioare, se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevãzutã în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmãtoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevãzuţi pentru funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fãrã pregãtire de specialitate şi pentru funcţiile didactice auxiliare se majoreazã cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008, faţã de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevãzute în anexele nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmãtoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului sunt prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.»
3. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
«Art. 1^1. - (1) În cursul anului 2009 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului pentru anul 2009 sunt cele prevãzute în anexele nr. 4 şi 5»".
De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, care prevãd urmãtoarele:
- Art. 2: "La articolul 1^1 alineatul (1), literele a) şi b) din <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b."»;
- Art. 3. - "Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã corespunzãtor perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţã de urgenţã."
Autorii excepţiei susţin cã dispoziţiile legale menţionate încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, respectiv obligaţia respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 20 alin. (1) referitoare la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor constituţionale privind drepturile şi libertãţile cetãţenilor în concordanţã cu Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului şi cu celelalte tratate la care România este parte, art. 41 alin. (1), (2) şi (5) privind dreptul la muncã, dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã şi dreptul la negocieri colective în materie de muncã, art. 47 alin. (1) referitoare la nivelul de trai, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) privind obligaţia Guvernului de informare a Parlamentului, art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, precum şi ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã, prin <>Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, dispoziţiile <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar au fost declarate ca fiind neconstituţionale, pentru motivele acolo expuse. Or, potrivit <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, "nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale" . Vãzând şi dispoziţiile alin. (6) al aceluiaşi text de lege, în condiţiile în care Curtea a fost sesizatã cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate anterior pronunţãrii deciziei menţionate, rezultã cã excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, precum şi ale <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Uniunea Sindicatelor Libere din Învãţãmântul Preuniversitar - Iaşi în Dosarul nr. 8.637/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã, respectiv de Sindicatul Liber Învãţãmânt din zona Balş şi zona Caracal în dosarele nr. 232/104/2009, nr. 5.408/104/2008, nr. 5.407/104/2008, nr. 5.406/104/2008, nr. 5.404/104/2008 şi nr. 5.405/104/2008 ale Tribunalului Olt - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 octombrie 2009.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016