Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 1.313 din 14 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48^2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 30 din 13 ianuarie 2011
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 48^2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ecaterina C. Bercea în Dosarul nr. 2.633/109/2008 al Tribunalului Argeş - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care aratã cã prevederile de lege criticate se aplicã fãrã discriminãri persoanelor aflate în aceeaşi situaţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 ianuarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.633/109/2008, Tribunalul Argeş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 48^2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
Excepţia a fost ridicatã de Ecaterina C. Bercea cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt discriminatorii, întrucât nu permit pensionarea sub pragul-limitã de 55 de ani şi nici cumularea cazurilor de reducere a vârstei de pensionare.
Tribunalul Argeş - Secţia civilã aratã cã pensia pentru persoanele care au lucrat în condiţii deosebite de muncã, pensia anticipatã şi pensia anticipatã parţialã sunt reglementate ca excepţii de la regulile generale, avându-se în vedere situaţiile speciale în care se aflã anumite categorii de persoane.
Legiuitorul a instituit, în consecinţã, norme speciale referitoare la perioadele care se iau în calcul, stabilind, dupã caz, luarea ori neluarea în calcul a perioadelor asimilate cu stagiul de cotizare. Astfel, aceastã reglementare nu face decât sã dea expresie principiului constituţional al egalitãţii, care nu are semnificaţia uniformitãţii.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 48^2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispoziţii potrivit cãrora: "Reducerea vârstei prevãzute la alin. (1) nu poate fi cumulatã cu o altã reducere prevãzutã de prezenta lege sau de legile speciale. Vârsta de pensionare redusã conform alin. (1) nu poate fi mai micã de 55 de ani."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege contravine dispoziţiilor art. 16 din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile <>art. 48^2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 instituie beneficiul reducerii vârstei de pensionare pentru femeile care au nãscut cel puţin 3 copiii şi i-au crescut pe aceştia pânã la vârsta de 10 ani. Acest beneficiu vizeazã o situaţie excepţionalã, derogatorie de la normele general aplicabile în materie de pensie în ceea ce priveşte vârsta de pensionare şi care porneşte de la premisa cã efortul depus de mame pentru creşterea a cel puţin 3 copii pânã la vârsta de 10 ani are ca efect o uzurã mai pronunţatã a organismului. Acordând acest drept, legiuitorul a interzis însã cumularea acestuia cu reducerea vârstei de pensionare care ar rezulta din alte situaţii excepţionale, aşa cum este şi cea în care se aflã autorul excepţiei, respectiv faptul cã a desfãşurat munca în condiţii speciale. De asemenea, a stabilit o limitã de vârstã pânã la care poate opera reducerea. Aceste limitãri urmãresc, în esenţã, pãstrarea naturii dreptului la pensie, care este conceput ca un drept care se acordã persoanelor dupã realizarea unui anumit stagiu de cotizare şi împlinirea unei vârste dincolo de care capacitatea de muncã a persoanei se prezumã cã este redusã. <>Art. 7 din Legea nr. 19/2000 defineşte, din aceastã perspectivã, în mod sugestiv drepturile de asigurãri sociale, arãtând cã acestea reprezintã "venituri de înlocuire pentru pierderea totalã sau parţialã a veniturilor asigurate, ca urmare a bãtrâneţii". Or, o reducere excesivã a acestei vârste ar avea ca efect însãşi renunţarea la raţiunea acordãrii dreptului la pensie.
Toate aceste aspecte justificã opţiunea legiuitorului în ceea ce priveşte reglementarea <>art. 48^2 din Legea nr. 19/2000, astfel încât diferenţa de tratament invocatã de autorul excepţiei apare ca rezonabilã şi proporţionalã cu situaţia avutã în vedere, necontravenind dispoziţiilor art. 16 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 48^2 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ecaterina C. Bercea în Dosarul nr. 2.633/109/2008 al Tribunalului Argeş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 octombrie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: