Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.288 din 29 septembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (1) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. 1.288 din 29 septembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (1) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 893 din 16 decembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unde mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Rodica Sergina Jiga în Dosarul nr. 2.275/97/2010 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale şi care formeazã obiectul Dosarului nr. 29D/2011.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 30D/2011-42D/2011, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unde mãsuri financiarbugetare, excepţie ridicatã de Sofia Hegyi, Maria Rodica Rusu, Eleonora Turcu, Voichita Dorina Careja, Liliana Viorica Georgiana Coandã, Adina Tatiana Grecu, Maria Ghiţã, Evantia Ilie, Melita Mihaela Ştef, Georgeta Elena Pãrãu, Florea Sgâr, Leontea Gruiţã şi Eugenia Mateş în dosarele nr. 2.276/97/2010, nr. 2.277/97/2010, nr. 2.278/97/2010, nr. 2.270/97/2010, nr. 2.271/97/2010, nr. 2.272/97/2010, nr. 2.273/97/2010, nr. 2.274/97/2010, nr. 1.044/97/2010, nr. 2.139/97/2010, nr. 2.140/97/2010, nr. 2.137/97/2010 şi nr. 2.138/97/2010 ale Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 30D/2011-42D/2011 la Dosarul nr. 29D/2011.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu mãsura conexãrii dosarelor.
    Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 30D/2011-42D/2011 la Dosarul nr. 29D/2011, care este primul înregistrat.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin încheierile din 9 şi 16 decembrie 2010, pronunţate în dosarele nr. 2.275/97/2010, nr. 2.276/97/2010, nr. 2.277/97/2010, nr. 2.278/97/2010, nr. 2.270/97/2010, nr. 2.271/97/2010, nr. 2.272/97/2010, nr. 2.273/97/2010, nr. 2.274/97/2010, nr. 1.044/97/2010, nr. 2.139/97/2010, nr. 2.140/97/2010, nr. 2.137/97/2010 şi nr. 2.138/97/2010, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unde mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Rodica Sergina Jiga, Sofia Hegyi, Maria Rodica Rusu, Eleonora Turcu, Voichita Dorina Careja, Liliana Viorica Georgiana Coandã, Adina Tatiana Grecu, Maria Ghiţã, Evantia Ilie, Melita Mihaela Ştef, Georgeta Elena Pãrãu, Florea Sgâr, Leontea Gruiţã şi Eugenia Mateş în cauze având ca obiect obligarea Casei Judeţene de Pensii Hunedoara la recalcularea pensiilor acestora în temeiul art. 78^2 din Legea nr. 19/2000.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã dispoziţiile legale criticate sunt discriminatorii, în sensul cã persoanelor pensionate pânã la 2 noiembrie 2008 şi care au desfãşurat activitãţi în locuri încadrate în grupa I şi/sau grupa II de muncã anterior datei de 1 aprilie 2001 li s-a prorogat creşterea punctajelor anuale realizate, pe când persoanelor care se pensioneazã dupã aceastã datã li se aplicã imediat aceastã majorare.
    Întrucât pensia este un bun în sensul art. 1 paragraful 1 din Protocolul adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, prorogarea succesivã a acordãrii majorãrii punctajului anual este de naturã, în opinia autorilor excepţiei, sã încalce dreptul de proprietate privatã. Mai mult, se apreciazã cã textele criticate restrâng, contrar art. 53 din Constituţie, "dreptul [...] la creşterea punctajelor anuale". În final, se aratã cã dreptul la pensie este golit de conţinutul sãu prin prorogarea succesivã a acordãrii creşterilor menţionate.
    Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate formulatã este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, întrucât dispoziţiile legale criticate nu mai sunt în vigoare, acestea având o aplicabilitate limitatã în timp, respectiv pânã la data de 1 ianuarie 2011.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. II alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unde mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, care au urmãtorul cuprins:
    - Art. II alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008: "(1) Prevederile art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2010, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorãrii efectuate conform prevederilor Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi cel acordat conform Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. [...]
    (4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2) se acordã beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2010.";
    - Art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009: "Articolul II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, aprobatã prin Legea nr. 155/2009, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    «Art. II. - (1) Prevederile art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorãrii efectuate conform prevederilor Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile ulterioare, şi cel acordat conform Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, aprobatã prin Legea nr. 154/2009.
    (2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugã la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în platã în luna decembrie 2010.
    (3) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat în urma aplicãrii prevederilor alin. (2) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se menţine cuantumul cuvenit ori aflat în platã pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.
    (4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2) se acordã beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011.»"
    În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 44 privind dreptul de proprietate privatã şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Totodatã, este invocat în susţinerea excepţiei şi art. 1 paragraful 1 din Protocolul adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta apare ca fiind inadmisibilã, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, întrucât textul legal criticat nu are legãturã cu cauza. Cercetând actele dosarului, Curtea observã cã toate persoanele care au ridicat excepţie de neconstituţionalitate au fost pensionate anterior datei de 2 noiembrie 2008, astfel încât majorarea punctajului anual de pensie în cazul acestora se face în baza art. 165^1 din Legea nr. 19/2000. Însã, din dosarul instanţei de fond, mai exact din cererea de chemare în judecatã, astfel cum a şi fost ulterior precizat, reiese foarte clar faptul cã temeiul de drept al acţiunii introductive îl constituie art. 78^1 din Legea nr. 19/2000.
    În aceste condiţii, Curtea observã cã greşita întemeiere a acţiunii introductive de instanţã nu poate fi "corectatã" pe calea formulãrii unei excepţii de neconstituţionalitate; astfel, admiterea excepţiei şi constatarea neconstituţionalitãţii unui text inaplicabil în cauzã nu pot produce niciun efect juridic în privinţa litigiului dedus judecãţii instanţei a quo. În consecinţã, lipsa de legãturã a dispoziţiilor legale criticate cu temeiul de drept care stã la baza litigiului determinã şi lipsa de legãturã a acestora cu soluţionarea cauzei.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unde mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Rodica Sergina Jiga, Sofia Hegyi, Maria Rodica Rusu, Eleonora Turcu, Voichita Dorina Careja, Liliana Viorica Georgiana Coandã, Adina Tatiana Grecu, Maria Ghiţã, Evantia Ilie, Melita Mihaela Ştef, Georgeta Elena Pãrãu, Florea Sgâr, Leontea Gruiţã şi Eugenia Mateş în dosarele nr. 2.275/97/2010, nr. 2.276/97/2010, nr. 2.277/97/2010, nr. 2.278/97/2010, nr. 2.270/97/2010, nr. 2.271/97/2010, nr. 2.272/97/2010, nr. 2.273/97/2010, nr. 2.274/97/2010, nr. 1.044/97/2010, nr. 2.139/97/2010, nr. 2.140/97/2010, nr. 2.137/97/2010 şi nr. 2.138/97/2010 ale Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 septembrie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                  Benke Karoly

                                    --------
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice