Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.278 din 12 octombrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II si IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si a ordonantei de urgenta in ansamblul sau    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.278 din 12 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II si IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si a ordonantei de urgenta in ansamblul sau

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 808 din 3 decembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Valentin Gruber în Dosarul nr. 4.898/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Magistratul-asistent referã asupra faptului cã la dosarul cauzei autorul excepţiei a depus concluzii scrise de admitere a acesteia, solicitând în acelaşi timp ca instanţa constituţionalã sã îşi extindã controlul şi cu privire la dispoziţiile <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 şi sã constate şi neconstituţionalitatea acestora.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul pãrţii prezente, care susţine cã adoptarea ordonanţei de urgenţã criticate nu a fost fãcutã cu respectarea art. 115 alin. (4) din Constituţie şi cã stabilirea datei de 1 ianuarie 2010 de la care se vor face recalculãrile prevãzute de <>Legea nr. 218/2008 este una aleatorie. Mai mult, se aratã cã <>Legea nr. 218/2008 a fost chiar în vigoare timp de o lunã pânã ca aplicarea ei sã fie suspendatã. În fine, se aratã cã sunt încãlcate şi prevederile art. 1 alin. (4) din Constituţie referitoare la separaţia puterilor în stat.
    Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea atât a cererii de extindere a controlului de constituţionalitate, cât şi a excepţiei de neconstituţionalitate. Se susţine cã textul criticat nu prezintã probleme de constituţionalitate, ci reprezintã o mãsurã de politicã economicã şi fiscalã a statului.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 12 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 4.898/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Valentin Gruber într-o cauzã având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã preambulul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 face mai degrabã referire la o chestiune ce ţine de aplicarea legilor în timp, ceea ce nu echivaleazã însã cu existenţa unei situaţii extraordinare. Se aratã cã Guvernul invocã un conflict imaginar de legi pentru a proroga aplicarea prevederilor <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000. Se mai susţine cã motivarea Guvernului în privinţa existenţei situaţiei extraordinare nu subzistã cu privire la celelalte articole ale ordonanţei de urgenţã, întrucât în legãturã cu acestea nu existã niciun conflict de legi în timp.
    Se considerã cã legiuitorul delegat, modificând o soluţie legislativã adoptatã prin lege de cãtre Parlament, a încãlcat principiul separaţiei puterilor în stat. Totodatã, ordonanţa de urgenţã criticatã încalcã art. 16 din Constituţie, întrucât, prin amânarea aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 218/2008, perpetueazã nerecunoaşterea vechimii suplimentare în muncã acordate pentru perioadele lucrate în grupele I şi II de muncã.
    În fine, este invocatã jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, şi anume Hotãrârea din 7 mai 2002, pronunţatã în Cauza Burdov împotriva Rusiei, prin care s-a statuat cã dificultãţile financiare ale statului nu pot justifica încãlcarea drepturilor fundamentale.
    Printr-un înscris înregistrat la Curtea Constituţionalã sub nr. 5.192 din 26 aprilie 2010, autorul excepţiei reitereazã, în esenţã, motivarea excepţiei sale şi cu privire la <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, prin care de asemenea a fost prorogat termenul de intrare în vigoare a <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000.
    Tribunalul Bucureşti - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise depuse, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, astfel cum a fost modificatã şi completã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009. Totodatã, din motivarea excepţiei reiese cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 este criticatã în ansamblul sãu, astfel încât obiectul excepţiei îl vor constitui atât dispoziţiile <>art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, cât şi ordonanţa de urgenţã în ansamblul sãu. De asemenea, Curtea urmeazã sã aibã în vedere dispoziţiile <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 aşa cum au fost modificate prin <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, fãrã a realiza astfel o extindere a controlului de constituţionalitate. În aceste condiţii, dispoziţiile legale criticate punctual au urmãtorul cuprins:
    - Art. II: "(1) Prevederile <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se aplicã începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferenţei dintre punctajul mediu anual rezultat în urma majorãrii efectuate conform prevederilor <>Legii nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile ulterioare, şi cel acordat conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, aprobatã prin <>Legea nr. 154/2009.
    (2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor alin. (1) se adaugã la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în platã în luna decembrie 2010.
    (3) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat în urma aplicãrii prevederilor alin. (2) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se menţine cuantumul cuvenit ori aflat în platã pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de lege, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare.
    (4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2) se acordã beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011.";
    - Art. IV: "Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, şi <>art. II din Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008."
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 115 alin. (4) privind delegarea legislativã.
    Totodatã, se considerã cã sunt încãlcate prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã urmãtoarele:
    I. Astfel cum reiese din expunerea de motive a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, aceasta a fost adoptatã, în principal, pentru a asigura o unitate de reglementare în ceea ce priveşte situaţia persoanelor care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupele I şi II de muncã înainte de data de 1 aprilie 2001. Astfel, situaţia acestor persoane a fost reglementatã atât prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cât şi prin <>Legea nr. 218/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, ceea ce echivaleazã cu existenţa paralelã a douã acte normative care au conţinuturi diferite cu privire la aceeaşi problematicã.
    Emiterea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 poate fi catalogatã ca fiind fãcutã în condiţiile existenţei unei situaţii extraordinare atât prin prisma existenţei unui conflict de legi şi reglementãri, cu efecte dezastruoase cu privire la cuantumul pensiei persoanelor îndreptãţite, cât şi prin prisma evitãrii eventualelor disfuncţionalitãţi sistemice ce ar putea sã aparã tocmai prin conflictul de reglementãri existent.
    Susţinerea autorului excepţiei, în sensul cã odatã cu adoptarea <>Legii nr. 218/2008 s-ar fi abrogat implicit prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 şi cã astfel nu era necesarã emiterea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, sunt inexacte, întrucât eşalonarea operatã prin <>art. III al Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2008 ar fi rãmas în continuare în vigoare, ceea ce ar fi dus la situaţia ca persoanele vizate prin aceste mãsuri sã fie îndrituite atât la aplicarea eşalonatã a mãsurilor de recalculare prevãzute de aceastã ordonanţã de urgenţã, mãsuri care au fost abrogate, cât şi la recalcularea prevãzutã de <>Legea nr. 218/2008.
    Prin urmare, era nevoie de o intervenţie energicã a Guvernului prin care sã regleze aceste disfuncţionalitãţi majore existente într-un domeniu atât de sensibil cum este cel al pensiilor.
    Prin prisma celor de mai sus, Curtea constatã cã legiuitorul delegat a respectat exigenţele art. 115 alin. (4) din Constituţie.
    II. Singura noutate pe care o aduce <>art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 faţã de <>Legea nr. 218/2008, prin abrogãrile operate, este eliminarea obligaţiei recalculãrii pensiilor de cãtre Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale începând cu 1 ianuarie 2009. Abrogându-se textul <>art. II din Legea nr. 218/2008, recalcularea pensiilor potrivit <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000, cu modificãrile operate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, se va face, potrivit <>art. II alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008, începând cu luna ianuarie 2010, termen prorogat ulterior, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009, pânã în luna ianuarie 2011.
    Nu se poate susţine cã <>art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 ar fi discriminatorii în sensul cã perpetueazã existenţa unei stãri de inegalitate, legiuitorul fiind suveran sã decidã momentul intrãrii în vigoare a unei mãsuri reparatorii. Desigur, prorogarea repetatã a intrãrii în vigoare a prevederilor <>art. 165^1 din Legea nr. 19/2000 nu este de dorit, întrucât ar putea înfrânge, în final, chiar esenţa dreptului la pensie, ceea ce este inadmisibil.
    În fine, art. 6 paragraful 1 din Convenţie invocat în susţinerea excepţiei nu are incidenţã în cauzã; mai mult Hotãrârea din 7 mai 2002, pronunţatã în Cauza Burdov împotriva Rusiei, se referã la întârzierea executãrii unei hotãrâri judecãtoreşti din cauza dificultãţilor financiare ale statului, şi nu la posibilitatea legiuitorului de a proroga intrarea în vigoare a unei reglementãri legale datoritã dificultãţilor sale financiare.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II şi IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi a ordonanţei de urgenţã în ansamblul sãu, excepţie ridicatã de Valentin Gruber în Dosarul nr. 4.898/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 octombrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                                  Benke Karoly

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016