Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.265 din 25 noiembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 si   art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.265 din 25 noiembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 si art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 108 din 23 februarie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, a prevederilor <>Legii nr. 269/2007 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, precum şi a prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi <>art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi.
Excepţia a fost ridicatã de Armand Gabriel Bobocea în Dosarul nr. 2.199/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Autorul excepţiei reitereazã pe scurt argumentele expuse în scris în motivarea excepţiei şi solicitã, pentru aceleaşi motive, admiterea excepţiei şi modificarea actului normativ criticat. Depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 şi ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate vizând prevederile art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi art. 43 din aceeaşi ordonanţã, deoarece aceste prevederi nu au legãturã cu cauza dedusã judecãţii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 aprilie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.199/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, a prevederilor <>Legii nr. 269/2007 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, precum şi a prevederilor art. 10 lit. b), art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi <>art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, excepţie ridicatã de Armand Gabriel Bobocea, în calitate de persoanã fizicã autorizatã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale pentru urmãtoarele motive, expuse mai jos în ordinea prezentãrii lor de cãtre autorul excepţiei:
- înfiinţarea Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România - C.E.C.C.A.R. prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 contravine principiului separaţiei puterilor în stat, în condiţiile în care instituţia fusese deja înfiinţatã ca asociaţie profesionalã, prin hotãrâre judecãtoreascã în anul 1992;
- comisiile de disciplinã din cadrul Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi sunt instanţe extraordinare, prohibite de Constituţie;
- Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România - C.E.C.C.A.R a fost înfiinţat prin ordonanţã, deşi potrivit Constituţiei trebuia sã fie înfiinţat prin lege organicã;
- prin <>art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 a fost reglementatã o faptã penalã care nu putea fi reglementatã decât prin lege organicã;
- reglementarea criticatã îl împiedicã sã-şi exercite atribuţiile specifice contabilului autorizat.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând prevederile de lege criticate, Curtea constatã urmãtoarele:
Instanţa de judecatã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. I din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 2 februarie 2007, a prevederilor <>Legii nr. 269/2007 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 678 din 4 octombrie 2007, precum şi a prevederilor art. 10 lit. b), ale <>art. 17, 18, 33, 36, 37 şi 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi.
Atât <>Ordonanţa Guvernului nr. 17/2007 , cât şi <>Legea nr. 269/2007 pentru aprobarea acestei ordonanţe privesc modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 , care, ca urmare a acestor modificãri şi completãri, a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 8 ianuarie 2008.
Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã prevederile art. 10 lit. b), ale <>art. 17, 18, 33, 36, 37 şi 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi.
Aceste texte au urmãtoarea redactare:
- Art. 10: "Contabilul autorizat poate executa pentru persoanele fizice şi juridice urmãtoarele lucrãri:
[...]
b) pregãteşte lucrãrile în vederea elaborãrii situaţiilor financiare.";
- Art. 17: "(1) Sancţiunile disciplinare ce se aplicã experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, în raport cu gravitatea abaterilor sãvârşite, sunt urmãtoarele:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadã de timp de la 3 luni la un an;
d) interzicerea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat.
(2) Abaterile în funcţie de care se aplicã sancţiunile disciplinare se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare.";
- Art. 18: "Se înfiinţeazã Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi, persoanã juridicã de utilitate publicã şi autonomã, din care fac parte experţii contabili şi contabilii autorizaţi, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanţã, având sediul în municipiul Bucureşti.";
- Art. 33: "(1) Pe lângã Consiliul superior funcţioneazã Comisia superioarã de disciplinã, compusã din 7 membri titulari şi 7 supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri experţi contabili aleşi de Conferinţa naţionalã pentru un mandat de 4 ani dintre experţii înscrişi în evidenţa Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, care se bucurã de autoritate profesionalã şi moralã deosebitã;
b) 2 membri desemnaţi de ministrul economiei şi finanţelor;
c) 2 membri desemnaţi de ministrul justiţiei.
(2) În aceleaşi condiţii se desemneazã supleanţii.
(3) Comisia superioarã de disciplinã aplicã sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 17 şi soluţioneazã contestaţiile la hotãrârile disciplinare pronunţate de comisiile de disciplinã ale filialelor.
(4) Contestaţiile împotriva hotãrârilor aplicate de Comisia superioarã de disciplinã se depun la Consiliul superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi care decide.";
- Art. 37: "(1) Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi şi filialele sale îşi acoperã cheltuielile din venituri, care se constituie din:
- taxa de înscriere la examenul de expert contabil, respectiv de contabil autorizat;
- taxa de înscriere în evidenţa Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi;
- cotizaţiile membrilor stabilite pe tranşe de venituri;
- încasãri din vânzarea publicaţiilor proprii;
- donaţii;
- alte venituri din activitatea Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi şi a filialelor sale, stabilite prin regulament.
(2) Taxele de înscriere în evidenţã şi cotizaţiile pe tranşe de venit se stabilesc anual de Conferinţa Naţionalã a Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi.";
- Art. 43: "(1) Exercitarea oricãrei atribuţii specifice calitãţii de expert contabil şi de contabil autorizat de cãtre persoane neautorizate sau care se aflã într-o situaţie de incompatibilitate constituie infracţiune şi se sancţioneazã potrivit legii penale.
(2) Persoanele care exercitã atribuţii specifice calitãţii de expert contabil şi de contabil autorizat fãrã viza anualã se sancţioneazã disciplinar potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi."
Textele constituţionale invocate ca fiind încãlcate sunt urmãtoarele:
- art. 24 referitor la dreptul la apãrare, art. 115 alin. (1) referitor la delegarea legislativã şi art. 126 alin. (4) privind instanţele judecãtoreşti considerate a fi încãlcate de art. 17, art. 33 şi art. 36 din ordonanţa criticatã;
- art. 73 alin. (3) lit. h) privind reglementarea prin lege organicã a infracţiunilor pedepselor şi regimului executãrii acestora şi ale art. 115 alin. (1) considerate a fi încãlcate de art. 43 din ordonanţã;
- art. 44 privind dreptul de proprietate, art. 75 alin. (1) privind sesizarea Camerelor Parlamentului, art. 115 alin. (1), art. 117 alin. (3) referitor la înfiinţarea prin lege organicã a autoritãţilor administrative autonome, art. 136 privind proprietatea şi art. 139 privind impozitele, taxele şi alte contribuţii considerate a fi încãlcate de art. 18 şi 37 din ordonanţã.
Examinând excepţia, Curtea reţine cã aceasta a fost ridicatã într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei contestaţii formulate în temeiul <>Legii nr. 554/2004 , prin care se solicitã Guvernului României şi Ministerului Economiei şi Finanţelor sã modifice prevederile <>art. 9 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 [devenit dupã republicarea acestei ordonanţe art. 10 lit. b)].
În aceste condiţii, faţã de obiectul cauzei, Curtea constatã cã prevederile art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi <>art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã, nu au legãturã cu soluţionarea acesteia, excepţia de neconstituţionalitate a acestor prevederi de lege urmând a fi respinsã ca inadmisibilã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãruia "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, care are legãturã cu soluţionarea cauzei în orice fazã a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia".
Aşadar, Curtea Constituţionalã va exercita controlul de constituţionalitate asupra prevederilor <>art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 , republicatã.
Asupra constituţionalitãţii prevederilor <>art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 [fost art. 9 lit. b), înainte de republicarea ordonanţei] Curtea s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 1.228 din 20 decembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 4 februarie 2008, statuând cã aceste prevederi sunt constituţionale.
Cu acel prilej, Curtea a reţinut cã, potrivit acestei ordonanţe, contabilii autorizaţi şi experţii contabili constituie douã categorii profesionale distincte, caracterizate prin condiţii de accesibilitate în profesie diferite şi atribuţii specifice. Profesia de expert contabil şi de contabil autorizat se exercitã în condiţiile prevãzute de ordonanţã, iar dispoziţiile art. 10 lit. b) din aceasta stabilesc una dintre atribuţiile contabilului autorizat, şi anume cea de pregãtire a lucrãrilor în vederea elaborãrii situaţiilor financiare. În plus, prin îndeplinirea condiţiilor legale, contabilul autorizat poate obţine calitatea de expert contabil.
Considerentele şi soluţia acestei decizii sunt valabile şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi de naturã a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17, art. 18, art. 33, art. 36, art. 37 şi <>art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitãţii de expertizã contabilã şi a contabililor autorizaţi, republicatã, excepţie ridicatã de Armand Gabriel Bobocea în Dosarul nr. 2.199/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 lit. b) din aceeaşi ordonanţã, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 25 noiembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016