Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.261 din 27 septembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2001 privind repartizarea profitului Companiei Nationale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.261 din 27 septembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2001 privind repartizarea profitului Companiei Nationale "Loteria Romana" - S.A.

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 59 din 25 ianuarie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2001 privind repartizarea profitului Companiei Naţionale "Loteria Românã" - S.A., excepţie ridicatã de Sindicatul Naţional Loteria Românã în Dosarul nr. 4.499/117/2008 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtã de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncã şi asigurãri sociale şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.647D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 11 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 4.499/117/2008, Tribunalul Cluj - Secţia mixtã de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2001 privind repartizarea profitului Companiei Naţionale "Loteria Românã" - S.A.
    Excepţia a fost ridicatã de Sindicatul Naţional Loteria Românã într-o cauzã având ca obiect o cerere pentru soluţionarea unui conflict de muncã.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, în esenţã, autorul acesteia susţine cã nu existã o motivare obiectivã şi rezonabilã pentru excluderea unei categorii de salariaţi de la posibilitatea de a participa la repartizarea profitului companiei în care îşi desfãşoarã activitatea.
    Tribunalul Cluj - Secţia mixtã de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncã şi asigurãri sociale, contrar prevederilor art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, nu îşi exprimã opinia cu privire la excepţia invocatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului a transmis punctul sãu de vedere cu Adresa nr. 9.838 din 29 septembrie 2010, înregistratã la Curtea Constituţionalã cu nr. 14.137 din 29 septembrie 2010, şi apreciazã cã dispoziţiile criticate sunt constituţionale. În realitate, autorul excepţiei este nemulţumit de faptul cã în actuala reglementare salariaţii Companiei Naţionale "Loteria Românã" sunt excluşi de la posibilitatea de a participa la repartizarea profitului companiei în care îşi desfãşoarã activitatea. Or, asemenea aspecte vizeazã modificarea şi completarea textului dedus controlului de constituţionalitate, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2001 privind repartizarea profitului Companiei Naţionale "Loteria Românã" - S.A., publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849 din 29 decembrie 2001, prevederi care au urmãtorul cuprins: "(1) Pentru finanţarea unor obiective de interes public naţional, prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 769/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, începând cu exerciţiul financiar al anului 2004, la Compania Naţionalã "Loteria Românã" - S.A. profitul contabil rãmas dupã deducerea impozitului pe profit se repartizeazã pe urmãtoarele destinaţii:
    a) rezerve legale;
    b) alte rezerve reprezentând facilitãţi fiscale prevãzute de lege;
    c) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi;
    d) alte repartizãri prevãzute de lege;
    e) profitul net anual aferent activitãţii de pronosticuri sportive se varsã la Agenţia Naţionalã pentru Sport pentru finanţarea activitãţii sportive, inclusiv Comitetului Olimpic Român şi Federaţiei Române de Fotbal;
    f) minimum 60%, pentru finanţarea construcţiei de locuinţe pentru tineret şi sãli de sport şi a urmãtoarelor construcţii: Arena Sportivã Polivalentã şi Sala Naţionalã Sportivã Polivalentã, sume care se varsã la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii;
    g) profitul nerepartizat pe destinaţiile prevãzute la lit. a)-f) se repartizeazã la alte rezerve şi constituie sursa proprie de finanţare.
    (2) Profitul se repartizeazã pentru destinaţiile şi în cuantumurile prevãzute la alin. (1) lit. f) şi g) dupã deducerea sumelor aferente destinaţiilor prevãzute la lit. a)-e) ale aceluiaşi alineat."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) - Egalitatea în drepturi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2001 referitoare la destinaţia profitului contabil pentru finanţarea unor obiective de interes public naţional constituie o derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, care stabilesc şi participarea salariaţilor la profit. Derogarea prevãzutã de dispoziţiile criticate este justificatã de orientarea sumelor din profitul net al Companiei Naţionale "Loteria Românã" - S.A. cãtre finanţarea unor obiective de interes naţional. Mai mult, principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, astfel încât, dacã la situaţii egale trebuie sã corespundã un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât diferit.
    Pe de altã parte, Curtea constatã cã, în realitate, autorul excepţiei de neconstituţionalitate este nemulţumit de faptul cã în actuala reglementare salariaţii Companiei Naţionale "Loteria Românã" - S.A. sunt excluşi de la posibilitatea de a participa la repartizarea profitului companiei în care îşi desfãşoarã activitatea. Asemenea aspecte vizeazã modificarea şi completarea textului dedus controlului de constituţionalitate, or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2001 privind repartizarea profitului Companiei Naţionale "Loteria Românã" - S.A., excepţie ridicatã de Sindicatul Naţional Loteria Românã în Dosarul nr. 4.499/117/2008 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtã de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 septembrie 2011.


                PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                          AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent-şef,
                     Mihaela Senia Costinescu

                          _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016