Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.246 din 18 noiembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.246 din 18 noiembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 si ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura civila

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 841 din 15 decembrie 2008


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor "<>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. (2) din Codul de procedurã civilã", excepţie ridicatã de Petru Carcalete în Dosarul nr. 280/39/2007 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 280/39/2007, Curtea de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã.
Excepţia a fost ridicatã de Petru Carcalete într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect acţiunea în anulare a unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de constituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã, prevãzând obligativitatea parcurgerii procedurii prealabile sesizãrii instanţei de judecatã, limiteazã liberul acces la justiţie, garantat de art. 21 alin. (1), (2) şi (4) din Constituţie. Susţine, în acest sens, cã, din moment ce Constituţia stabileşte cã "jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative şi gratuite", "este inadmisibil ca printr-o lege sã se impunã obligativitatea urmãrii unei proceduri prealabile în cazul în care persoana în cauzã nu a înţeles sã exercite procedura administrativ-jurisdicţionalã".
Curtea de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, dispoziţiile <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, precum şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã. Cât priveşte <>art. 7 din Legea nr. 554/2004 , Curtea constatã cã, în realitate, autorul excepţiei vizeazã doar alin. (1) al acestui articol. Prin urmare, textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 : "(1) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se considerã vãtãmatã într-un drept al sãu ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie sã solicite autoritãţii publice emitente sau autoritãţii ierarhic superioare, dacã aceasta existã, în termen de 30 de zile de la data comunicãrii actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.";
- Art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã: "În cazurile anume prevãzute de lege, sesizarea instanţei competente se poate face numai dupã îndeplinirea unei proceduri prealabile, în condiţiile stabilite de acea lege. Dovada îndeplinirii procedurii prealabile se va anexa la cererea de chemare în judecatã."
Autorul excepţiei considerã cã textele de lege menţionate încalcã prevederile art. 21 alin. (1), (2) şi (4) din Constituţie, care consacrã dreptul de acces liber la justiţie şi caracterul facultativ şi gratuit al jurisdicţiilor speciale administrative.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate Curtea Constituţionalã constatã cã acelaşi autor al prezentei excepţii a invocat şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã, cu o motivarea asemãnãtoare celei de faţã, Curtea pronunţând-se prin <>Decizia nr. 475 din 6 mai 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 27 mai 2008.
Deoarece, faţã de cele reţinute de instanţa de contencios constituţional cu acel prilej, autorul excepţiei nu a invocat argumente noi, de naturã sã determine schimbarea jurisprudenţei la care s-a fãcut referire, Curtea apreciazã cã atât considerentele, cât şi soluţia de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã se pãstreazã şi în prezenta cauzã.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ, apreciate ca fiind contrare liberului acces la justiţie, prin aceea cã reglementeazã procedura prealabilã, Curtea constatã cã şi aceasta este neîntemeiatã. În jurisprudenţa sa, de exemplu <>Decizia nr. 1.188 din 13 decembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 28 ianuarie 2008, Curtea a statuat în mod constant cã parcurgerea unei proceduri administrative prealabile, obligatorii, fãrã caracter jurisdicţional nu îngrãdeşte dreptul de acces liber la justiţie, cât timp decizia organului administrativ poate fi atacatã în faţa unei instanţe judecãtoreşti.
Referitor la invocarea art. 21 alin. (4) din Constituţie, privind caracterul facultativ şi gratuit al jurisdicţiilor speciale administrative, Curtea constatã cã acestea nu sunt incidente în cauzã, deoarece prevederile <>art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 reglementeazã procedura prealabilã, fãrã caracter jurisdicţional, şi nu are în vedere procedura specificã jurisdicţiilor speciale administrative.
În sensul art. 21 alin. (4), "jurisdicţiile speciale administrative" reprezintã acele activitãţi de soluţionare a litigiilor, care se desfãşoarã în faţa unui organ administrativ-jurisdicţional, activitãţi cu caracter facultativ şi gratuit şi finalizate prin emiterea unui act administrativ-jurisdicţional.
Nicio dispoziţie constituţionalã nu interzice ca prin lege sã se instituie o procedurã administrativã prealabilã, fãrã caracter jurisdicţional, cum este, de exemplu, procedura recursului graţios sau a celui ierarhic. În situaţia în care legea specialã prevede o procedurã administrativ-jurisdicţionalã, iar partea nu a optat pentru aceasta, urmeazã sã se aplice regulile privind procedura prealabilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedurã civilã, excepţie ridicatã de Petru Carcalete în Dosarul nr. 280/39/2007 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 noiembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Krupenschi

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016