Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.234 din 6 octombrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 si   art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.234 din 6 octombrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 si art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 836 din 4 decembrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 şi <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Constantin Badea în Dosarul nr. 13.907/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, asistat de avocat. Lipseşte partea Ministerul Apãrãrii, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul autorului excepţiei aratã cã prevederile legii referitoare la acordarea pensiei suplimentare ar trebui sã se aplice în mod egal tuturor celor care au contribuit la fondul de pensie suplimentarã, fãrã a se stabili un plafon care face ca persoanele care au o vechime în muncã mai mare sã nu mai poatã beneficia de dreptul amintit.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã textul de lege se aplicã în mod egal tuturor persoanelor aflate în situaţii egale, fãrã privilegii ori discriminãri.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 13.907/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 şi <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicatã de Constantin Badea cu prilejul soluţionãrii unei cauze civile având ca obiect cererea de recalculare a pensiei pentru limitã de vârstã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie. În acest sens, aratã cã, pânã la modificarea <>Legii nr. 164/2001 prin <>art. I pct. 8 şi 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 14/2008 , pensia militarã avea trei componente: pensia de serviciu, sporul procentual de 9% pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentarã, acordat conform art. 78 alin. (1) lit. c) din aceeaşi lege, şi sporul procentual de 20% stabilit potrivit <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 80/1995 . Dupã modificarea dispoziţiilor art. 25 şi <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 , actualizarea pensiei se raporteazã la condiţiile prevãzute de art. 22-25 şi art. 33 din aceeaşi lege, incluzând şi prevederile art. 78 alin. (1) referitoare la pensia suplimentarã. Prin urmare, efectul juridic al acestor modificãri ale textului criticat este cã, pentru cadrele militare care au o vechime calculatã de peste 42 de ani, sporul pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentarã nu se mai ia în calcul la stabilirea pensiei militare. Astfel, se creeazã o inegalitate între persoanele care au o vechime mai mare de 42 de ani, cãrora nu li se mai ia în calcul şi sporul pentru pensia suplimentarã, şi persoanele care au o vechime mai micã de 42 de ani şi care beneficiazã de luarea în calcul la actualizarea pensiei de acest spor.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, stabilirea unor plafoane maximale pentru toate pensiile militare de stat se aplicã uniform, pentru toţi pensionarii, neputându-se susţine astfel cã existã categorii discriminate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã <>art. 25 din Legea nr. 164/2001 enunţã doar principiul general valabil potrivit cãruia pensia militarã de stat nu poate fi mai mare decât baza de calcul avutã în vedere la stabilirea sau actualizarea pensiei. Cu respectarea acestui principiu, fiecare pensionar militar beneficiazã de pensie în cuantumul rezultat în raport cu vechimea în activitate şi venitul realizat anterior pensionãrii. Dispoziţiile <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 sunt cuprinse în secţiunea privind "Actualizarea pensiilor". Legiuitorul este în drept sã modifice şi sã completeze reglementãrile legale referitoare la condiţiile de exercitare a dreptului la pensie ori de câte ori considerã cã resursele financiare existente permit anumite modificãri, fãrã ca prin aceste modificãri sã se încalce dispoziţiile art. 16 din Constituţie. Astfel, recalcularea pensiei se face, fãrã nicio discriminare, pentru toate persoanele aflate în aceastã situaţie. În egalã mãsurã, stabilirea prin lege a unor plafoane maximale este atributul exclusiv al legiuitorului. De vreme ce principiul stabilirii unor plafoane maximale se aplicã deopotrivã tuturor beneficiarilor pensiilor militare de stat, nu se poate susţine încãlcarea principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale, acestea aplicându-se în mod egal tuturor celor vizaţi de ipoteza normei legale, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare. Astfel, plafonarea pensiei la nivelul bazei de calcul avutã în vedere la stabilirea sau actualizarea acesteia se aplicã tuturor categoriilor de pensionari, beneficiari ai pensiei militare de stat. Totodatã, legiuitorul este în drept sã modifice şi sã completeze reglementãrile legale referitoare la condiţiile de exercitare a dreptului la pensie ori de câte ori considerã cã resursele financiare existente permit anumite modificãri, fãrã ca prin aceste modificãri sã se încalce dispoziţiile art. 16 din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 25 şi <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, aşa cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007 şi aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 14/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 19 februarie 2008.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 25: "Pensia militarã de stat stabilitã şi actualizatã în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât baza de calcul avutã în vedere la stabilirea/actualizarea pensiei."
- Art. 48 alin. (1) lit. a): "Cuantumul pensiilor militare se actualizeazã dupã cum urmeazã:
a) ori de câte ori se majoreazã solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bazã al funcţiei îndeplinite/ indemnizaţia lunarã ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervã, în raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevãzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasã luatã în considerare la calculul pensiei."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii ori discriminãri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în esenţã, critica autorului excepţiei vizeazã existenţa unui plafon de acordare a pensiei, plafon care include şi sporul pentru pensia suplimentarã. Întrucât, prin calculul dreptului la pensie cuvenit pentru vechimea în muncã realizatã a fost atins plafonul prevãzut de <>art. 25 din Legea nr. 164/2001 , astfel cã nu a mai putut fi acordat şi sporul pentru pensia suplimentarã, autorul excepţiei se considerã discriminat în raport cu persoanele care au realizat o vechime în muncã mai micã, dar cãrora, cu prilejul actualizãrii pensiei, li se acordã şi sporul pentru pensie suplimentarã.
Faţã de aceste susţineri, Curtea reţine cã prevederile <>art. 25 din Legea nr. 164/2001 instituie un principiu general valabil în sistemul public de pensii, potrivit cãruia cuantumul pensiei nu poate depãşi venitul în mod obligatoriu asigurat în cadrul asigurãrilor sociale de stat. Cu respectarea acestui principiu, fiecare pensionar militar beneficiazã de pensie în cuantumul rezultat în raport cu vechimea în activitate şi venitul realizat anterior pensionãrii. Aceastã reglementare este în perfect acord cu principiul consacrat de art. 47 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte drepturi de asigurãri sociale, în condiţiile legii. Astfel, legiuitorul este în drept sã stabileascã conţinutul dreptului la pensie şi condiţiile acordãrii acestuia, precum şi sã le modifice în funcţie de resursele financiare existente la un anumit moment.
Extinderea incidenţei acestui principiu şi asupra sporului acordat pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentarã, ca efect al prevederilor <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 , nu poate fi privitã nici ea ca generând un tratament discriminatoriu, de vreme ce se aplicã nediferenţiat tuturor persoanelor care au dreptul sã beneficieze de acest spor.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 şi <>art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Constantin Badea în Dosarul nr. 13.907/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 octombrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016