Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.229 din 20 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.229 din 20 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 14 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Lucian Burcã şi Domnica Burcã în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr. vechi 5.744/2006) al Tribunalului Bacãu - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei, Lucian Burcã, şi partea Casa Judeţeanã de Pensii Bacãu, reprezentatã de consilier juridic Valerica Matasel. Lipseşte autorul excepţiei, Domnica Burcã, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, Lucian Burcã solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, aratã cã <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 , prin faptul cã nu prevede o reducere a stagiului de cotizare şi pentru persoanele care se încadreazã în ipoteza art. 42 din aceeaşi lege, anuleazã de fapt beneficiul instituit de acest din urmã articol. Astfel, în opinia sa, se creeazã o discriminare a persoanelor care au lucrat în condiţii deosebite de muncã faţã de cele care au lucrat în condiţii speciale de muncã şi care beneficiazã atât de reducerea limitei de vârstã pentru pensionare, cât şi de reducerea stagiului de cotizare.
Reprezentantul Casei Judeţene de Pensii Bacãu solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care aratã cã tratamentul juridic diferenţiat instituit de textul de lege criticat este justificat de situaţia diferitã în care se gãsesc categoriile de persoane vizate şi între care nu se poate pune semn de egalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, aratã cã situaţia diferitã în care se aflã categoriile de persoane la care se referã <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 justificã tratamentul juridic diferenţiat instituit de acesta. De asemenea, aratã cã, în realitate, autorul excepţiei solicitã o modificare sau o completare a textului de lege criticat, fapt pentru care excepţia de neconstituţionalitate apare ca fiind inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 iulie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr. format vechi 5.744/2006), Tribunalul Bacãu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Domnica Burcã şi Lucian Burcã cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionaliate autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât prevede luarea în calcul a unui stagiu redus doar pentru persoanele care se încadreazã în ipoteza art. 43, art. 44 şi <>art. 47 din Legea nr. 19/2000 , iar nu şi pentru persoanele prevãzute la art. 42 din aceeaşi lege şi care, în opina sa, se aflã în aceeaşi situaţie.
Tribunalul Bacãu - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, sens în care aratã cã tratamentul juridic diferit instituit pentru anumite categorii de persoane nu reprezintã nici privilegii, nici discriminãri, ci se justificã obiectiv şi rezonabil prin situaţia diferitã în care se aflã acele categorii de cetãţeni.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã stabilirea diferenţiatã a condiţiilor de pensionare reprezintã opţiunea exclusivã a legiuitorului.
Avocatul Poporului aratã cã textul de lege criticat este constituţional întrucât nu instituie privilegii sau discriminãri între persoane aflate în situaţii identice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctul lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, astfel cum a fost modificatã prin <>art. I pct. 34 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobatã prin <>Legea nr. 338/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numãrului de puncte realizat în fiecare lunã se utilizeazã cinci zecimale."
În opinia autorilor excepţiei, textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 77 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 prevede, ca regulã generalã, calcularea punctajului mediu anual prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare prevãzut de lege.
În mod excepţional, potrivit alin. (2) şi (3) ale aceluiaşi articol, pentru anumite categorii de persoane, respectiv cele prevãzute la <>art. 43, 44 şi 47 din Legea nr. 19/2000 , la stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare stagiile de cotizare reduse pe care legea le prevede ca beneficiu pentru cã aceste persoane şi-au desfãşurat activitatea în anumite condiţii speciale, precum în unitãţile miniere în subteran, prin expunerea la radiaţii, în aviaţia civilã sau având un handicap preexistent calitãţii de asigurat.
Autorii excepţiei sunt nemulţumiţi de faptul cã legea nu prevede aceeaşi soluţie şi pentru persoanele care se încadreazã în ipoteza <>art. 42 din Legea nr. 19/2000 , respectiv cele care şi-au desfãşurat activitatea total sau parţial în condiţii deosebite de muncã.
Faţã de acestea, Curtea reţine cã legiuitorul a înţeles sã stabileascã condiţii diferenţiate privind acordarea dreptului la pensie, având în vedere situaţia obiectiv diferitã în care se gãsesc diverşii titulari ai acestui drept. Astfel, potrivit <>art. 42 din Legea nr. 19/2000 , persoanele care au desfãşurat activitatea în condiţii deosebite de muncã se bucurã de beneficiul reducerii vârstei standard de pensionare doar în mãsura în care au realizat stagiul complet de cotizare. Spre deosebire de aceştia, persoanele ce se încadreazã în situaţia reglementatã de <>art. 43, 44 şi 47 din Legea nr. 19/2000 se bucurã şi de reducerea stagiului de cotizare, alãturi de reducerea vârstelor standard de pensionare, fapt ce justificã şi tratamentul diferenţiat instituit de art. 77 din aceeaşi lege.
Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale stabilite de lege. Prin urmare, legiuitorul este în drept sã stabileascã conţinutul, condiţiile şi limitele exercitãrii dreptului la pensie, putând, de asemenea, ca în considerarea unor situaţii speciale sã instituie reglementãri specifice, în deplin acord cu principiul constituţional al egalitãţii în drepturi care nu presupune omogenitate, ci justificã instituirea unui tratament juridic diferenţiat în cazul unor situaţii diferite. În situaţia de faţã, situaţiile diferite sunt determinate de condiţiile diferenţiate în care şi-au desfãşurat activitatea diversele categorii de persoane care solicitã acordarea dreptului la pensie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 77 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Lucian Burcã şi Domnica Burcã în Dosarul nr. 653/110/2006 (nr. vechi 5.744/2006) al Tribunalului Bacãu - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 decembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016