Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.225 din 18 noiembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.225 din 18 noiembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 838 din 12 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, excepţie ridicatã de Cosmin Traian Munteanu în Dosarul nr. 2.677/62/2008 al Tribunalului Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.677/62/2008, Tribunalul Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Cosmin Traian Munteanu într-o cauzã având ca obiect anularea procesuluiverbal în care s-au consemnat rezultatele tragerii la sorţi în urma cãreia autorul excepţiei, judecãtor la Judecãtoria Braşov, a fost ales preşedinte al unui birou electoral de circumscripţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã textul de lege care stabileşte cã desemnarea preşedintelui şi a locţiitorului pentru birourile electorale de circumscripţie comunalã, orãşeneascã şi municipalã se face prin tragere la sorţi dintre magistraţii şi ceilalţi jurişti existenţi în judeţ sau în municipiul Bucureşti este neconstituţional, întrucât nesocoteşte dispoziţiile constituţionale ale art. 125, art. 131, art. 132 şi art. 134 referitoare la incompatibilitatea funcţiei de judecãtor sau procuror cu orice altã funcţie publicã sau privatã, la independenţa judecãtorilor, la imparţialitatea procurorilor, la neutralitatea politicã a magistraţilor, la independenţa şi neutralitatea politicã a justiţiei, la neutralitatea politicã a Ministerului Public, la inamovibilitatea judecãtorilor şi la dependenţa poziţiei judecãtorilor doar de Consiliul Superior al Magistraturii.
Tribunalul Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 17 mai 2007, astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 20/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008. Textele de lege criticate au urmãtorul cuprins:
- Art. 24 alin. (5): "(5) Desemnarea preşedintelui şi a locţiitorului acestuia se face în şedinţã publicã de cãtre preşedintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor. Desemnarea se face, prin tragere la sorţi, dintre magistraţii şi ceilalţi jurişti existenţi în judeţ sau în municipiul Bucureşti. Lista magistraţilor care participã la tragerea la sorţi se întocmeşte de cãtre preşedintele tribunalului, iar cea a celorlalţi jurişti, de cãtre prefect, împreunã cu preşedintele tribunalului şi câte un reprezentant din partea fiecãrui partid politic parlamentar. Listele trebuie sã cuprindã un numãr de persoane mai mare de 10% decât cel necesar. Magistraţii şi ceilalţi jurişti din listã care nu sunt desemnaţi preşedinţi sau locţiitori ai acestora rãmân la dispoziţia preşedintelui tribunalului, pentru înlocuirea, în cazuri deosebite, a titularilor. Lista trebuie sã cuprindã: numele, prenumele, domiciliul, locul de muncã, telefoanele şi semnãturile de luare la cunoştinţã ale persoanelor propuse."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã nu poate reţine criticile formulate de autorul acesteia. Observã cã asupra unor texte de lege referitoare la participarea judecãtorilor la procesul electoral s-a mai pronunţat, de exemplu, prin <>Decizia nr. 305 din 12 martie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 20 martie 2008, sau prin <>Decizia nr. 326 din 14 septembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.001 din 30 octombrie 2004, în sensul cã organizarea şi desfãşurarea operaţiunilor electorale trebuie realizate de organisme neutre, alese sau desemnate prin procedee democratice şi transparente, care sã vegheze la buna organizare şi desfãşurare a alegerilor şi la stabilirea corectã a rezultatului voturilor, la asigurarea şi garantarea egalitãţii de şanse pentru toţi candidaţii, indiferent de apartenenţa politicã a acestora.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 24 alin. (5) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, excepţie ridicatã de Cosmin Traian Munteanu în Dosarul nr. 2.677/62/2008 al Tribunalului Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 noiembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016