Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.216 din 29 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7) si (8) din   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.216 din 29 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7) si (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 759 din 6 noiembrie 2009
DECIZIE nr. 1.216 din 29 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7) şi (8) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 759 din 6 noiembrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7) şi (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie ridicatã de Gheorghe Tãnase în Dosarul nr. 15.169/318/2007 al Judecãtoriei Drobeta-Turnu Severin.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã motivarea autorului excepţiei priveşte modul în care s-a realizat probaţiunea în cauzã, ceea ce nu constituie o criticã de neconstituţionalitate. De asemenea, controlul de constituţionalitate se realizeazã prin raportare la prevederile Legii fundamentale, iar nu prin raportare la dispoziţii cuprinse în alte acte normative.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 15.169/318/2007, Judecãtoria Drobeta-Turnu Severin a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7) şi (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie invocatã de Gheorghe Tãnase.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se criticã modul în care a fost efectuatã, în cauzã, cercetarea penalã care, în opinia autorului excepţiei, nu a putut fi obiectivã, întrucât a fost efectuatã de ofiţeri de poliţie angajaţi ai Direcţiei Naţionale Anticorupţie, sub directa conducere, supraveghere şi control nemijlocit al procurorilor anticorupţie, iar nu de ofiţeri ai poliţiei judiciare subordonaţi ai M.I.R.A. De asemenea, actele de urmãrire penalã nu au putut fi obiective, deoarece au fost efectuate de specialişti în domeniul economic şi financiar, angajaţi ai Direcţiei Naţionale Anticorupţie, sub îndrumarea procurorilor anticorupţie, încãlcându-se art. 131 alin. (2) din Constituţie. Se mai aratã cã şi cercetarea tehnico-ştiinţificã a fost efectuatã în cauzã cu încãlcarea legii. Se concluzioneazã în sensul cã "actele organului de urmãrire penalã [...] contravin dispoziţiilor constituţionale."
Judecãtoria Drobeta-Turnu Severin apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În opinia instanţei, normele criticate nu contravin dispoziţiilor invocate, deoarece vizeazã competenţa organelor de cercetare penalã, iar aceasta este reglementatã prin norme procedurale, ce reprezintã opţiuni ale legiuitorului conforme Constituţiei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã normele criticate sunt constituţionale, invocând şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 10 alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7) şi (8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 503/2002 cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având urmãtorul cuprins: "(1) În scopul efectuãrii cu celeritate şi în mod temeinic a activitãţilor de descoperire şi de urmãrire a infracţiunilor de corupţie, în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie funcţioneazã ofiţeri de poliţie, constituind poliţia judiciarã a Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
(2) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã prevãzuţi la alin. (1) îşi desfãşoarã activitatea numai în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, sub autoritatea exclusivã a procurorului şef al acestui departament.
(3) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã pot efectua numai acele acte de cercetare penalã dispuse de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã îşi desfãşoarã activitatea sub directa conducere, supraveghere şi control al procurorului.
(4) Dispoziţiile procurorilor din Direcţia Naţionalã Anticorupţie sunt obligatorii pentru ofiţerii de poliţie judiciarã prevãzuţi la alin. (1). Actele întocmite de ofiţerii de poliţie judiciarã din dispoziţia scrisã a procurorului sunt efectuate în numele acestuia.
(5) Detaşarea ofiţerilor şi a agenţilor de poliţie judiciarã în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie se face, la propunerea nominalã a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, iar numirea acestora în funcţii se face prin ordin al procurorului şef al acestui departament.
(6) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã sunt detaşaţi în interesul serviciului pe o perioada de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii detaşãrii în funcţie, cu acordul acestora. [...]
(7) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã nu pot primi de la organele ierarhic superioare nicio însãrcinare.
(8) Ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã, pe perioada numirii în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, au drepturile şi obligaţiile prevãzute de lege pentru ofiţerii de poliţie şi agenţii de poliţie, cu excepţiile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã. Atribuţiile prevãzute de lege pentru ministrul administraţiei şi internelor privind drepturile şi rãspunderile ce revin ofiţerilor şi agenţilor de poliţie judiciarã se exercitã de procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Atribuţiile privind acordarea gradelor profesionale pentru ofiţerii şi agenţii de poliţie judiciarã se exercitã de ministrul administraţiei şi internelor, la propunerea procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii, ale art. 16 - Egalitatea în drepturi, ale art. 131 alin. (2) şi (3) şi ale art. 132 alin. (1) privind Rolul Ministerului Public şi, respectiv, Statutul procurorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã cã ceea ce se criticã, în realitate, este modul în care au fost efectuate cercetarea şi, respectiv, urmãrirea penalã în cauzã, concluzia autorului excepţiei fiind în sensul cã "actele organului de urmãrire penalã [...] contravin dispoziţiilor constituţionale." Asemenea critici intrã în competenţa instanţelor judecãtoreşti, iar nu a Curţii Constituţionale, care, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , "decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã [...]".
Curtea constatã totodatã cã s-a mai pronunţat, în jurisprudenţa sa, asupra unora dintre dispoziţiile legale criticate în prezenta cauzã. Astfel, de exemplu, prin <>Decizia nr. 217 din 17 februarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164 din data de 17 martie 2009, şi, respectiv, <>Decizia nr. 968 din 30 octombrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 din 12 decembrie 2007, Curtea a constatat cã dispoziţiile <>art. 10 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 sunt constituţionale. Soluţia pronunţatã anterior de Curte, precum şi considerentele de principiu care o fundamenteazã sunt valabile şi în prezenta cauzã, deoarece nu au intervenit elemente noi.

Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1)-(8) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţionalã Anticorupţie, excepţie ridicatã de Gheorghe Tãnase în Dosarul nr. 15.169/318/2007 al Judecãtoriei Drobeta-Turnu Severin.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016