Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.204 din 5 octombrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.204 din 5 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 808 din 3 decembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, excepţie ridicatã de Arnold Ungar în Dosarul nr. 5.308/62/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul autorului excepţiei, care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, aşa cum a fost formulatã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor din Constituţie invocate.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 24 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 5.308/62/2007, Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã. Excepţia a fost ridicatã de Arnold Ungar cu prilejul soluţionãrii recursurilor declarate împotriva Sentinţei civile nr. 573/CA din 19 aprilie 2009, pronunţatã de Tribunalul Braşov în Dosarul nr. 5.308/62/2007.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât sunt limitative, nepermiţând consiliului local sã acorde aparatului propriu drepturi peste cele prevãzute de lege, conform puterii economice a unitãţii administrativ-teritoriale.
    Curtea de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã dreptul la negocieri nu este un drept absolut, astfel cã stabilirea condiţiilor în care negocierile şi convenţiile colective trebuie desfãşurate, respectiv încheiate cu salariaţii, revin exclusiv legiuitorului. De asemenea, aratã cã negocierea se poate face în limita fondurilor bugetare alocate pentru funcţionarea instituţiilor publice. În sfârşit, aratã cã drepturile de naturã salarialã ale funcţionarilor publici sunt stabilite, sub aspectul cuantumului lor, prin lege, şi nu prin contractul colectiv de muncã, ca urmare a negocierilor, având în vedere, pe de o parte, statutul profesional al acestora şi, pe de altã parte, sursa de finanţare a acestor venituri, şi anume fonduri publice.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, şi ale <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 19 mai 1998.
    Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
    - <>Art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999: "Autoritãţile şi instituţiile publice pot încheia anual, în condiţiile legii, acorduri cu sindicatele reprezentative ale funcţionarilor publici sau cu reprezentanţii funcţionarilor publici, care sã cuprindã numai mãsuri referitoare la:
    a) constituirea şi folosirea fondurilor destinate îmbunãtãţirii condiţiilor la locul de muncã;
    b) sãnãtatea şi securitatea în muncã;
    c) programul zilnic de lucru;
    d) perfecţionarea profesionalã;
    e) alte mãsuri decât cele prevãzute de lege, referitoare la protecţia celor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale.";
    - <>Art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996: "Contracte colective de muncã se pot încheia şi pentru salariaţii instituţiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale cãror acordare şi cuantum sunt stabilite prin dispoziţii legale."
    Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 120 alin. (1) prin care se consacrã principiile descentralizãrii, autonomiei locale şi deconcentrãrii serviciilor publice şi art. 121 alin. (1) şi (2) referitoare la autoritãţile comunale şi orãşeneşti. De asemenea, invocã dispoziţiile art. 9 pct. 1 din Carta europeanã a autonomiei locale, ratificatã de România prin <>Legea nr. 199/1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997, dispoziţii referitoare la resursele proprii ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia criticã, în esenţã, restrângerea posibilitãţii de a mai include şi alte clauze decât cele prevãzute de lege în acordurile încheiate de autoritãţile şi instituţiile publice cu reprezentanţii funcţionarilor publici, restrângere pe care o considerã ca fiind o atingere adusã principiului autonomiei locale. Astfel, considerã cã autoritãţile publice locale trebuie sã dispunã liber, neîngrãdit, de fondurile ce le sunt alocate.
    Faţã de acestea, reţine cã, deşi raportatã la alte texte constituţionale, problema vizând clauzele ce pot fi cuprinse în acordurile încheiate cu instituţiile publice a mai fost analizatã de Curtea Constituţionalã şi cu alte prilejuri. Astfel, prin <>Decizia nr. 1.221 din 29 septembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 6 noiembrie 2009, Curtea arãta cã "funcţionarii publici reprezintã o categorie de salariaţi aparte, ce se deosebesc prin statutul legal specific, acesta fiind, la rândul sãu, întemeiat pe principiile legalitãţii, imparţialitãţii şi obiectivitãţii, al transparenţei, al responsabilitãţii, al stabilitãţii în exercitarea funcţiei publice şi al subordonãrii ierarhice". De asemenea, prin <>Decizia nr. 768 din 18 septembrie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 717 din 23 octombrie 2007, Curtea reţinea cã "contractele colective de muncã încheiate pentru salariaţii instituţiilor publice au un regim juridic special, determinat de situaţia deosebitã a pãrţilor acestor contracte. Astfel, cheltuielile necesare pentru funcţionarea instituţiilor publice, inclusiv drepturile salariale ale salariaţilor, sunt suportate de la bugetul de stat ori de la bugetele locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale judeţelor".
    Din considerentele deciziilor amintite, Curtea reţine cã limitarea criticatã de autorul excepţiei apare ca fiind justificatã de considerente ce ţin atât de statutul specific al funcţionarilor publici, cât şi de faptul cã resursele financiare din care este suportatã plata drepturilor acestora se întemeiazã, dupã caz, fie pe bugetul de stat, fie pe bugetele locale ale comunelor, ale oraşelor ori ale judeţelor.
    Manifestarea autonomiei locale, în acest context, nu suferã o restrângere neconstituţionalã. Astfel, aptitudinea legalã a autoritãţilor autonome de a decide, în mod independent şi sub propria rãspundere, asupra problemelor colectivitãţilor teritoriale în care funcţioneazã, nu trebuie absolutizatã, neputând depãşi cadrul legal, aplicabil pe întreg teritoriul ţãrii, aşa cum aratã înseşi prevederile Cartei europene a autonomiei locale, amintitã de autorul excepţiei, în <>art. 3 pct. 1. Relevante în acest sens, sunt şi Decizia nr. 298 din 6 iulie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 760 din 19 august 2004, şi <>Decizia nr. 494 din 29 septembrie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.018 din 16 noiembrie 2005.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi ale <>art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, excepţie ridicatã de Arnold Ungar în Dosarul nr. 5.308/62/2007 al Curţii de Apel Braşov - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 octombrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016