Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.199 din 13 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.199 din 13 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 25 ianuarie 2008
DECIZIE nr. 1.199 din 13 decembrie 2007
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 60 din 25 ianuarie 2008


Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Croi Victoriţa" - S.R.L. din Dorneşti, Judeţul Suceava, în Dosarul nr. 7.011/1/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.


CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 7.011/1/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Croi Victoriţa" - S.R.L. din Dorneşti, Judeţul Suceava, cu prilejul soluţionãrii recursului declarat de Direcţia Generalã a Finanţelor Publice a Judeţului Suceava, în calitate de mandatarã a Comisiei pentru Autorizarea Antrepozitelor Fiscale şi Importatorilor de Produse Accizabile Supuse Marcãrii din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, împotriva Sentinţei civile nr. 63 din 22 martie 2006 a Curţii de Apel Suceava Secţia comercialã, precum şi a Încheierii din 25 ianuarie 2006 a aceleaşi instanţe, pronunţate în Dosarul nr. 2.948/com/2005.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care instituie obligaţia de a depune o garanţie în cazul producţiei, transformãrii şi deţinerii de produse accizabile, precum şi pentru circulaţia acestor produse îngrãdeşte accesul liber al persoanelor la activitatea economicã.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, având în vedere cã, potrivit art. 45 din Constituţie, accesul liber al persoanei la o activitate economicã, libera iniţiativã şi exercitarea acestora sunt garantate în condiţiile în care acestea au loc în condiţiile legii.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, nefiind contrar dispoziţiilor din Legea fundamentalã invocate de autorul excepţiei. De asemenea, aratã cã extinderea dispoziţiilor legale criticate la alte situaţii, neprevãzute în text, în sensul adãugirii în cuprinsul acestuia a unor reglementãri, aparţine competenţei exclusive a organului legislativ.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.


CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, modificatã prin <>Legea nr. 343/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 183 alin. (1) lit. a): "Orice antrepozitar autorizat are obligaţia de a îndeplini urmãtoarele cerinţe:
a) sã depunã la autoritatea fiscalã competentã, dacã se considerã necesar, o garanţie, în cazul producţiei, transformãrii şi deţinerii de produse accizabile, precum şi o garanţie obligatorie pentru circulaţia acestor produse, în condiţiile stabilite prin norme."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar dispoziţiilor art. 45 din Constituţie privind libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat reprezintã o transpunere exactã a dispoziţiilor art. 13 ale Titlului II din Directiva 92/12/CEE a Consiliului din 25 februarie 1992 privind regimul general al produselor supuse accizelor şi privind deţinerea, circulaţia şi monitorizarea acestor produse, dispoziţii ce instituie una dintre obligaţiile ce revin antrepozitarului autorizat în vederea desfãşurãrii activitãţii acestuia constând în depunerea unei garanţii în cazul producţiei, transformãrii şi deţinerii de produse accizabile, precum şi pentru circulaţia acestor produse.
Autorul excepţiei considerã cã aceastã obligaţie îngrãdeşte accesul liber la o activitate economicã, micşorând patrimoniul agentului economic, fãrã a-i aduce acestuia niciun beneficiu în schimb.
Curtea reţine cã, potrivit art. 45 din Constituţie, accesul liber la o activitate economicã, libera iniţiativã şi exercitarea acestora sunt garantate în mãsura în care acestea au loc în condiţiile stabilite de lege. Legiuitorul este în drept, aşadar, sã stabileascã conţinutul şi limitele exercitãrii acestui drept, inclusiv prin instituirea unor obligaţii care nu sunt subordonate întotdeauna obţinerii unui beneficiu de cãtre persoana care desfãşoarã activitatea economicã, aşa cum pretinde autorul excepţiei, ci urmãresc protejarea unui interes general care vizeazã buna desfãşurare a activitãţii economice în ansamblul sãu.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,


CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 183 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Croi Victoriţa" - S.R.L. din Dorneşti, Judeţul Suceava, în Dosarul nr. 7.011/1/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 decembrie 2007.


PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016