Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.194 din 11 noiembrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.194 din 11 noiembrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 823 din 8 decembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta
Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, excepţie ridicatã de Gabriela Rãduţã în Dosarul nr. 578/99/2007 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiatã, a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 578/99/2007, Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã.
Excepţia a fost ridicatã de Gabriela Rãduţã într-o cauzã de contencios administrativ privind soluţionarea unui recurs împotriva unei sentinţe civile, având ca obiect litigiul privind funcţionarii publici - <>Legea nr. 188/1999 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 creeazã în mod nejustificat o stare de discriminare între persoanele care sunt angajate în baza unui contract de muncã, reglementat de Codul muncii, şi funcţionarii publici care, în baza <>Legii nr. 188/1999 , nu mai sunt "în relaţii de muncã" cu angajatorul, ci "în relaţii de serviciu". Or, acordarea tichetelor de masã fiind condiţionatã de existenţa contractului individual de muncã, consecinţa o reprezintã crearea unei discriminãri între funcţionarii publici şi salariaţii care nu au aceastã calitate, dar care lucreazã la aceeaşi instituţie pe baza unui contract de muncã.
Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, care au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "(1) Salariaţii din cadrul societãţilor comerciale, regiilor autonome şi din sectorul bugetar, precum şi din cadrul unitãţilor cooperatiste şi al celorlalte persoane juridice sau fizice care încadreazã personal prin încheiere de contract individual de muncã, denumite în continuare angajator, pot primi o alocaţie individualã de hranã, acordatã sub forma de tichete de masã, suportatã integral pe costuri de angajator.
(2) Tichetele de masã se acordã în limita prevederilor bugetului de stat sau, dupã caz, ale bugetelor locale, pentru unitãţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori."
Dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 16 - Egalitatea în drepturi şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta este neîntemeiatã. Dispoziţiile <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã sunt criticate ca fiind contrare principiului egalitãţii în drepturi, reglementat de art. 16 din Constituţie, deoarece acestea nu impun, ci prevãd doar posibilitatea acordãrii de cãtre angajator salariaţilor a unor alocaţii individuale de hranã, sub forma tichetelor de masã.
Or, Curtea constatã cã o astfel de reglementare nu poate crea inegalitãţi între persoane aflate în aceeaşi situaţie juridicã - respectiv pãrţi ale unui contract individual de muncã încheiat cu acelaşi angajator. Principiul egalitãţii, invocat, înseamnã aplicarea aceluiaşi tratament juridic unor situaţii identice, aşa cum, pentru situaţii care se deosebesc în mod obiectiv şi rezonabil, impune reglementarea unor reguli diferite.
Deoarece Curtea nu poate reţine nesocotirea principiului egalitãţii în drepturi, invocat, rezultã cã nici pretinsa încãlcare a prevederilor art. 53 din Constituţie, referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, nu poate fi primitã.
Totodatã, Curtea observã cã posibilitatea de acordare a tichetelor de masã salariaţilor nu reprezintã nicidecum o chestiune de constituţionalitate a textului de lege criticat, aceasta constituind o modalitate alternativã de completare a remuneraţiei lunare, prevãzutã de lege şi negociatã de pãrţi odatã cu semnarea contractului individual de muncã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, excepţie ridicatã de Gabriela Rãduţã în Dosarul nr. 578/99/2007 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 noiembrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016