Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.184 din 13 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.184 din 13 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2008

Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentin Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , excepţie ridicatã de Petru Bojin în Dosarul nr. 2.480/2/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, consilier juridic cu delegaţie la dosar. Se constatã lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent învedereazã Curţii cã, la dosarul cauzei, autorul excepţiei a transmis note scrise prin care precizeazã cã, urmare a modificãrilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. (3) din legea menţionatã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului pãrţii prezente. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, întrucât, dupã modificarea <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , textul criticat a cãpãtat o nouã redactare, fãrã sã preia conţinutul normativ iniţial.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.480/2/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , excepţie ridicatã de Petru Bojin într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã dispoziţia potrivit cãreia "(...) acţiunile introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase" din <>art. 28 alin. (2) al Legii nr. 554/2004 încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece introduce o discriminare între cetãţenii care au contestat legalitatea unui act administrativ normativ şi care nu pot retrage o asemenea acţiune, şi cetãţenii care au sesizat instanţele de judecatã cu alte tipuri de acţiuni şi care beneficiazã de dreptul de a le retrage. În notele scrise depuse la dosarul cauzei, se aratã, în esenţã, cã dispoziţiile <>art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , astfel cum au fost modificate, pot conduce la o aplicare neunitarã a legii, lãsând la aprecierea instanţelor a interesului public atunci când e în discuţie retragerea acţiunilor introduse împotriva actelor administrative normative. De asemenea, se susţine cã textul criticat "introduce excepţii la excepţii doar pentru a face inutile şi inoperante excepţiile".
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, textul criticat fiind contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie şi principiului disponibilitãţii care guverneazã procesul civil.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 este neîntemeiatã. În susţinerea opiniei sale, Guvernul are în vedere argumentele şi soluţia adoptatã de Curtea Constituţionalã în <>Decizia nr. 507/2004 .
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. 28 alin. (2) teza finalã din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , în varianta anterioarã modificãrii acesteia, sunt neconstituţionale. În argumentarea acestui punct de vedere, aratã cã "dispoziţiile art. 28 alin. (2) din lege nu permit retragerea acţiunii în contencios administrativ nici chiar de partea în favoarea cãreia aceasta a fost formulatã, deşi, în sensul accesului liber la justiţie, persoana care are dreptul de a se adresa justiţiei are, implicit, şi dreptul de a renunţa la acţiunea prin care a sesizat instanţa de judecatã."
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile, scrise şi orale, ale pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile <>art. 28 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, care, la data sesizãrii, aveau urmãtorul cuprins:
Art. 28 alin. (2): "Acţiunile introduse de Avocatul Poporului, de Ministerul Public, de prefect şi de Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, precum şi cele introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase."
Autorul excepţiei a precizat cã are în vedere doar partea finalã a textului: "(...) precum şi cele introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase."
Dupã sesizarea Curţii Constituţionale, <>art. 28 din Legea nr. 554/2004 a fost modificat în integralitatea sa, prin <>art. I pct. 36 din Legea nr. 262/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, iar problema vizatã de autorul excepţiei apare în alineatul (3), într-o redactare substanţial modificatã, dupã cum urmeazã:
Art. 28 alin. (3): "Acţiunile introduse de persoanele de drept public şi de orice autoritate publicã, în apãrarea unui interes public, precum şi cele introduse împotriva actelor administrative normative nu mai pot fi retrase, cu excepţia situaţiei în care sunt formulate şi pentru apãrarea drepturilor sau intereselor legitime de care pot dispune persoanele fizice sau juridice de drept privat."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, în urma modificãrilor survenite în cuprinsul <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , prin <>Legea nr. 262/2007 , textul criticat a cãpãtat o altã configuraţie juridicã, soluţia legislativã conţinutã de art. 28 alin. (3) fiind în mod esenţial diferitã de cea reglementatã în alin. (2) al art. 28, în redactarea iniţialã. În actuala reglementare, este posibilã retragerea, în anumite condiţii, a acţiunilor introduse împotriva actelor administrative normative.
În ceea ce priveşte susţinerile din notele scrise depuse de autorul excepţiei ulterior sesizãrii Curţii, referitoare la <>art. 28 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 , potrivit cãrora acest text ar putea fi interpretat de instanţele de judecatã în mod diferit, astfel încât, în cauze identice, s-ar putea pronunţa soluţii contradictorii, Curtea Constituţionalã constatã cã nu le poate avea în vedere la soluţionarea excepţiei fãrã a depãşi limitele sesizãrii. Or, potrivit <>art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, actul de sesizare a Curţii îl constituie încheierea instanţei în faţa cãreia a fost ridicatã excepţia.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 28 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , excepţie ridicatã de Petru Bojin în Dosarul nr. 2.480/2/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 decembrie 2007.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016