Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.182 din 13 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.182 din 13 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitatilor sanitare publice de interes judetean si local

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 42 din 18 ianuarie 2008

Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Iaşi în Dosarul nr. 1.225/99/2007 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Unitatea Medico-Socialã Sculeni, directorul acesteia, domnul Ioan Munteanu. Se constatã lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul pãrţii prezente. Reprezentantul Unitãţii Medico-Sociale Sculeni solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, depunând, în acest sens, note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate. Precizeazã cã, în prezent, sunt prevãzute prin lege modalitãţile de finanţare a activitãţii unitãţilor de asistenţã medico-socialã trecute în responsabilitatea administrativã şi financiarã a consiliilor judeţene.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 aprilie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.225/99/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Iaşi într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã ordonanţa criticatã nesocoteşte dreptul la ocrotirea sãnãtãţii, garantat la nivel constituţional. Se aratã, în acest sens, cã s-a instituit obligaţia consiliilor judeţene de a prelua, în responsabilitate administrativã şi financiarã, unitãţile de asistenţã medico-socialã înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale în comune, fãrã însã a se asigura şi sursa de finanţare necesarã desfãşurãrii corespunzãtoare a activitãţii acestora. De asemenea, se susţine cã necesitatea adoptãrii acestei mãsuri prin ordonanţã de urgenţã nu a fost justificatã potrivit art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã.
Tribunalul Iaşi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Precizeazã cã mãsurile impuse prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 120/2006 au ca scop ocrotirea sãnãtãţii populaţiei, deoarece bugetele locale ale comunelor sau ale oraşelor cu mai puţin de 5.000 de locuitori nu au resurse suficiente pentru a asigura buna funcţionare a acestora.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, precizeazã cã, din prevederile art. 34 alin. (3) din Constituţie, rezultã cã organizarea sistemului de asistenţã medicalã, inclusiv în ceea ce priveşte administrarea şi finanţarea unitãţilor de asistenţã medico-socialã, intrã în atribuţiile exclusive ale legiuitorului. Considerã cã mãsura instituitã prin textul de lege criticat vizeazã crearea condiţiilor pentru asigurarea exercitãrii dreptului la ocrotirea sãnãtãţii. În fine, apreciazã cã, din preambulul şi din nota de fundamentare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 120/2006 , rezultã îndeplinirea cumulativã a condiţiilor prevãzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciazã cã mãsura luatã prin ordonanţa criticatã "urmãreşte evitarea lezãrii dreptului la ocrotirea sãnãtãţii persoanelor care, independent de voinţa lor, nu ar beneficia de asistenţã medicalã din cauza unor deficienţe în activitatea unor unitãţi de asistenţã medico-socialã, generate de deficite ale resurselor necesare". De asemenea, aratã cã emiterea ordonanţei s-a impus ca urmare a importanţei deosebite şi a urgenţei finanţãrii activitãţii acestor unitãţi, precum şi datoritã necesitãţii de "a nu crea presiuni asupra unor bugete locale, care nu pot fi rezolvate în condiţiile existenţei unor resurse financiare anuale insuficiente".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, aşa cum rezultã din încheierea de sesizare, prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.036 din 28 decembrie 2006, mai exact art. I, având urmãtorul cuprins:
- <>Art. I: "Alineatul (6) al articolului 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 99/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«(6) Unitãţile de asistenţã medico-socialã înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale din comune, precum şi cele înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale din oraşele care au mai puţin de 5.000 de locuitori trec în responsabilitatea administrativã şi financiarã a consiliilor judeţene, dacã consiliile locale respective nu hotãrãsc altfel, asumându-şi obligaţiile de finanţare»".
În realitate, obiectul acesteia îl constituie dispoziţiile <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, astfel cum a fost modificat prin pct. 2 al articolului unic al <>Legii nr. 95/2007 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 120/2006 pentru modificarea <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 20 aprilie 2007.
Cuprinsul <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 este urmãtorul: "Unitãţile de asistenţã medicosocialã înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale din comune, precum şi cele înfiinţate prin hotãrâri ale consiliilor locale din oraşele care au mai puţin de 5.000 de locuitori trec în responsabilitatea administrativã şi financiarã a consiliilor judeţene, dacã consiliile locale respective nu hotãrãsc altfel."
Curtea observã cã textul criticat avea acest conţinut şi la data ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate (27 aprilie 2007), deşi sesizarea Curţii s-a fãcut de cãtre instanţã cu privire la forma anterioarã modificãrii survenite prin <>Legea nr. 95/2007 .
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile ordonanţei criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 34 privind dreptul la ocrotirea sãnãtãţii şi celor ale art. 115 alin. (4) potrivit cãrora Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã textul ce formeazã obiect al excepţiei este în deplin acord cu prevederile art. 34 din Legea fundamentalã care garanteazã dreptul la ocrotirea sãnãtãţii, finalitatea sa fiind aceea de a crea condiţii mai bune pentru valorificarea acestui drept.
Mãsura trecerii unitãţilor de asistenţã medico-socialã la care se referã textul de lege criticat în responsabilitatea administrativã şi financiarã a consiliilor judeţene este însoţitã şi de reglementãrile financiare necesare susţinerii cheltuielilor pe care le implicã preluarea de cãtre consiliile judeţene a acestor centre medico-sociale [<>art. 5 alin. (7) şi (8), introduse prin Legea nr. 95/2007 ].
Prevederile <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 sunt constituţionale şi prin prisma dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã, întrucât ele au fost introduse printr-o ordonanţã de urgenţã, care, aşa cum rezultã din preambulul sãu şi din nota de fundamentare, întruneşte condiţiile impuse Guvernului de textul constituţional menţionat şi care, ulterior, a fost aprobatã prin lege.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Iaşi în Dosarul nr. 1.225/99/2007 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 decembrie 2007.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016