Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.170 din 30 septembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.170 din 30 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 808 din 3 decembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezãmintelor culturale de drept public, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Sibiu în Dosarul nr. 2.323/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    La apelul nominal se prezintã personal partea Corneliu Ioan Bucur. Lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul pãrţii prezente, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã se refuzã respectarea de cãtre consiliul judeţean a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008, pentru motive neîntemeiate. În susţinerea argumentelor sale, depune o serie de înscrisuri referitoare la activitatea sa profesionalã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã norma de drept criticatã a avut o aplicare limitatã în timp, care a încetat.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 26 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 2.323/85/2009, Tribunalul Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezãmintelor culturale de drept public. Excepţia a fost ridicatã de Consiliul Judeţean Sibiu cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni în contencios administrativ, având ca obiect anularea unui act administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã, prin dispoziţiile <>art. 50 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008, s-a stabilit un termen de 90 de zile în care contractele de management încheiate în baza legislaţiei anterioare încetau de drept, urmând a fi încheiate unele noi, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Prin <>art. I pct. 48 din Legea nr. 269/2009 aceste dispoziţii au fost abrogate, fiind introdus art. II, în care se aratã cã, de la intrarea în vigoare a acestei legi, conducãtorii instituţiilor publice de culturã aflaţi în exerciţiu la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 vor încheia cu ordonatorul principal de credite un nou contract de management. Or, considerã cã legiuitorul nu poate reglementa prin douã acte normative douã momente diferite de intrare în vigoare a aceloraşi dispoziţii de lege şi sã fie desfiinţate retroactiv efectele juridice produse în perioada de valabilitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008, fãrã ca prin aceasta sã contravinã dispoziţiilor art. 15 alin. (2) şi art. 78 din Constituţie. De asemenea, considerã cã este încãlcat şi <>art. 115 alin. (8) din Constituţie, Legea nr. 269/2009 modificând dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 în proporţie de 95%.
    Tribunalul Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor art. 15 alin. (2) şi art. 78 din Constituţie, dar este contrar prevederilor art. 115 alin. (8) din Legea fundamentalã. În acest sens, aratã cã prin <>art. II din Legea nr. 269/2009 nu s-a fãcut altceva decât sã se proroge termenul iniţial în care trebuie sã se încheie noul contract de management cu managerii aflaţi în exerciţiu la data de 5 decembrie 2008. Astfel, acest termen s-a prorogat din data de 5 martie 2009 pânã la data de 14 octombrie 2009 şi se referã strict la conducãtorii instituţiilor publice de culturã aflaţi în exerciţiu la data de 5 decembrie 2008. Art. 115 alin. (8) din Constituţie prevede cã prin legea de aplicare a ordonanţei se vor reglementa, dacã este cazul, mãsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei. Or, în speţã, este evident cã efectele juridice pe perioada de aplicare a ordonanţei au constat în încetarea unor contracte de management, cu obligaţia concomitentã a autoritãţii de a încheia noi contracte de management pânã la 5 martie 2009, termen care s-a prelungit. <>Legea nr. 269/2009 nu prevede ce se întâmplã cu eventualele contracte de management încheiate cu alte persoane decât cele care aveau calitatea de conducãtori ai instituţiilor publice de culturã aflaţi în exerciţiu la data de 5 decembrie 2008, contracte încheiate în perioada 5 martie 2009-14 iulie 2009.
    În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã <>art. II din Legea nr. 269/2009 nu modificã data de intrare în vigoare a unei dispoziţii a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008, ci reglementeazã situaţii legislative pentru situaţii tranzitorii, în condiţiile în care noua reglementare în materie instituitã prin <>Legea nr. 269/2009 era de naturã sã afecteze situaţiile juridice nãscute sub imperiul ordonanţei amintite, dar care nu îşi epuizaserã în întregime efectele pânã la data intrãrii în vigoare a legii menţionate. În plus, textul de lege criticat se aplicã de la data intrãrii în vigoare a legii, astfel cã nu are efecte retroactive. În sfârşit, aratã cã nu este încãlcat nici art. 115 alin. (8) din Constituţie, prevederile <>art. II din Legea nr. 269/2009 reprezentând un adevãrat reflex al acestor dispoziţii constituţionale.
    Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, nefiind contrar niciuneia dintre dispoziţiile constituţionale invocate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, notele scrise depuse la dosar, susţinerile pãrţii prezente, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezãmintelor culturale de drept public, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 487 din 14 iulie 2009.
    Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
    - Art. II: "În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, conducãtorii instituţiilor publice de culturã aflaţi în exerciţiu la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 vor încheia cu ordonatorul principal de credite un nou contract de management."
    Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 78 privind intrarea în vigoare a legii şi art. 115 alin. (8) prin care se aratã cã "Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacã este cazul, mãsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei".
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã dispoziţiile de lege criticate au avut o aplicabilitate limitatã în timp, respectiv pânã la scurgerea termenului de 90 de zile de la intrarea în vigoare a <>Legii nr. 269/2009. Astfel, anterior pronunţãrii asupra excepţiei de neconstituţionalitate şi chiar anterior sesizãrii Curţii, efectele acestor dispoziţii au încetat, prin încheierea obligatorie a unor noi contracte de management în termenul prevãzut de lege. Or, potrivit prevederilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea nu se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau ordonanţã care sunt în vigoare.
    Pentru argumentele arãtate, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi al aşezãmintelor culturale de drept public, excepţie ridicatã de Consiliul Judeţean Sibiu în Dosarul nr. 2.323/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 septembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016