Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.169 din 11 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.169 din 11 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 7 ianuarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicatã de Lenuţa Negrea în Dosarul nr. 5.970/86/2006 al Tribunalului Suceava - Secţia penalã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei a depus o cerere prin care solicitã acordarea unui nou termen de judecatã în vederea angajãrii unui apãrãtor.
Reprezentantul Ministerului Public se opune acordãrii unui nou termen de judecatã.
Curtea, deliberând, în temeiul <>art. 14 din Legea nr. 47/1992 şi al art. 156 din Codul de procedurã civilã, respinge cererea formulatã, deoarece de la data încheierii de sesizare a instanţei de contencios constituţional, respectiv 16 mai 2007, şi pânã în prezent, autorul excepţiei a avut la dispoziţie un interval de timp suficient de mare pentru a întreprinde demersurile necesare în vederea angajãrii unui apãrãtor.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 5.970/86/2006, Tribunalul Suceava - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicatã de Lenuţa Negrea în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei cauze penale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile legale menţionate încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea cetãţenilor în faţa legii, art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului şi art. 148 referitoare la integrarea în Uniunea Europeanã, deoarece, atât timp cât <>Legea nr. 147/2002 pentru ratificarea Convenţiei civile asupra corupţiei, adoptatã la Strasbourg la 4 noiembrie 1999, defineşte noţiunea de corupţie şi condiţioneazã existenţa unei astfel de infracţiuni de fals şi uz de fals ca infracţiune în legãturã directã cu infracţiunea de corupţie, textele legale criticate sunt neconstituţionale prin aceea cã nu se face referire expresã la faptul de corupţie aşa cum este definit în legislaţia internaţionalã.
Tribunalul Suceava - Secţia penalã opineazã cã textul de lege criticat nu ridicã probleme de neconstituţionalitate, ci de interpretare a legii în conformitate cu dispoziţiile art. 20 alin. (2) din Legea fundamentalã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece nu se poate susţine existenţa unei situaţii discriminatorii pe unul din criteriile enumerate în art. 4 din Legea fundamentalã.
Referitor la critica în raport cu art. 148 din Constituţie, Guvernul reaminteşte cã actul la care face trimitere autorul excepţiei, respectiv Convenţia civilã asupra corupţiei, adoptatã la Strasbourg la 4 noiembrie 1999, este o convenţie a Consiliului Europei, şi nu unul dintre actele la care se referã art. 148 din Legea fundamentalã.
Textul criticat nu contravine nici art. 20 din Constituţie, deoarece acesta din urmã se referã la "pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului", acesta nefiind cazul Convenţiei civile asupra corupţiei, la care se face referire.
De altfel, <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 nu contravine nici Convenţiei civile asupra corupţiei, deoarece legislaţia noastrã internã cuprinde atât incriminarea faptelor de corupţie, aşa cum acestea sunt definite de legislaţia internaţionalã, cât şi posibilitatea obţinerii de despãgubiri de cãtre persoanele interesate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate se aplicã tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de ipoteza normei legale, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare.
De asemenea, incriminarea de cãtre legiuitor a unor infracţiuni aflate în legãturã directã cu infracţiunile de corupţie reprezintã o opţiune a acestuia, în aplicarea unor mãsuri de politicã penalã, care nu aduce atingere în niciun mod principiului constituţional al egalitãţii în drepturi.
În plus, aşa cum a statuat Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa, examinarea constituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestuia cu dispoziţiile constituţionale pretins violate, iar nu compararea mai multor prevederi legale între ele şi raportarea concluziei ce ar rezulta din aceastã comparaţie la dispoziţii ori principii ale Constituţiei.
Dispoziţiile art. 20 şi 148 din Constituţie nu au incidenţã în cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, aşa cum a fost modificat la partea introductivã prin articolul unic punctul 2 din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 124/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 19 septembrie 2005, cu urmãtorul conţinut: "În înţelesul prezentei legi, urmãtoarele infracţiuni sunt în legãturã directã cu infracţiunile de corupţie, cu infracţiunile asimilate acestora sau cu infracţiunile împotriva intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene: [ ... ]
c) falsul şi uzul de fals sãvârşite în scopul de a ascunde comiterea uneia dintre infracţiunile prevãzute în secţiunile a 2-a şi a 3-a sau sãvârşite în realizarea scopului urmãrit printr-o asemenea infracţiune;".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul legal criticat defineşte, în acord cu raţiuni evidente de politicã penalã, una din categoriile de infracţiuni în legãturã directã cu cele de corupţie ori cu cele asimilate acestora, în cadrul cãreia intrã falsul şi uzul de fals sãvârşite cu un scop anume determinat. Critica autorului excepţiei este fundamentatã, între altele, pe încãlcarea principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii. Or, dispoziţiile legale criticate nu conţin nicio dispoziţie de naturã a afecta acest drept, ele aplicându-se fãrã discriminãri tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei contestate.
Cât priveşte critica referitoare la încãlcarea prevederilor art. 148 din Constituţie, cu trimitere mediatã la Convenţia civilã asupra corupţiei, adoptatã la Strasbourg la 4 noiembrie 1999, Curtea constatã cã aceasta nu poate fi primitã, deoarece dispoziţiile constituţionale referitoare la integrarea în Uniunea Europeanã au în vedere principiul preeminenţei dispoziţiilor din tratatele constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu. În plus, din perspectiva art. 20 din Constituţie, Curtea constatã cã, potrivit alin. (2), legiuitorul constituant a consacrat regula prioritãţii instrumentelor juridice internaţionale în domeniul drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului, cu excepţia cazului în care Legea fundamentalã sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile. Or, Convenţia civilã asupra corupţiei, ratificatã prin <>Legea nr. 147/2002 , are drept scop realizarea unei uniuni mai strânse între membrii sãi în vederea cooperãrii internaţionale în lupta împotriva corupţiei, şi nu reglementeazã cu privire la domeniul circumscris art. 20 din Constituţie.
Curtea mai constatã cã dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului de contencios constituţional prin <>Decizia nr. 651 din 5 octombrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 15 noiembrie 2006. Cu acel prilej, Curtea Constituţionalã a respins ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 . Considerentele deciziei menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã, deoarece nu au intervenit elemente noi de naturã sã justifice schimbarea acestei jurisprudenţe.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie ridicatã de Lenuţa Negrea în Dosarul nr. 5.970/86/2006 al Tribunalului Suceava - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 decembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016