Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.164 din 28 septembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. 1.164 din 28 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 772 din 18 noiembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Cristina Toma - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicatã de Sindicatul Independent al Învãţãmântului Preuniversitar din Judeţul Timiş în Dosarul nr. 6.835/30/2009 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în dosarele nr. 593-601D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009, precum şi în dosarele nr. 602-604D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009. Excepţiile au fost ridicate de Sindicatul Liber al Învãţãmântului din Judeţul Covasna în dosarele nr. 2.056/119/2009, 2.206/119/2009, 2.201/119/2009, 2.060/119/2009, 2.205/119/2009, 2.203/119/2009 şi 2.230/119/2009 ale Tribunalului Covasna, de Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Teleorman în dosarele nr. 3.803/87/2009 şi 3.799/87/2009 ale Tribunalul Teleorman -Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal şi de Uniunea Teritorialã a Sindicatului Învãţãmânt Preuniversitar - Râmnicu Sãrat în dosarele nr. 4.635/114/2008, 4.725/114/2008 şi 4.632/114/2008 ale Tribunalului Buzãu - Secţia civilã.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 571D/2010, 593-599D/2010, 600D/2010, 601D/2010 şi 602-604D/2010 au obiect parţial identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 593-599D/2009, 600D/2010, 601D/2010 şi 602-604D/2010 la Dosarul nr. 571D/2010, care este primul înregistrat la Curte.
    Cauza este în stare de judecatã.
    Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã, întrucât textele de lege criticate nu mai sunt în vigoare.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 12 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 6.835/30/2009, prin încheierile din 7 ianuarie 2010, pronunţate în dosarele nr. 2.056/119/2009, 2.206/119/2009, 2.201/119/2009, 2.060/119/2009, 2.205/119/2009, 2.203/119/2009 şi 2.230/119/2009, prin încheierile din 14 ianuarie 2010, pronunţate în dosarele nr. 3.803/87/2009 şi 3.799/87/2009, şi prin încheierile din 2 decembrie 2009, pronunţate în dosarele nr. 4.635/114/2008, 4.725/114/2008 şi 4.632/114/2008, Tribunalul Timiş - Secţia civilã, Tribunalul Covasna, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal şi Tribunalul Buzãu - Secţia civilã au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicatã de Sindicatul Independent al Învãţãmântului Preuniversitar din Judeţul Timiş, de Sindicatul Liber al Învãţãmântului din Judeţul Covasna, de Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Teleorman şi de Uniunea Teritorialã a Sindicatului Învãţãmânt Preuniversitar - Râmnicu Sãrat în cauze având ca obiect drepturi bãneşti.
    În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate autorul susţine, în esenţã, cã prin emiterea ordonanţelor de urgenţã în discuţie Guvernul şi-a exercitat abuziv dreptul de apreciere. Considerã cã motivãrile prezentate de Guvern nu justificã urgenţa emiterii ordonanţelor. De asemenea, se aratã cã dispoziţiile criticate au fost iniţiate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului fãrã consultarea federaţiilor semnatare ale contractului colectiv de muncã la nivel de ramurã şi fãrã avizul Consiliului Economic şi Social. Se considerã cã textele de lege criticate au fost emise cu încãlcarea principiului supremaţiei legii.
    Tribunalul Timiş - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 şi <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 este întemeiatã.
    Tribunalul Covasna apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
    Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
    Tribunalul Buzãu - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este inadmisibilã.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã prevederile <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2009, precum şi prevederile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009, având urmãtorul conţinut:
    - <>Art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009: "Alineatul (1) al articolului 1^1 din <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. Dupã litera a) se introduce o nouã literã, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
    «a^1) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;».
    2. Litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    «b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».";
    - <>Art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009: "Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã corespunzãtor perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţã de urgenţã.";
    - <>Art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009: "<>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariate ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 1^1 alineatul (1), litera a^1) va avea urmãtorul cuprins:
    «a^1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;».
    2. La articolul 11 alineatul (1), literele b) şi c) se abrogã.
    3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se abrogã."
    În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor dispoziţii legale, autorii excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) privind statul român, art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41 alin. (2) referitor la muncã şi protecţia socialã a muncii, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1) referitor la rolul şi structura Guvernului, art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, art. 115 alin. (4) şi (6) referitor la delegarea legislativã şi art. 141 privind Consiliul Economic şi Social.
    Curtea constatã cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost abrogatã în mod expres prin art. 48 alin. (1) pct. 16 al <>cap. VI - Dispoziţii finale din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. În aceste condiţii, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009, ca acte normative modificatoare ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008, sunt şi ele abrogate.
    Faţã de aceastã situaţie, devin aplicabile dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cãrora instanţa de contencios constituţional se pronunţã asupra "unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dint-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare". Ca atare, Curtea urmeazã sã respingã, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 31/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar şi ale <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie ridicatã de Sindicatul Independent al Învãţãmântului Preuniversitar din Judeţul Timiş în Dosarul nr. 6.835/30/2009 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã, de Sindicatul Liber al Învãţãmântului din Judeţul Covasna în dosarele nr. 2.056/119/2009, 2.206/119/2009, 2.201/119/2009, 2.060/119/2009, 2.205/119/2009, 2.203/119/2009 şi 2.230/119/2009 ale Tribunalul Covasna, de Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar Teleorman în dosarele nr. 3.803/87/2009 şi 3.799/87/2009 ale Tribunalului Teleorman - Secţia conflicte de muncã, asigurãri sociale şi contencios administrativ fiscal şi de Uniunea Teritorialã a Sindicatului Învãţãmânt Preuniversitar - Râmnicu Sãrat în dosarele nr. 4.635/114/2008, 4.725/114/2008 şi 4.632/114/2008 ale Tribunalului Buzãu - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 septembrie 2010.


             PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                      AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                        Cristina Toma
                         _________
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice