Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.160 din 17 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplica pentru inchirierea locuintelor si terenului aferent acestora, aflate in domeniul public si privat al statului, administrate de Regia Autonoma Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.160 din 17 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplica pentru inchirierea locuintelor si terenului aferent acestora, aflate in domeniul public si privat al statului, administrate de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat"

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 727 din 27 octombrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplicã pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate în domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat". Excepţia a fost invocatã de Alexandrina Marilena Partenie, Sabina Partenie, Octavian Partenie şi Maria Partenie în Dosarul nr. 17.302/299/2008 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal rãspunde, pentru autorii excepţiei, apãrãtorul ales, cu delegaţie la dosar.
Lipseşte cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Având cuvântul, avocatul autorilor excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, prezentând, pe larg, considerentele expuse în faţa instanţei de judecatã. Depune concluzii scrise la dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã textul de lege criticat nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 17.302/299/2008, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplicã pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate în domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie invocatã de Alexandrina Marilena Partenie, Sabina Partenie, Octavian Partenie şi Maria Partenie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat este neconstituţional, deoarece creeazã un regim discriminatoriu pentru chiriaşii imobilelor administrate de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" - RAAPPS, chiria fiind stabilitã în mod diferit, în funcţie de suprafaţa utilã a locuinţei pe care o ocupã chiriaşii respectivi. Se aratã în acest sens cã, în cauzã, dintre membrii familiei care au închiriat locuinţa în anul 1981 au decedat trei, astfel încât, în prezent, suprafaţa utilã a spaţiului închiriat de RAAPPS se împarte la un numãr de 4 persoane, în loc de 7, astfel încât nu se mai poate realiza încadrarea în dispoziţiile <>art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2008 , cu toate cã actualii chiriaşi sunt beneficiarii tuturor actelor normative prevãzute în textul legal menţionat. În aceste cazuri nu se aplicã un tarif mai mare pentru suprafaţa excedentarã, ci chiria în întregul ei este stabilitã conform art. 1 din ordonanţa de urgenţã. Se conchide în sensul cã "nu este corect sã fii tratat discriminatoriu, sã fii pedepsit pentru depãşirea unei suprafeţe utile, de cele mai multe ori survenitã fãrã voia ta".
Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã dispoziţiile <>art. 6 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2008 au fost instituite de legiuitor pentru o anumitã categorie de chiriaşi, atunci când suprafaţa utilã a locuinţei nu depãşeşte suprafaţa minimalã stabilitã la pct. B din anexa nr. 1 la <>Legea locuinţei nr. 114/1996 , în timp ce textul de lege criticat priveşte o altã categorie de chiriaşi, ce ocupã o locuinţã a cãrei suprafaţã utilã depãşeşte suprafaţa minimalã menţionatã. Întrucât situaţia juridicã a celor douã categorii de chiriaşi este diferitã, diferenţa de tratament juridic este justificatã în mod obiectiv şi rezonabil.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale invocate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplicã pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate în domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 15 februarie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul conţinut: "Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã sub condiţia ca suprafaţa utilã a locuinţei pe care o ocupã chiriaşii respectivi sã nu depãşeascã suprafeţele minimale stabilite la pct. B din anexa nr. 1 la <>Legea locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
Dispoziţiile art. 6 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, la care se face referire prin normele criticate, au urmãtorul cuprins:
"(1) Prin excepţie de la prevederile art. 1, chiriaşilor care ocupã imobile cu destinaţie de locuinţã în baza unor contracte de închiriere prelungite prin efectul <>Legii nr. 17/1994 pentru prelungirea sau reînnoirea contractelor de închiriere privind unele suprafeţe locative, <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 8/2004 privind prelungirea duratei unor contracte de închiriere, aprobatã prin <>Legea nr. 219/2004 , li se va percepe chiria stabilitã şi actualizatã potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , cu modificãrile ulterioare.
(2) Chiriaşilor, alţii decât cei prevãzuţi la alin. (1), care realizeazã un venit mediu net lunar pe membru de familie care nu depãşeşte salariul mediu net lunar pe economie, respectiv situat între salariul mediu net lunar pe economie şi dublul acestuia, li se va percepe chiria calculatã în conformitate cu prevederile <>art. 31 alin. (1) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , cu modificãrile ulterioare. Prevederile <>art. 31 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , cu modificãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor."
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se invocã art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea reţine urmãtoarele:
Stabilirea de cãtre legiuitor a douã categorii de chiriaşi, una care beneficiazã de o modalitate de calcul mai avantajoasã a chiriei şi cealaltã categorie care nu beneficiazã de aceastã dispoziţie, are la bazã considerente de protecţie a celor cu venituri mici, care ocupã locuinţe a cãror suprafaţã utilã nu depãşeşte suprafeţele minimale prevãzute de lege. Acest beneficiu de protecţie socialã este la latitudinea de reglementare a legiuitorului, care poate institui un tratament juridic diferenţiat, în considerarea unor situaţii obiectiv diferite. Nu se aduce astfel atingere principiului egalitãţii, deoarece acesta nu înseamnã uniformitate, astfel încât, dacã la situaţii egale trebuie sã corespundã un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât diferit.
Schimbarea situaţiei juridice a chiriaşilor, în cazul în care, din diverse motive, nu mai îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege pentru încadrarea în categoria juridicã vizatã de mãsura de protecţie mai sus precizatã, determinã incidenţa unui alt tratament juridic, corespunzãtor situaţiei obiectiv diferite în care se aflã aceştia, ceea ce reprezintã o aplicare a principiului egalitãţii, iar nu o încãlcare a sa.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2008 pentru stabilirea tarifului lunar al chiriei pe mp care se aplicã pentru închirierea locuinţelor şi terenului aferent acestora, aflate în domeniul public şi privat al statului, administrate de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", excepţie ridicatã de Alexandrina Marilena Partenie, Sabina Partenie, Octavian Partenie şi Maria Partenie în Dosarul nr. 17.302/299/2008 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016