Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.158 din 17 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 15 alin. (2) si (4) din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.158 din 17 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (2) si (4) din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 4 noiembrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent-şef


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. 15 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 265/2007 " pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicatã de Asociaţia "Uniunea Naţionalã a Conducãtorilor Auto Liber Profesionişti" în Dosarul nr. 27.203/3/CA/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde pentru autorul excepţiei apãrãtorul ales, cu delegaţie la dosar.
Lipseşte cealaltã parte, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Având cuvântul, partea prezentã, prin avocat, solicitã admiterea excepţiei, prezentând pe larg considerentele expuse în faţa instanţei de judecatã. În susţinerea excepţiei depune la dosar concluzii scrise, intitulate "rãspuns la punctul de vedere al Avocatului Poporului", în care mai invocã încãlcarea, prin textul de lege criticat, a dispoziţiilor art. 53 din Legea fundamentalã, precum şi a "art. 49-55 din Tratatul CE".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât textul de lege criticat nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate. Aratã cã activitatea de dispecerat este aducãtoare de profit, astfel încât ar fi nelegalã desfãşurarea acesteia de cãtre asociaţii, care sunt persoane juridice nonprofit.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 27.203/3/CA/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. 15 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 265/2007 " pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicatã de Asociaţia "Uniunea Naţionalã a Conducãtorilor Auto Liber Profesionişti" într-o cauzã având ca obiect obligarea pârâtei Primãria Municipiului Bucureşti la preschimbarea licenţei de dispecerat taxi cu documentul similar de tip nou.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile constituţionale ale art. 9, întrucât acestea exclud din sfera persoanelor juridice asociaţiile şi fundaţiile. Astfel, din enumerarea documentelor necesare pentru obţinerea autorizaţiei de dispecerat taxi rezultã în mod clar cã numai societãţile comerciale pot obţine aceastã autorizaţie, întrucât se prevede cã este necesarã o copie de pe certificatul de înmatriculare emis de registrul comerţului. Or, numai societãţile comerciale pot obţine asemenea certificate de înmatriculare. Pentru aceleaşi motive se încalcã şi dispoziţiile <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 , potrivit cãrora asociaţiile şi fundaţiile sunt persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial, care pot desfãşura orice alte activitãţi prevãzute în statut. Se mai aratã şi faptul cã obligarea prestãrii activitãţii de dispecerat taxi numai pe baze contractuale contravine dispoziţiilor statutare şi, prin urmare, art. 9 din Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã în mãsura în care, prin <>art. 15 alin. (2) din Legea nr. 38/2003 , astfel cum a fost modificat, legiuitorul a înţeles sã excludã de la desfãşurarea activitãţii de dispecerat taxi asociaţiile şi fundaţiile, având în vedere cã prin art. 9 din Constituţie se recunoaşte dreptul asociaţiilor profesionale de a se constitui şi de a desfãşura activitate potrivit statutelor lor.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), al <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei, astfel cum rezultã din încheierea de sesizare, îl constituie "<>art. 15 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 265/2007 " pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Din examinarea excepţiei se constatã însã cã obiectul acesteia îl constituie dispoziţiile <>art. 15 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 28 ianuarie 2003, modificate prin <>art. I pct. 18 din Legea nr. 265/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 3 august 2007, astfel încât cu privire la acestea Curtea se va pronunţa în prezenta cauzã.
Prevederile legale criticate au urmãtorul cuprins: "(2) Autorizaţia de dispecerat taxi se poate obţine pe baza depunerii urmãtoarei documentaţii:
a) copie de pe certificatul de înmatriculare emis de registrul comerţului;
b) declaraţie pe propria rãspundere a persoanei desemnate sã administreze, conform cãreia dispeceratul deţine baza tehnicã necesarã, staţia de emisie-recepţie, frecvenţa radio protejatã, personalul autorizat şi spaţiile necesare;
c) copie de pe certificatul de operator radiotelefonist al angajaţilor dispeceratului taxi, eliberat de autoritatea în domeniul comunicaţiilor;
d) copie de pe licenţa de utilizare a frecvenţelor radioelectrice, eliberatã de autoritatea în domeniu. [...]
(4) Activitatea de dispecerat se desfãşoarã pe baze contractuale numai pentru transportatorii autorizaţi care desfãşoarã servicii de transport în regim de taxi, în aceeaşi localitate de autorizare."
Se susţine cã aceste dispoziţii legale încalcã prevederile art. 9 din Constituţie, potrivit cãrora "Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit statutelor lor, în condiţiile legii. Ele contribuie la apãrarea drepturilor şi la promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile legale criticate, care stabilesc documentaţia pe baza cãreia se poate obţine autorizaţia de dispecerat taxi, precum şi obligaţia desfãşurãrii activitãţii de dispecerat pe baze contractuale, reprezintã opţiunea legiuitorului cu privire la cadrul legal de realizare a acestei activitãţi. Nu se interzice astfel constituirea asociaţiilor profesionale şi nici desfãşurarea activitãţii, care trebuie sã se realizeze, potrivit art. 9 din Constituţie, "în condiţiile legii".
De altfel, şi dispoziţiile alin. (1) al <>art. 15 din Legea nr. 38/2003 prevãd cã activitatea de dispecerat taxi poate fi executatã de cãtre orice persoanã juridicã "autorizatã de autoritatea de autorizare, în condiţiile prezentei legi", astfel încât nu poate fi primitã interpretarea autorului excepţiei în sensul cã prin alin. (2) al aceluiaşi text, care stabileşte condiţiile legale pentru autorizare, "sunt excluse asociaţiile şi fundaţiile din sfera persoanelor juridice".
În plus, potrivit <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, "Asociaţiile şi fundaţiile [...] sunt persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial". Prin urmare, desfãşurarea activitãţii asociaţiei, potrivit statutului sãu, trebuie sã fie circumscrisã acestui scop, adicã realizãrii unui interes general, comunitar sau, dupã caz, a unui interes personal nepatrimonial.
În ceea ce priveşte invocarea unor noi temeiuri de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate, direct în faţa Curţii, cu ocazia dezbaterilor în şedinţã publicã, Curtea constatã cã nu a fost legal sesizatã. Aceasta întrucât, atât potrivit dispoziţiilor imperative ale art. 10 alin. (2) şi <>art. 29 alin. (1)-(4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cât şi celor ale art. 146 lit. d) din Constituţie, motivarea excepţiei, prin indicarea textelor constituţionale încãlcate, trebuind sã fie fãcutã chiar prin actul de sesizare a Curţii, aşadar în momentul ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate în faţa instanţei de judecatã.

Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 alin. (2) şi (4) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicatã de Asociaţia "Uniunea Naţionalã a Conducãtorilor Auto Liber Profesionişti" în Dosarul nr. 27.203/3/CA/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016