Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.151 din 28 septembrie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.151 din 28 septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 764 din 16 noiembrie 2010

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Mioara Violeta Filip în Dosarul nr. 16.420/325/2009 al Judecãtoriei Timişoara.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 475D/2010, nr. 930D/2010, nr. 1.023D/2010, nr. 1.029D/2010 şi nr. 1.224D/2010, având ca obiect o excepţie de neconstituţionalitate identicã cu cea ridicatã în Dosarul nr. 359D/2010.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 475D/2010, nr. 930D/2010, nr. 1.023D/2010, nr. 1.029D/2010 şi nr. 1.224D/2010 la Dosarul nr. 359D/2010.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu mãsura conexãrii.
    Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 475D/2010, nr. 930D/2010, nr. 1.023D/2010, nr. 1.029D/2010 şi nr. 1.224D/2010 la Dosarul nr. 359D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

                                     CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin încheierile din 6, 12, 15 ianuarie 2010 şi 15, 24, 3 martie 2010, pronunţate în dosarele nr. 16.420/325/2009, nr. 12.626/197/2009, nr. 5.658/337/2009, nr. 23.022/300/2009, nr. 6.156/325/2008 şi nr. 6.548/271/2009, Judecãtoria Timişoara, Judecãtoria Braşov, Judecãtoria Zalãu, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã, Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncã şi asigurãri sociale şi Judecãtoria Oradea - Secţia civilã au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1-3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, ale <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, ale <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, ale <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, ale <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 şi, respectiv, ale <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicatã de Mioara Violeta Filip, Şerban Traian şi alţii, Aurelia Gui, din oficiu de Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã şi Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncã şi asigurãri sociale, precum şi de Sindicatul "Pro A.S." din Timişoara în cauze având ca obiect soluţionarea unor contestaţii la executare, a plângerii formulate împotriva refuzului executorului judecãtoresc de a proceda la efectuarea executãrii silite a unui titlu executoriu, respectiv a validãrii unei popriri.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã suspendarea executãrii hotãrârilor judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar şi eşalonarea plãţii acestora încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 21, 44, 47, 53 şi art. 115 alin. (1)-(4) şi (6). Se aratã cã la momentul emiterii ordonanţei de urgenţã nu exista situaţie extraordinarã şi cã ordonanţa de urgenţã criticatã consacrã o discriminare vãditã între creditorii unor drepturi de naturã salarialã din sistemul bugetar şi ceilalţi creditori.
    În fine, se apreciazã cã perioada pe care se întinde executarea hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã încalcã cerinţa termenului rezonabil în care trebuie soluţionate cauzele aflate în faţa instanţelor judecãtoreşti.
    Judecãtoria Zalãu apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã.
    Judecãtoria Timişoara, Judecãtoria Braşov şi Judecãtoria Oradea - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este întemeiatã.
    Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Guvernul, în dosarele nr. 359D/2010 şi nr. 475D/2010, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În celelalte dosare Guvernul nu a comunicat punctul sãu de vedere.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierea de sesizare aflatã la Dosarul Curţii Constituţionale nr. 359D/2010, îl constituie dispoziţiile <>art. 1-3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009. Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale prin aceste încheieri, a fost adoptatã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/2010 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 12 martie 2010, act normativ ce introduce un nou alineat, alin. (1^1), şi modificã alin. (2) şi (3) ale <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009.
    În fine, prin dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010, au fost modificate din nou prevederile <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 şi a fost abrogat alin. (1^1) al art. 1, alineat ce reglementa plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010. Totodatã, prin <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010, s-a reglementat plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã devenite executorii dupã 1 ianuarie 2010 şi pânã la data intrãrii în vigoare a acestei ordonanţe, şi anume 20 mai 2010.
    Prin urmare, ţinând cont şi de faptul cã întreaga ordonanţã de urgenţã cuprinde 3 articole, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, în ansamblul sãu, astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/2010 şi prin <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010, având, în prezent, urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - (1) Plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pânã la data de 31 decembrie 2009, se va realiza dupã o procedurã de executare care începe astfel:
    a) în anul 2012 se plãteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
    b) în anul 2013 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
    c) în anul 2014 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
    (2) În cursul termenelor prevãzute la alin. (1) şi (11) orice procedurã de executare silitã se suspendã de drept.
    (3) Sumele prevãzute la alin. (1) şi (11), plãtite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã, se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
    (4) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin sectorul bugetar se înţelege autoritãţile şi instituţiile publice a cãror finanţare se asigurã astfel:
    a) integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
    b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
    c) integral din venituri proprii.
    Art. 2. - Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilitã procedura de efectuare a plãţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevãzute la art. 1.
    Art. 3. - Plãţile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate sub incidenţa prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 76/2009, şi a prevederilor Ordinului ministrului justiţiei, al ministrului economiei şi finanţelor, al preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nr. 1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de eşalonare a plãţii sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei se executã cu respectarea prevederilor art. 1 şi 2."
    Ca urmare a abrogãrii alin. (1^1) al <>art. 1 prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 18/2010, referirile alin. (2) şi (3) ale aceluiaşi articol la acest alineat au rãmas fãrã obiect.
    Autorii excepţiei susţin cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 44 privind dreptul de proprietate, art. 47 privind nivelul de trai, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi ale art. 115 alin. (1)-(4) şi (6) privind delegarea legislativã. Totodatã, în susţinerea excepţiei sunt invocate şi prevederile art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, ale art. 1 paragraful 1 din Protocolul adiţional la Convenţie privind protecţia proprietãţii, precum şi ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţie privind interzicerea generalã a discriminãrii.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine cã, prin mai multe decizii, respectiv <>Decizia nr. 188 din 2 martie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 14 aprilie 2010, <>Decizia nr. 190 din 2 martie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie 2010, <>Decizia nr. 712 din 25 mai 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 22 iunie 2010, <>Decizia nr. 713 din 25 mai 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 28 iunie 2010, <>Decizia nr. 714 din 25 mai 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 24 iunie 2010, <>Decizia nr. 823 din 22 iunie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 30 august 2010, a constatat constituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 în raport cu critici identice de neconstituţionalitate, pentru motivele acolo arãtate.
    Neintervenind elemente noi de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele deciziilor menţionate îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Mioara Violeta Filip în Dosarul nr. 16.420/325/2009 al Judecãtoriei Timişoara, a celor ale <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicatã de Şerban Traian şi alţii, respectiv de Aurelia Gui în dosarele nr. 12.626/197/2009 şi nr. 5.658/337/2009 ale Judecãtoriei Braşov, respectiv Judecãtoriei Zalãu, a celor ale <>art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicatã din oficiu în Dosarul nr. 23.022/300/2009 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã, a celor ale <>art. 1 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicatã din oficiu în Dosarul nr. 6.156/325/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia de litigii de muncã şi asigurãri sociale, precum şi ale <>art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicatã de Sindicatul "Pro A.S." din Timişoara în Dosarul nr. 6.548/271/2009 al Judecãtoriei Oradea - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 septembrie 2010.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                               AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                                 Benke Karoly

                                   --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016