Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.145 din 16 octombrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 si   art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. 1.145 din 16 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 si art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 775 din 19 noiembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Emanoel Adrian Eftimie în Dosarul nr. 11.451/302/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent informeazã completul de judecatã cã la dosarul cauzei s-a depus o cerere de cãtre autorul excepţiei, prin care acesta solicitã admiterea acesteia. Totodatã, prin aceastã cerere, se ridicã şi excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 .
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã cererea de extindere a excepţiei ca fiind inadmisibilã.
Curtea respinge cererea formulatã de autorul excepţiei prin care şi-a extins excepţia de neconstituţionalitate şi cu privire la <>art. 4 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 , întrucât a fost ridicatã ulterior sesizãrii Curţii cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Instanţa de contencios constituţional nu poate hotãrî asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate direct în faţa sa, întrucât astfel s-ar încãlca prevederile <>art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, conform cãrora pãrţile trebuie sã îşi exprime punctele de vedere în legãturã cu excepţia de neconstituţionalitate în faţa instanţei judecãtoreşti, depunând dovezile şi probele pe care le considerã necesare, iar instanţa de judecatã este obligatã sã îşi exprime opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. Aşadar, litigiul constituţional se desfãşoarã numai în limitele determinate prin încheierea de sesizare, fãrã ca acestea sã poatã fi modificate de vreuna dintre pãrţi.
Având cuvântul pe fondul cauzei, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca devenitã inadmisibilã, considerând cã textele legale criticate au fost abrogate ulterior datei la care a fost pronunţatã încheierea de sesizare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 11.451/302/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Emanoel Adrian Eftimie în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de restituire a taxei de înmatriculare, formulatã de autorul excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind codul fiscal contravin dispoziţiilor art. 11, art. 148 alin. (2) şi art. 154 din Constituţie, deoarece aplicarea taxei prevãzute de textele legale este abuzivã şi încalcã normele Uniunii Europene.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilã apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã, deoarece prevederile legale nu încalcã niciunul din textele constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. Se aratã cã dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 , iar noul act normativ nu a preluat soluţia legislativã anterioarã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãtile ulterioare.
Textele legale criticate fac parte din capitolul II^1 intitulat "Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule" şi se referã la nivelul taxei speciale, exigibilitatea şi plata taxei speciale la bugetul de stat, precum şi la scutiri de plata acestor taxe.
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu urmãtoarele texte din Constituţie: art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 148 alin. (2) referitor la integrarea în Uniunea Europeanã şi art. 154 referitor la conflictul temporal de legi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin <>art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008. Totodatã, potrivit alin. (1) al aceluiaşi articol, prezenta ordonanţã de urgenţã a intrat în vigoare la 1 iulie 2008.
Curtea constatã, de asemenea, cã excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã în faţa instanţei de judecatã la data de 20 iunie 2008, deci anterior datei abrogãrii dispoziţiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unor dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã, numai dacã acestea sunt în vigoare.
În consecinţã, Curtea Constituţionalã constatã cã, în cauzã, nu se poate exercita controlul de constituţionalitate al unor dispoziţii legale abrogate, excepţia de neconstituţionalitate devenind inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1 alin. (1)-(5), art. 214^2 şi <>art. 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Emanoel Adrian Eftimie în Dosarul nr. 11.451/302/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 octombrie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

--------
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice