Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.140 din 4 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 80, art. 164 alin. (3) si   art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.140 din 4 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77, art. 80, art. 164 alin. (3) si art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 31 din 15 ianuarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 80, art. 164 alin. (3) şi ale <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Corneliu Buzelan în Dosarul nr. 928/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia civilã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea nr. 221 AS din 14 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 928/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia civilã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 80, art. 164 alin. (3) şi <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Corneliu Buzelan cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de stabilire a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate aduc atingere prevederilor constituţionale care proclamã statul român ca stat social, precum şi celor care prevãd obligaţia statului de a asigura un nivel de trai decent. În acest sens, aratã cã modul de stabilire şi cuantumul mic al pensiei lezeazã demnitatea umanã şi contrazice preocuparea statului pentru creşterea calitãţii vieţii. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât, pentru anumite categorii de cetãţeni, legiuitorul a instituit alte criterii de calculare a pensiei, creând astfel o inegalitate între cetãţeni.
Tribunalul Constanţa - Secţia civilã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, textele de lege criticate nefiind contrare prin conţinutul lor dispoziţiilor din Constituţie invocate de autorul excepţiei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã, prin dispoziţiile de lege criticate, legiuitorul a urmãrit realizarea obligaţiilor statului în domeniul mãsurilor de protecţie socialã, ceea ce corespunde pe deplin caracterului social al statului român şi nu face decât sã rãspundã prevederilor imperative ale art. 47 alin. (1) din Legea fundamentalã. De asemenea, aratã cã reglementãrile deduse controlului de constituţionalitate se aplicã tuturor celor aflaţi în ipoteza normelor legale, fãrã nicio discriminare pe criterii arbitrare, motiv pentru care apreciazã cã nu este întemeiatã nici critica cu privire la încãlcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. În acelaşi context, aratã cã legiuitorul este în drept sã adopte prin legi speciale reglementãri diferite pentru anumite categorii socioprofesionale, având în vedere situaţia deosebitã în care se gãsesc acestea.
Avocatul Poporului considerã cã textele de lege criticate sunt constituţionale, sens în care invocã jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 77, art. 80, art. 164 alin. (3) şi ale <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 77: "(1) Punctajul mediu anual realizat de asigurat în perioada de cotizare se determinã prin împãrţirea numãrului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale realizate de asigurat în perioada de cotizare la numãrul de ani corespunzãtor stagiului complet de cotizare, prevãzut în anexa nr. 3.
(2) În situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 43 şi 47, la stabilirea punctajului mediu anual conform alin. (1) se iau în considerare stagiile de cotizare prevãzute la aceste articole.
(3) În situaţiile prevãzute la art. 44, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguraţilor conform alin. (1) se iau în considerare stagiile totale de cotizare necesare prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.
(4) La calcularea punctajului mediu anual, a punctajului anual şi a numãrului de puncte realizat în fiecare lunã se utilizeazã cinci zecimale.";
- Art. 80: "(1) Valoarea unui punct de pensie se stabileşte prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat. Aceasta se determinã prin actualizarea valorii punctului de pensie din luna decembrie a fiecãrui an cu cel puţin rata inflaţiei, prognozatã pentru anul bugetar urmãtor de instituţia cu atribuţii în domeniu.
(2) În raport cu evoluţia indicatorilor macroeconomici şi cu resursele financiare, valoarea punctului de pensie, stabilitã conform prevederilor alin. (1), poate fi majoratã prin legile de rectificare a bugetului asigurãrilor sociale de stat.
(3) Valoarea punctului de pensie, determinatã conform prevederilor alin. (1) sau (2), nu poate fi mai micã de 37,5% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2008, respectiv de 45% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, începând cu 1 ianuarie 2009.";
- Art. 164 alin. (3): "La determinarea punctajelor anuale, pe lângã salariile prevãzute la alin. (1) se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent, care, dupã data de 1 aprilie 1992, au fãcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înregistrate în carnetul de muncã sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unitãţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizeazã la stabilirea punctajelor anuale este urmãtorul:
a) perioada 1 martie 1970 - 1 septembrie 1983:
3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani;
5% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani;
7% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani;
10% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani;
b) perioada 1 septembrie 1983 - 1 aprilie 1992:
3% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 3-5 ani;
6% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 5-10 ani;
9% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 10-15 ani;
12% pentru o vechime în muncã totalã cuprinsã între 15-20 de ani;
15% pentru o vechime în muncã totalã de peste 20 de ani.";
- Art. 180: "(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurãri sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua mãsurile necesare astfel încât la data intrãrii în vigoare a prezentei legi sã determine punctajul mediu anual al fiecãrui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevãzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilitã în condiţiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurãri sociale de stat ale cãror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în condiţiile prezentei legi, pe lângã punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2), li se atribuie şi acest punctaj mediu estimat, care se are în vedere la operaţiunile de indexare şi recorelare.
(3^1) Se excepteazã de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurãri sociale de stat ale cãror drepturi de pensie s-au stabilit pe baza salariilor din ultimii 5 ani de activitate sau pe baza salariilor de pânã la data de 1 aprilie 1992. Acestor categorii de persoane li se aplicã prevederile alin. (2).
(4) Punctajul mediu estimat, prevãzut la alin. (3), se calculeazã de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat se pot corecta corespunzãtor recorelãrii prevãzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(5^1) Dupã definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor cuvenite persoanelor prevãzute la alin. (3^1) nu poate fi mai mic decât cel calculat la data de 1 aprilie 2001.
(6) Cuantumul pensiilor se stabileşte pe baza prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat, dupã caz, ce va fi stabilit conform alin. (2), (3), (5) şi (5^1)."
(7) În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se pãstreazã în platã cuantumul avantajos."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (3) în care se prevede cã "România este stat de drept, democratic şi social", art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 47 alin. (1) care prevede cã "Statul este obligat sã ia mãsuri de dezvoltare economicã şi de protecţie socialã, de naturã sã asigure cetãţenilor un nivel de trai decent".
Examinând motivarea autorului excepţiei, Curtea observã cã, în realitate, criticile sale de neconstituţionalitate se referã mai degrabã la modul de aplicare a legii, iar nu la conţinutul textelor de lege criticate. Ţinând cont cã problemele de aplicare a legii reprezintã un aspect ce revine competenţei instanţei de judecatã, iar nu instanţei de contencios constituţional, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
De altfel, Curtea constatã cã textele de lege criticate au fost supuse în numeroase rânduri controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi dispoziţii constituţionale. Astfel, prin decizii precum <>Decizia nr. 105 din 22 februarie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005, <>Decizia nr. 356 din 23 septembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.015 din 3 noiembrie 2004, sau <>Decizia nr. 861 din 28 noiembrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 22 ianuarie 2007, Curtea Constituţionalã, respingând excepţiile de neconstituţionalitate ca neîntemeiate, a reţinut cã, potrivit art. 47 din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale şi mãsuri de protecţie socialã, în condiţiile stabilite de lege. Astfel, a arãtat cã legiuitorul are libertatea sã stabileascã drepturile de asigurãri sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul şi cuantumul lor valoric, în raport cu posibilitãţile create prin resursele financiare disponibile, şi sã le modifice în concordanţã cu schimbãrile ce se produc în resursele economico-financiare. De asemenea, Curtea a reţinut cã modul de stabilire a punctajului anual şi a punctajului mediu, a valorii punctului de pensie, a condiţiilor de includere a anumitor perioade în stagiul de cotizare şi acordarea anumitor sporuri pentru perioadele cotizate peste stagiul standard sunt prevãzute prin norme cu caracter tehnic, care se aplicã în mod egal persoanelor aflate în situaţii identice. Valoarea punctului de pensie, limita maximã a cuantumului pensiei, condiţiile de recalculare şi de recorelare a pensiilor anterior stabilite, ca şi indexarea acestora, nu se pot face decât în raport cu resursele fondurilor de asigurãri sociale disponibile.
În legãturã cu principiul constituţional al egalitãţii în drepturi, Curtea a arãtat cã legiuitorul este în drept, în considerarea unor situaţii deosebite, sã adopte, prin legi speciale, reglementãri diferite pentru anumite categorii socioprofesionale. Tratamentul juridic diferit, instituit pentru anumite categorii socioprofesionale, nu reprezintã nici privilegii şi nici discriminãri, în sensul interzis de art. 16 alin. (1) din Constituţie, ci se justificã, obiectiv şi rezonabil, prin situaţia diferitã în care se aflã acele categorii de cetãţeni.
Examinând motivarea autorului excepţiei, Curtea observã însã cã, în realitate, criticile sale de neconstituţionalitate se referã mai degrabã la modul de aplicare a legii, iar nu la conţinutul textelor de lege criticate. Ţinând cont cã problemele de aplicare a legii reprezintã un aspect ce revine competenţei instanţei de judecatã, iar nu instanţei de contencios constituţional, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 77, art. 80, art. 164 alin. (3) şi <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Corneliu Buzelan în Dosarul nr. 928/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia civilã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 decembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016