Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.139 din 4 decembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.139 din 4 decembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 31 din 15 ianuarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gregory Cunicer în Dosarul nr. 14.455/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, sens în care aratã cã textul de lege criticat restrânge dreptul sãu la pensie, întrucât nu asimileazã stagiului de cotizare şi perioada când a urmat cursurile unei a doua facultãţi. Astfel, considerã cã intervine o discriminare între persoane aflate în situaţii analoage şi comparabile.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã textul de lege criticat nu este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât se aplicã tuturor celor aflaţi în ipoteza normei juridice, fãrã privilegii sau discriminãri. De asemenea, aratã cã, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul se bucurã de atributul exclusiv de a stabili criteriile şi condiţiile acordãrii dreptului la pensie. Astfel, asimilarea unei singure perioade a studiilor superioare stagiului de cotizare nu poate fi privitã ca aducând atingere dreptului la pensie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 14.455/3/AS/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Gregory Cunicer cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat este contrar art. 15 alin. (1) şi art. 47 alin. (2) din Constituţie, întrucât nu asimileazã stagiului de cotizare decât o singurã perioadã a studiilor universitare. În acest sens, aratã cã alin. (2) al <>art. 38 din Legea nr. 19/2000 "acordã doar o fracţiune din dreptul instituit prin alin. (1)."
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, textul de lege criticat nefiind contrar dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât autorul excepţiei vizeazã de fapt o modificare a textului de lege criticat, ceea ce nu intrã în competenţa instanţei de contencios constituţional.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, aratã cã, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul are dreptul exclusiv de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a dreptului la pensie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum a fost modificat prin articolul unic pct. 10 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
Art. 38 alin. (2): "Asiguraţii care au absolvit mai multe instituţii de învãţãmânt superior, conform prevederilor alin. (1) lit. b), beneficiazã de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere."
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat este contrar prevederilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (1), care prevede cã "Cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea", art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor şi art. 47 alin. (2) care consacrã dreptul cetãţenilor la pensie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 38 din Legea nr. 19/2000 reglementeazã beneficiul asimilãrii unor perioade necontributive stagiului de cotizare, fixând în acelaşi timp şi limitele acordãrii acestui beneficiu. În acest context, textul de lege criticat prevede cã asiguraţii care au absolvit mai multe instituţii de învãţãmânt superior vor beneficia doar de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere.
Curtea apreciazã cã acest text de lege nu contravine prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Astfel, observã cã art. 15 alin. (1) din Constituţie prevede cã cetãţenii beneficiazã de drepturile prevãzute prin legi. În acelaşi timp, art. 47 alin. (2) din Constituţie consacrã dreptul cetãţenilor la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale prevãzute de lege. Prin urmare, din aceste dispoziţii constituţionale reiese cã legiuitorul se bucurã de atributul exclusiv de a stabili conţinutul, limitele şi condiţiile acordãrii dreptului la pensie. Aceastã competenţã nu poate fi, de asemenea, privitã ca aducând atingere principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, atât timp cât reglementarea instituitã nu conţine prevederi de naturã sã creeze discriminãri între persoanele care se încadreazã în norma juridicã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gregory Cunicer în Dosarul nr. 14.455/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 4 decembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016