Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.113 din 8 septembrie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 din Hotararea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina si ale art. 80 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.113 din 8 septembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 din Hotararea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina si ale art. 80 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 827 din 22 noiembrie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã şi ale art. 80 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dicon Company" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 5.697/62/2009 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formeazã obiectul Dosarului nr. 4.210D/2010 al Curţii Constituţionale.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007, întrucât, potrivit Constituţiei şi legii sale de organizare şi funcţionare, Curtea Constituţionalã poate exercita controlul constituţionalitãţii legilor şi a ordonanţelor Guvernului ori a unor dispoziţii din acestea, iar nu a hotãrârilor Guvernului. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 80 din Legea nr. 188/1999, pune concluzii de respingere a acesteia, ca neîntemeiatã, apreciind cã textul criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate.

                           CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 5 octombrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 5.697/62/2009, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã şi ale art. 80 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dicon Company" - S.R.L. din Braşov într-o cauzã având ca obiect anularea unui act administrativ.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã, prin faptul cã normele criticate conferã doar funcţionarului public dreptul de a ataca actul administrativ de sancţionare, restrânge posibilitatea ca acel act sã fie atacat şi de persoana care a formulat sesizarea şi care este nemulţumitã de sancţiunea aplicatã.
    Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât reclamanta, în calitate de petiţionar, are, potrivit legii, posibilitatea de a sesiza instanţa de judecatã, dreptul sãu de acces la justiţie nefiind limitat.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului, precizând cã, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007 este inadmisibilã, având în vedere dispoziţiile art. 29 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, republicatã. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 80 din Legea nr. 188/1999, considerã cã acestea nu sunt de naturã sã îngrãdeascã dreptul pãrţilor de a se adresa instanţei judecãtoreşti, în condiţiile legii. Observã, în acest sens, cã, potrivit art. 76 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, "Orice persoanã care se considerã vãtãmatã într-un drept al sãu sau într-un interes legitim se poate adresa instanţei judecãtoreşti, în condiţiile legii, împotriva autoritãţii sau instituţiei publice care a emis actul sau care a refuzat sã rezolve cererea referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim", iar dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 prevãd posibilitatea oricãrei persoane, fizice sau juridice, care se considerã vãtãmatã de cãtre o autoritate publicã într-un drept al sãu ori într-un interes legitim, printr-un act administrativ, de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                         CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 768 din 13 noiembrie 2007, şi cele ale art. 80 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007. Textele criticate au urmãtorul cuprins:
    - Art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007: "Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea disciplinarã aplicatã o poate contesta, în condiţiile legii, la instanţa de contencios administrativ competentã.";
    - Art. 80 din Legea nr. 188/1999: "Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea aplicatã se poate adresa instanţei de contencios administrativ, solicitând anularea sau modificarea, dupã caz, a ordinului sau dispoziţiei de sancţionare."
    În opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin urmãtoarelor prevederi din Legea fundamentalã: art. 21 alin. (1) şi (2) care consacrã dreptul de acces liber la justiţie şi care stabileşte cã nicio lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept, art. 51 alin. (2) şi (4) care conferã organizaţiilor legal constituite dreptul de a adresa petiţii exclusiv în numele colectivelor pe care le reprezintã şi care instituie obligaţia autoritãţilor publice de a rãspunde la petiţii în termenele şi în condiţiile stabilite potrivit legii şi art. 52 privind dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
    I. Din redactarea dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 rezultã cã pot forma obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate doar legile, ca acte ale Parlamentului, şi ordonanţele Guvernului, simple sau de urgenţã, emise de acesta prin delegare legislativã în condiţiile art. 115 din Legea fundamentalã. Prin urmare, nu pot fi supuse controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţionalã actele de reglementare secundarã, aşa cum sunt hotãrârile Guvernului, care sunt emise în scopul organizãrii executãrii legilor. Ca atare, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007 urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
    II. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 80 din Legea nr. 188/1999, Curtea constatã cã acestea consacrã dreptul funcţionarului public nemulţumit de sancţiunea aplicatã de a se adresa instanţei de contencios administrativ pentru a solicita anularea ori modificarea ordinului sau a dispoziţiei de sancţionare, constituind, astfel, o concretizare la nivel legal a dispoziţiilor cuprinse în art. 52 din Constituţie. Deşi se referã doar la funcţionarul public, textul de lege criticat nu este de naturã sã îngrãdeascã, prin sine însuşi, dreptul oricãrei alte persoane interesate de a contesta în faţa instanţei de contencios administrativ legalitatea actului sancţionator. Astfel, prevederile acestuia nu împiedicã în niciun fel persoana care se considerã vãtãmatã într-un drept al sãu ori într-un interes legitim prin actul administrativ menţionat ca, în condiţiile art. 1 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 76 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, sã solicite şi sã obţinã, dacã este cazul, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea eventualei pagube produse de acesta. Instanţa de contencios administrativ urmeazã sã aprecieze în concret, în funcţie de îndeplinirea condiţiilor procedurale legale, pe de o parte cu privire la admisibilitatea acţiunii şi, pe de altã parte, asupra legalitãţii actului administrativ contestat. Aşadar, Curtea reţine cã textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate în motivarea excepţiei.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                   CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                      În numele legii
                          DECIDE:

    I. Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplinã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dicon Company" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 5.697/62/2009 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
    II. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 80 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2011.

              PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                        AUGUSTIN ZEGREAN

                       Magistrat-asistent,
                      Valentina Bãrbãţeanu

                          ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016