Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.108 din 8 septembrie 2009  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I pct. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant si a celor ale art. 2 si   art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.108 din 8 septembrie 2009 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant si a celor ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 672 din 7 octombrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul "Spiru Haret" Târgu Mureş în Dosarul nr. 529/102/2009 al Tribunalului Mureş - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 2.186D/2009, nr. 2.187D/2009, nr. 2.188D/2009, nr. 2.189D/2009, nr. 2.190D/2009, nr. 2.191D/2009, nr. 2.192D/2009, nr. 2.193D/2009, nr. 2.194D/2009, nr. 2.195D/2009D, nr. 2.196D/2009, nr. 2.197D/2009, nr. 2.198D/2009, nr. 2.199D/2009, nr. 2.200D/2009, nr. 2.201D/2009, nr. 2.202D/2009, nr. 2.203D/2009, nr. 2.204D/2009, nr. 2.205D/2009, nr. 2.206D/2009, nr. 2.207D/2009, nr. 2.208D/2009, nr. 2.209D/2009, nr. 2.210D/2009, nr. 2.211D/2009, nr. 2.212D/2009 şi nr. 2.213D/2009.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarelor nr. 2.186D/2009 - 2.213D/2009 la Dosarul nr. 2.185D/2009, având în vedere faptul cã sunt îndeplinite cerinţele conexãrii, prevãzute de <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 .
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu mãsura conexãrii.
Curtea, având în vedere obiectul dosarelor menţionate, dispune conexarea Dosarelor nr. 2.186D/2009 - 2.213D/2009 la Dosarul nr. 2.185D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierile din 12 martie 2009, 19 martie 2009, 26 martie 2009 şi 8 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 514/102/2009, nr. 515/102/2009, nr. 516/102/2009, nr. 519/102/2009, nr. 520/102/2009, nr. 522/102/2009, nr. 523/102/2009, nr. 529/102/2009, nr. 530/102/2009, nr. 531/102/2009, nr. 533/102/2009, nr. 290/119/2009, nr. 1.146/114/2009 şi nr. 6.068D/120/2008, Tribunalul Mureş - Secţia civilã, Tribunalul Buzãu - Secţia civilã şi Tribunalul Covasna au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, iar Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã, în plus, cu pct. 1 al <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 . Excepţiile au fost ridicate de Sindicatul "Spiru Haret" Târgu Mureş, Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar "Profesor Ion Neacşu" din Buzãu, Sindicatul Democratic al Pedagogilor Zona Târgu Secuiesc şi Sindicatul Liber din Învãţãmânt Dâmboviţa în cauze care au ca obiect pretenţii bãneşti.
Prin încheierile din 4 martie 2009, 13 martie 2009, 19 martie 2009 şi 23 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 535/110/2009, nr. 538/110/2009, nr. 543/110/2009, nr. 544/110/2009, nr. 548/110/2009, nr. 196/100/2009, nr. 452/100/2009, nr. 453/100/2009, nr. 454/100/2009, nr. 455/100/2009, nr. 456/100/2009, nr. 3.860/89/2008, nr. 224/89/2009, nr. 225/89/2009 şi nr. 544/117/2009, Tribunalul Bacãu - Secţia civilã, Tribunalul Maramureş - Secţia civilã, Tribunalul Vaslui - Secţia civilã şi Tribunalul Cluj - Secţia mixtã de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncã şi asigurãri sociale, au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate privind doar dispoziţiile <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt. Excepţiile au fost ridicate de Sindicatul Liber din Învãţãmânt Bacãu, Sindicatul Liber din Învãţãmânt Maramureş şi Sindicatul Liber al Învãţãmântului Clujean în cauze care au ca obiect pretenţii bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã, prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , aceastã autoritate executivã a refuzat sã aplice o lege adoptatã de Parlament, încãlcând prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61 alin. (1). Se considerã cã au fost încãlcate şi prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi cele ale art. 141 din Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social atunci când a adoptat aceastã ordonanţã de urgenţã.
De asemenea, se susţine cã Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţã cu încãlcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât nu a arãtat situaţia extraordinarã care a stat la baza emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzãtor urgenţa reglementãrii; ordonanţa de urgenţã afecteazã drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socialã a muncii, prevãzute de art. 41 şi 47 din Legea fundamentalã. Aceeaşi ordonanţã este contrarã şi dispoziţiilor art. 20 alin. (1) şi art. 111 alin. (1) din Constituţie, precum şi celor ale art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, art. 7 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 4 din Carta socialã europeanã revizuitã, art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, Convenţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncã de valoare egalã, şi art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime.
Pentru aceleaşi motive se susţine cã şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (4) şi (5) şi art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie. În plus, se aratã cã adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 nu este legitimatã de o situaţie de urgenţã, deoarece nu au fost arãtate motivele care sã justifice "necesitatea prelungirii termenului de aplicabilitate prevãzut de actele normative care reglementeazã salarizarea la nivel bugetar", aşa cum se aratã în preambul. Ordonanţa menţionatã este contrarã dispoziţiilor art. 1 alin. (4) şi (5) din Constituţie, deoarece prin <>art. 3 se reglementeazã refuzul de aplicare a Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 , stabilind cã nu se vor acorda creşterile salariale din luna octombrie 2008, aşa cum se prevedea în lege, ci începând de la 1 ianuarie 2009. Aceste dispoziţii au valoarea juridicã a unei abrogãri tacite a legii pânã la 1 ianuarie 2009, iar dupã aceea a unei modificãri substanţiale. Se modificã perioadele de acordare a creşterilor salariale, se amânã plãţile, stabilind mai multe tranşe, şi se reduce majorarea de 50%, stabilitã prin <>Legea nr. 221/2008 , la 28%.
Instanţele de judecatã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este fondatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã în ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , deoarece aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporarã, iar cât priveşte dispoziţiile art. I pct. 3 din aceeaşi ordonanţã, referitor la <>art. 1^1 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , considerã cã sunt neconstituţionale.
În punctul sãu de vedere, Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât dispoziţiile <>art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 au avut aplicabilitate temporarã şi, prin urmare, ele nu mai sunt în vigoare. Critica de neconstituţionalitate extrinsecã a celor douã ordonanţe de urgenţã este lipsitã de obiect, deoarece viciile de neconstituţionalitate extrinsecã au fost acoperite prin adoptarea de cãtre Parlament a legilor de aprobare. Astfel, prin dispoziţiile <>art. I pct. 3 al Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 a fost completatã <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , prin introducerea noului articol 1^1, iar ulterior aplicabilitatea acestui articol a fost prelungitã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , aprobatã prin <>Legea nr. 145/2009 . Faţã de acestea, considerã cã nu mai prezintã relevanţã examinarea criticilor de neconstituţionalitate intrinsecã, sub aspectul încãlcãrii prevederilor art. 1 alin. (4) şi (5), ale art. 61 alin. (1), ale art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 111 alin. (1) din Constituţie. În ceea ce priveşte critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Legea fundamentalã, precizeazã cã textele criticate sunt în concordanţã cu aceste dispoziţii, deoarece asigurã salarii al cãror cuantum este peste salariul de bazã minim brut pe ţarã, precum şi cu reglementãrile cuprinse în Decretul nr. 83/1975. Dispoziţiile criticate sunt în concordanţã şi cu prevederile art. 47 din Constituţie, pentru cã obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel de trai decent este condiţionatã de existenţa resurselor financiare, corelatã cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 141 din Legea fundamentalã nu vizeazã veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a unor dispoziţii legale procedurale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului şi ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I pct. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009. Acestea au urmãtorul cuprins:
- <>art. I pct. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt:
- <>Art. I. - "Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul ordonanţei se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«Ordonanţã privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt»
2. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 1. - (1) În cursul anului 2008 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2004 privind unele mãsuri în domeniul învãţãmântului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 6/2005 , cu modificãrile ulterioare, se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevãzutã în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmãtoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevãzuţi pentru funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele cu studii de nivel liceal fãrã pregãtire de specialitate şi pentru funcţiile didactice auxiliare se majoreazã cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008, faţã de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevãzute în anexele nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este urmãtoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului sunt prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.»
3. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
«Art. 1^1. - (1) În cursul anului 2009 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr.1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului pentru anul 2009 sunt cele prevãzute în anexele nr. 4 şi 5.»"
- <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar:
- Art. 2: "La articolul 1^1 alineatul (1), literele a) şi b) din <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învãţãmânt, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de bazã obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzuţi pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr.1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;»".
- Art. 3: "Valorile coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 221/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã corespunzãtor perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţã de urgenţã."
Autorii excepţiei susţin cã dispoziţiile criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã, ale art. 47 privind nivelul de trai, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2) privind rolul şi structura Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de urgenţã, ale art. 141 privind Consiliul Economic şi Social, precum şi unele dispoziţii din actele juridice internaţionale la care a aderat România.
1. În practica sa jurisdicţionalã, Curtea s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , prin raportare la dispoziţiile art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009. Prin acea decizie Curtea Constituţionalã a constatat cã dispoziţiile menţionate sunt neconstituţionale.
Întrucât Curtea a constatat, printr-o decizie anterioarã, neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , potrivit <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , acestea nu mai pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate, operând o cauzã de inadmisibilitate, în temeiul alin. (6) din acelaşi articol, motiv pentru care excepţia urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
2. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I punctul 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , Curtea reţine cã se impune ca aceasta sã fie respinsã ca inadmisibilã, deoarece critica nu conţine nicio motivare cu privire la neconstituţionalitatea modificãrii titlului legii.
3. În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 , Curtea constatã cã şi aceste dispoziţii au mai format obiectul controlului de constituţionalitate. Astfel, prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, s-a constatat cã aceste dispoziţii sunt neconstituţionale, întrucât ele continuã linia trasatã de dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 , prin care au fost reduse majorãrile salariale la care ar fi avut dreptul personalul din învãţãmânt în temeiul <>Legii nr. 221/2008 de aprobare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 .
Având în vedere acest precedent se impune, de asemenea, respingerea excepţiei de neconstituţionalitate menţionate ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt şi a dispoziţiilor <>art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Sindicatul "Spiru Haret" Târgu Mureş, Sindicatul Învãţãmântului Preuniversitar "Profesor Ion Neacşu" din Buzãu, Sindicatul Democratic al Pedagogilor Zona Târgu Secuiesc, Sindicatul Liber din Învãţãmânt Dâmboviţa, Sindicatul Liber din Învãţãmânt Bacãu, Sindicatul Liber din Învãţãmânt Maramureş şi de Sindicatul Liber al Învãţãmântului Clujean în dosarele nr. 514/102/2009, nr. 515/102/2009, nr. 516/102/2009, nr. 519/102/2009, nr. 520/102/2009, nr. 522/102/2009, nr. 523/102/2009, nr. 529/102/2009, nr. 530/102/2009, nr. 531/102/2009, nr. 533/102/2009, nr. 290/119/2009, nr. 1.146/114/2009, nr. 6.068D/120/2008, nr. 535/110/2009, nr. 538/110/2009, nr. 543/110/2009, nr. 544/110/2009, nr. 548/110/2009, nr. 196/100/2009, nr. 452/100/2009, nr. 453/100/2009, nr. 454/100/2009, nr. 455/100/2009, nr. 456/100/2009, nr. 3.860/89/2008, nr. 224/89/2009, nr. 225/89/2009 şi nr. 544/117/2009 ale Tribunalului Mureş - Secţia civilã, Tribunalului Buzãu - Secţia civilã, Tribunalului Covasna, Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilã, Tribunalului Bacãu - Secţia civilã, Tribunalului Maramureş - Secţia civilã, Tribunalului Vaslui - Secţia civilã şi Tribunalului Cluj - Secţia mixtã de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
2. Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învãţãmânt, excepţie ridicatã de Sindicatul Liber din Învãţãmânt Dâmboviţa în Dosarul nr. 6.068/120/2008 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016