Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.103 din 8 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei si ale   Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.103 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei si ale Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 763 din 9 noiembrie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicatã de Alina Izabela Stãnescu, Aida Iolanda Slate, Claudiu Rãpeanu, Alexandru Gârbã, Daniela Ivan, Erich Emilian Mãstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pãtrãşchioiu, Angelica Vali Vamvu, Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu în Dosarul nr. 9.298/302/2008 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.267D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã, din oficiu, de Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ în Dosarul nr. 2.661/55/2008.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea Dosarului nr. 2.267D/2009 la Dosarul nr. 1.555D/2009, având în vedere cã acestea au un obiect parţial identic.
Reprezentantul Ministerului Publica aratã cã este de acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea Dosarului nr. 2.267D/2009 la Dosarul nr. 1.555D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca devenitã inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 , având în vedere <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 784/2009 , şi de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 9.298/302/2008, Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 şi ale <>art. I din Legea nr. 110/2007 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicatã de Alina Izabela Stãnescu, Aida Iolanda Slate, Claudiu Rãpeanu, Alexandru Gârbã, Daniela Ivan, Erich Emilian Mãstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pãtrãşchioiu, Angelica Vali Vamvu, Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu într-o cauzã având ca obiect judecarea unei contestaţii la executare silitã.
Prin Încheierea din 20 martie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 2.661/55/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 , excepţie ridicatã, din oficiu, de instanţa de judecatã într-o cauzã având ca obiect judecarea unei contestaţii la executare silitã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece Guvernul nu a fost abilitat de Parlament sã reglementeze prin ordonanţã eşalonarea plãţii drepturilor salariale la care se referã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 şi se creeazã un regim juridic diferenţiat, fãrã justificare, între creditorii drepturilor menţionate în funcţie de data ordonanţei, se nesocoteşte autoritatea hotãrârilor judecãtoreşti care sunt executorii de drept şi se încalcã principiul constituţional al ocrotirii egale a dreptului de proprietate, indiferent de titularul acestui drept. În ceea ce priveşte <>Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 , aşa cum a fost modificatã şi completatã prin <>Legea nr. 110/2007 , susţin cã aceasta exclude posibilitatea aplicãrii dispoziţiilor de drept comun privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, care sunt în felul acesta apãrate printr-un regim preferenţial.
Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale, dar, având în vedere <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 784/2009 , excepţia de neconstituţionalitate a acestora a devenit inadmisibilã. În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. I din Legea nr. 110/2007 , considerã cã acestea sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorulraportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum este menţionat în încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 şi <>art. I din Legea nr. 110/2007 . Din analiza susţinerilor autorului excepţiei rezultã cã, în realitate, sunt criticate prevederile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 76/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009, şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii (art. 1-5), publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin <>art. I din Legea nr. 110/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 5 mai 2007.
Textele de lege considerate a fi neconstituţionale au urmãtorul conţinut:
- <>Art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 : "(1) Plata sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sistemul justiţiei, se va realiza, eşalonat, în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, modalitatea de eşalonare fiind stabilitã prin ordin comun al ministrului justiţiei, ministrului economiei şi finanţelor, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Ordinul prevãzut la alin. (1) se emite în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi va fi comunicat executorilor judecãtoreşti, precum şi trezoreriei ori instituţiei bancare unde debitorii au deschise conturi."
<>Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, are urmãtorul conţinut:
Art. 1: "Creanţele stabilite prin titluri executorii în sarcina instituţiilor publice se achitã din sumele aprobate prin bugetele acestora, de la titlurile de cheltuieli la care se încadreazã obligaţia de platã respectivã."
Art. 2: "Dacã executarea creanţei stabilite prin titluri executorii nu începe sau continuã din cauza lipsei de fonduri, instituţia debitoare este obligatã ca, în termen de 6 luni, sã facã demersurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţia de platã. Acest termen curge de la data la care debitorul a primit somaţia de platã comunicatã de organul competent de executare, la cererea creditorului."
Art. 3: "În cazul în care instituţiile publice nu îşi îndeplinesc obligaţia de platã în termenul prevãzut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executãrii silite potrivit Codului de procedurã civilã şi/sau potrivit altor dispoziţii legale aplicabile în materie."
Art. 4: "Ordonatorii principali de credite bugetare au obligaţia sã dispunã toate mãsurile ce se impun, inclusiv virãri de credite bugetare, în condiţiile legii, pentru asigurarea în bugetele proprii şi ale instituţiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea plãţii sumelor stabilite prin titluri executorii.
(2) Virãrile de credite bugetare prevãzute la alin. (1) se pot efectua pe parcursul întregului an bugetar, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, şi ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale."
Art. 5: "Creditorul şi debitorul pot conveni asupra altui termen decât cel prevãzut la art. 2, precum şi asupra unor alte condiţii de îndeplinire a oricãror obligaţii stabilite prin titlul executoriu."
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã aceste dispoziţii contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 1 alin. (4) referitor la separaţia şi echilibrul puterilor, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, art. 44 alin. (2) privind garantarea proprietãţii private şi art. 53 referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
I. Prin <>Decizia nr. 784/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 , întrucât eşalonarea plãţii sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţã, având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sistemul justiţiei, nu a fost determinatã de necesitatea unei situaţii extraordinare a cãrei reglementare nu putea fi amânatã, ceea ce contravine prevederilor art. 115 alin. (4) teza întâi din Constituţie.
Având în vedere dispoziţiile <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale, şi ţinând cont de faptul cã data încheierilor prin care a fost sesizatã Curtea Constituţionalã este anterioarã datei publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei prin care s-a constatat neconstituţionalitatea textului de lege criticat, Curtea observã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilã, urmând a o respinge ca atare.
II. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 (art. 1-5), Curtea constatã cã, prin aceeaşi decizie, a reţinut cã dispoziţiile criticate referitoare la procedura executãrii obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice se aplicã fãrã nicio discriminare tuturor creditorilor instituţiilor publice, acestea fiind conforme cu prevederile art. 16 şi art. 44 alin. (2) din Constituţie.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã modifice jurisprudenţa Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziei menţionate sunt valabile şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Alina Izabela Stãnescu, Aida Iolanda Slate, Claudiu Rãpeanu, Alexandru Gârbã, Daniela Ivan, Erich Emilian Mãstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pãtrãşchioiu, Angelica Vali Vamvu, Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu în Dosarul nr. 9.298/302/2008 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã şi, din oficiu, de Tribunalul Timiş - Secţia comercialã şi de contencios administrativ în Dosarul nr. 2.661/55/2008.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de platã ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicatã de Alina Izabela Stãnescu, Aida Iolanda Slate, Claudiu Rãpeanu, Alexandru Gârbã, Daniela Ivan, Erich Emilian Mãstacan, Florina Izabela Cîrstea, Andreea Bianca Stoianoglu, Mirela Simona Vasile Cristea, Lavinia Magdalena Pãtrãşchioiu, Angelica Vali Vamvu, Mihaela Ciobanu şi Lucian Mihali Viorescu în Dosarul nr. 9.298/302/2008 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016