Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.089 din 8 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale si   art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.089 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale si art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 6 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.089 din 8 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 6 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicatã de Constantin Mitu în Dosarul nr. 877/109/2007 al Tribunalului Argeş - Secţia penalã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public aratã cã, din moment ce instanţa de judecatã a sesizat Curtea Constituţionalã cu cele douã texte de lege, a considerat cã legea mai favorabilã este <>Legea nr. 87/1994 , acest caz fiind, deci, unul de ultrctivitate a legii. Prin urmare, ambele texte de lege îndeplinesc criteriile de admisibilitate prevãzute de <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 . Pe fond, apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 februarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 877/109/2007, Tribunalul Argeş - Secţia penalã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicatã de Constantin Mitu într-o cauzã penalã având ca obiect sãvârşirea unor infracţiuni economico-financiare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã textele legale criticate, cuprinzând formulãri precum "sustragerea de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale" sau "diminuarea veniturilor sau surselor impozabile", lasã loc la o interpretare arbitrarã din partea instanţelor de judecatã şi a organelor cu atribuţii în domeniul fiscal, deoarece fie nu enumerã sau exemplificã obligaţiile fiscale la care se face referire, fie nu prevãd cazurile pentru care diminuarea veniturilor impozabile este rezultatul direct al sãvârşirii infracţiunii de evaziune fiscalã.
Tribunalul Argeş - Secţia penalã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, problemele ridicate fiind chestiuni care ţin de interpretarea legii de cãtre judecãtorul cauzei.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 87/1994 este inadmisibilã şi cã prevederile <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, şi ale <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005. Se constatã cã <>Legea nr. 87/1994 a fost abrogatã prin <>art. 16 lit. a) din Legea nr. 241/2005 . Textele legale criticate au urmãtorul cuprins:
- <>Art. 10 din Legea nr. 87/1994 : "Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi sau cu amendã neîntocmirea, întocmirea incompletã sau necorespunzãtoare a documentelor primare ori acceptarea de astfel de documente în scopul împiedicãrii verificãrilor financiar-contabile, dacã fapta a avut drept consecinţã diminuarea veniturilor sau surselor impozabile.
Cu pedeapsa prevãzutã la alin. 1 se sancţioneazã şi punerea în circulaţie, în orice mod, fãrã drept, sau deţinerea în vederea punerii în circulaţie, fãrã drept, a documentelor financiare şi fiscale."
- <>Art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 :
"Art. 9. - (1) Constituie infracţiuni de evaziune fiscalã şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 ani la 8 ani şi interzicerea unor drepturi urmãtoarele fapte sãvârşite în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale: [...]
c) evidenţierea, în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bazã operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 45 privind libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã autorul excepţiei, prin critica formulatã, tinde la completarea textului de lege, sugerând în acest sens ca ambele texte de lege sã cuprindã anumite elemente, precum: enumerarea obligaţiile fiscale la care se face referire sau prevederea cazurilor pentru care diminuarea veniturilor impozabile este rezultatul direct al sãvârşirii infracţiunii de evaziune fiscalã. Mai mult, motivarea criticii de neconstituţionalitate ridicã probleme care ţin de interpretarea şi aplicarea legii. În aceste condiţii, este evident cã o atare criticã nu se poate constitui într-o veritabilã excepţie de neconstituţionalitate, ceea ce face inutilã analiza celorlalte condiţii de admisibilitate prevãzute de <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 .
Or, potrivit <>art. 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu are competenţa de a completa, modifica, interpreta sau aplica legile, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate ridicatã urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale şi <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicatã de Constantin Mitu în Dosarul nr. 877/109/2007 al Tribunalului Argeş - Secţia penalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Benke Karoly

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016