Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.083 din 8 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III si   art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.083 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III si art. V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 6 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.083 din 8 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III şi <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 6 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de LucianCosmin Manoloiu în Dosarul nr. 7.160/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, ţinând seama de faptul cã dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 au fost declarate neconstituţionale prin <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 784 din 12 mai 2009 , iar cele ale art. V din acelaşi act normativ au fost abrogate expres.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 februarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 7.160/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Lucian-Cosmin Manoloiu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios-administrativ împotriva <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã prevederile <>art. III din ordonanţa de urgenţã criticatã încalcã art. 21 din Constituţie, întrucât prevede eşalonarea plãţii sumelor stabilite în titlurile executorii emise pânã la intrarea sa în vigoare. Faza de executare a unei hotãrâri judecãtoreşti face parte integrantã din procesul civil în sensul <>art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Prin urmare, neexecutarea sau executarea cu întârziere a unei hotãrâri judecãtoreşti poate în mod indirect sã ducã la lãsarea fãrã conţinut a dreptului de acces la un tribunal. Se mai aratã cã este sarcina statului de a asigura executarea hotãrârilor judecãtoreşti, stat care, în acest sens, trebuie sã depunã eforturi suficiente. În cazul de faţã, <>art. III din ordonanţa de urgenţã criticatã prelungeşte nejustificat şi în mod unilateral plata drepturilor restante de naturã salarialã.
Mai mult, se aratã cã textul legal criticat este contrar şi principiului separaţiei puterilor în stat, întrucât intervine în faza de executare a unei hotãrâri judecãtoreşti, fazã care este parte componentã a actului de justiţie.
În sensul celor de mai sus, sunt menţionate hotãrârile Curţii Europene a Drepturilor Omului, în cauzele Ruianu împotriva României, 2003, Sabin Popescu împotriva României, 2004, Constantin Oprea împotriva României, 2007, precum şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la principiul separaţiei puterilor în stat.
Referitor la invocarea dispoziţiilor <>art. 44 din Constituţie , se aratã cã prevederile legale creeazã o inegalitate între instituţiile statului şi particulari în ceea ce priveşte regimul executãrii silite asupra fondurilor bãneşti. În acest sens, se invocã hotãrârile Curţii Europene a Drepturilor Omului în cauzele Burdov împotriva Rusiei, 2002, şi Şandor împotriva României, 2005.
Astfel, prin <>art. III din ordonanţa de urgenţã criticatã s-a instituit o procedurã execuţionalã specialã care favorizeazã instituţia bugetarã, reprezentatã de Ministerul Justiţiei, ceea ce determinã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale referitoare la accesul liber la justiţie, ocrotirea în mod egal a proprietãţii private şi dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã la repararea pagubei.
Se mai susţine cã prevederile <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 sunt discriminatorii, întrucât salariaţii din sistemul bugetar nu se mai pot adresa Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminãrii în privinţa politicii de salarizare, acest drept în materia menţionatã avându-l numai personalul din sistemul privat.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este întemeiatã din moment ce textele legale criticate împiedicã punerea în executare a unor hotãrâri judecãtoreşti.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã cã <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 este neconstituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 76/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009. În realitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei criticã în mod punctual numai <>art. III şi <>V din ordonanţa de urgenţã, astfel încât, potrivit jurisprudenţei sale, obiectul excepţiei îl constituie <>art. III şi V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 , texte care, la data sesizãrii Curţii Constituţionale, aveau urmãtorul cuprins:
- Art. III: "(1) Plata sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sistemul justiţiei, se va realiza, eşalonat, în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, modalitatea de eşalonare fiind stabilitã prin ordin comun al ministrului justiţiei, ministrului economiei şi finanţelor, preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Ordinul prevãzut la alin. (1) se emite în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi va fi comunicat executorilor judecãtoreşti, precum şi trezoreriei ori instituţiei bancare unde debitorii au deschise conturi."
- <>Art. V: "În Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, dupã alineatul (2) al articolului 19 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
«(3) Sesizãrile având ca obiect mãsurile legislative adoptate în contextul stabilirii politicii de salarizare a personalului din sistemul bugetar nu intrã în competenţa de soluţionare a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminãrii»".
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 44 alin. (1) şi (2) privind dreptul de proprietate privatã şi art. 53 privind restrângerea exercitãrii unor drepturi sau al unor libertãţi. Totodatã, considerã cã sunt încãlcate prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale privind dreptul la un proces echitabil şi ale art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţie privind protecţia proprietãţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
I. Ulterior sesizãrii sale, prin <>Decizia nr. 784 din 12 mai 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009, dispoziţiile <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 au fost declarate neconstituţionale. În lipsa unei intervenţii legislative a Guvernului sau a Parlamentului pentru punerea de acord a acestei prevederi cu dispoziţiile Constituţiei, <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 şi-a încetat efectele. În aceste condiţii, în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilã.
II. De asemenea, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, dispoziţiile <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 au fost abrogate expres prin <>Legea nr. 76/2009 de aprobare a acestei ordonanţe de urgenţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009. În consecinţã, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III şi <>art. V din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Lucian-Cosmin Manoloiu în Dosarul nr. 7.160/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Benke Karoly

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016