Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.080 din 14 octombrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.080 din 14 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 777 din 20 noiembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Vasile Giosanu în Dosarul nr. 2.232/86/2008 al Tribunalului Suceava - Secţia civilã.
La apelul nominal, rãspunde autorul excepţiei, personal şi asistat de avocatul Verginia Vedinaş, cu delegaţie depusã la dosar. Lipseşte partea Casa Judeţeanã de Pensii din Suceava, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul avocatului autorului excepţiei, care solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Astfel, aratã cã în România sistemul public de pensii determinã un mod injust de calcul al pensiilor, în care cuantumul unor pensii este de zeci de mii de lei, iar al altor pensii este de câţiva lei, pânã la 700-500 lei, care este pensia medie pe economie. De aceea, <>Legea nr. 19/2000 , în integralitatea sa, este neconstituţionalã sub aspectul în care permite ca prin legi speciale sã se reglementeze sisteme de pensionare distincte pentru diferite categorii profesionale sau pentru demnitarii statului. Raportul dintre aceastã lege şi legile speciale privind pensionarea ar trebui sã fie un raport de la legea generalã la legea specialã sau de la regulã la excepţie.
În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , considerã cã acesta contravine prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 47, art. 56 alin. (2) şi art. 57, în mãsura în care determinã calcularea punctajului anual de pensie cu ignorarea art. 8 din aceeaşi lege.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã neconstituţionalitatea nu poate fi dedusã din compararea dispoziţiilor de lege criticate cu alte acte normative.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 mai 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.232/86/2008, Tribunalul Suceava - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Vasile Giosanu într-o cauzã având ca obiect drepturi de asigurãri sociale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul excepţiei susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat este contrar art. 16 alin. (1), art. 47, art. 56 alin. (2) şi art. 57 din Constituţie. În acest sens, aratã cã art.78 alin. (1) din <>Legea nr. 19/2000 este discriminatoriu, întrucât nu toate categoriile socio-profesionale beneficiazã de acelaşi mod de calcul al pensiei. De asemenea, aratã cã unele categorii de pensionari sunt tratate "ca mase de fiinţe condamnate prin lege sã-şi ducã ultimii ani de viaţã la marginea societãţii". În sfârşit, aratã cã nu este respectat nici principiul aşezãrii juste a sarcinilor fiscale, "deoarece numai pentru unii cetãţeni care au slujit în instrumente ale statului sunt respectate cu adevãrat drepturile constituţionale".
Tribunalul Suceava - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, prevederile de lege criticate nefiind contrare dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2008, aşa cum a fost modificatã prin <>art. I pct. 84 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 78 alin. (1): "Punctajul anual al asiguratului se determinã prin împãrţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numãrului de puncte realizat în fiecare lunã. Numãrul de puncte realizat în fiecare lunã se calculeazã prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, dupã caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivã, comunicat de Institutul Naţional de Statisticã şi Studii Economice."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 alin. (1), care consacrã egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 47 privind nivelul de trai, art. 56 alin. (2), care prevede aşezarea justã a sarcinilor fiscale, şi art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a libertãţilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în esenţã, critica <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 are în vedere cã sistemul de calcul al pensiei reglementat de acest text de lege este diferit de cel instituit prin alte sisteme de asigurãri sociale, supuse unor legi speciale. Or, dupã cum a statuat în mod constant Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa, principiul egalitãţii în drepturi nu înseamnã omogenitate, astfel cã situaţii obiectiv diferite pot justifica instituirea unor tratamente juridice diferite. Situaţia diferitã în care se gãsesc diversele categorii socio-profesionale justificã aplicarea unor tratamente juridice diferenţiate, fãrã ca aceasta sã aibã semnificaţia încãlcãrii art. 16 alin. (1) din Constituţie ori a obligaţiei statului de a asigura un nivel de trai decent.
În ceea ce priveşte critica referitoare la încãlcarea dreptului la pensie, trebuie observat cã art. 47 alin. (2) din Constituţie consacrã "dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege", astfel cã legiuitorul este liber sã stabileascã întinderea, conţinutul şi condiţiile de acordare a acestor drepturi. Prin urmare, textul <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 nu face decât sã dea expresie acestor prevederi constituţionale.
În sfârşit, având în vedere, pe de o parte, conţinutul dispoziţiilor de lege criticate, care stabilesc modalitatea de calcul al pensiilor, şi al prevederilor constituţionale ale art. 57 şi art. 56 alin. (2), care se referã la exercitarea cu bunã-credinţã a drepturilor şi libertãţilor fundamentale, respectiv la aşezarea justã a sarcinilor fiscale, pe de altã parte, Curtea observã cã aceste texte constituţionale nu au incidenţã în cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 13, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Vasile Giosanu în Dosarul nr. 2.232/86/2008 al Tribunalului Suceava Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 octombrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman


OPINIE SEPARATĂ

Socotim cã prevederile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale contravin, în principal, dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 47 din Constituţie, în mãsura în care punctajul de pensie se stabileşte având în vedere criterii diferite de calcul.
Modul de calcul al pensiei, aşa cum este instituit prin lege, determinã grave inechitãţi sociale, pornindu-se de la faptul cã acest punctaj pentru ultimul an de cotizare se împarte la 12, indiferent câte luni s-a lucrat în perioada avutã în vedere şi cu cât s-a contribuit la fondul de pensii. Dacã avem în vedere cã exact din conţinutul legii [art. 12 lit. b)] rezultã cã se asigurã tuturor participanţilor la sistemul public, contribuabili şi beneficiari, un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevãzute de lege, cuantumurile pensiei nu reflectã, în punctaj, contribuţia realã a celor asiguraţi, cuantumuri disproporţionate pentru aceeaşi categorie de contribuabili, fãrã însã ca prin aceasta sã se ajungã la egalitarism. Pensionarii care au desfãşurat ca salariaţi acelaşi gen de activitate şi şi-au plãtit contribuţia la sistemul public de pensii încaseazã pensii complet diferite având în vedere criterii diferite de calcul. În aceste condiţii se încalcã art. 16 alin. (1), care prevede cã cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Se încalcã şi art. 47 alin. (1) din Constituţie, care prevede cã statul este obligat sã ia mãsuri de protecţie socialã, de naturã sã asigure cetãţeanului un trai decent, ce se realizeazã şi prin exercitarea dreptului la pensie [alin. (2)].
În ceea ce îi priveşte pe pensionari, obligaţia constituţionalã de asigurare a unui nivel de trai decent nu este respectatã prin aceastã lege întrucât nu prevede, ca în cazul salariaţilor (salariul minim), o pensie minimã garantatã.
De aceea, considerãm cã prevederile <>art. 78 alin. (1) şi altele din Legea nr. 19/2000 sunt neconstituţionale, în mãsura în care prin modul de calcul al pensiei nu se asigurã protecţia şi garanţia contribuabilului la o pensie din sistemul public, necesarã unui trai decent.

JUDECĂTOR,
prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016