Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.077 din 20 noiembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.077 din 20 noiembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 12 din 8 ianuarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Anton Bruciu în Dosarul nr. 12.877/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã asupra cererii de renunţare la excepţia de neconstituţionalitate depuse de autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea cererii de renunţare.
Curtea, deliberând, respinge cererea de renunţare, potrivit dispoziţiilor <>art. 55 din Legea nr. 47/1992 , şi considerã cauza în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 12.877/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Anton Bruciu cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni având ca obiect recalcularea pensiei.
În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>Legii nr. 164/2001 sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor. În acest sens, aratã cã nu poate fi de acord cu prevederea legii care îi stabileşte dreptul la pensie "conform unor drepturi din ultima zi de activitate, [...] ci trebuie avutã în vedere întreaga activitate desfãşuratã în slujba statului".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, întrucât principiul egalitãţii se referã la situaţii juridice identice, în sensul cã persoanele aflate în aceeaşi situaţie juridicã trebuie sã beneficieze de tratament juridic identic, or, în speţã, textele a cãror neconstituţionalitate este invocatã trateazã situaţii juridice diferite.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã în speţã nu se ridicã probleme de constituţionalitate, ci de aplicare a legii, aspecte ce sunt însã de competenţa instanţei de judecatã, iar nu a Curţii Constituţionale. Pentru acest motiv, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, deoarece prevederile de lege criticate referitoare la stabilirea pensiei militare de stat se aplicã deopotrivã pentru toţi cetãţenii aflaţi în situaţii identice. În acelaşi timp, aratã cã, de fapt, autorul excepţiei solicitã modificarea prevederilor de lege criticate, ceea ce nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002.
Curtea observã cã, deşi autorul excepţiei nu precizeazã care anume dintre prevederile <>Legii nr. 164/2001 sunt considerate a fi neconstituţionale, din analiza motivãrii excepţiei reiese cã sunt avute în vedere doar dispoziţiile art. 21 alin. (1), potrivit cãrora "Baza de calcul folositã pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunarã brutã avutã în ultima lunã de activitate, care include solda de grad corespunzãtoare la data trecerii în rezervã."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul excepţiei nu precizeazã sub ce aspect şi în raport cu ce persoane textul de lege criticat creeazã discriminãri, fiind în realitate nemulţumit de faptul cã acesta nu instituie o altã soluţie legislativã, pe care o considerã mai favorabilã.
Faţã de acestea, Curtea reţine cã, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie în condiţiile stabilite de lege. Astfel, legiuitorul este în drept sã stabileascã condiţiile şi criteriile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia, prevederile de lege fiind în acord cu principiul egalitãţii în drepturi, atât timp cât acestea instituie un tratament juridic identic pentru persoane aflate în situaţii identice.
Curtea observã cã, în raport cu cele susţinute în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat nu instituie discriminãri între persoane aflate în aceeaşi situaţie, iar modificarea acestuia, în sensul dorit de autorul excepţiei, excedeazã competenţei instanţei de contencios constituţional, care, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , "se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Anton Bruciu în Dosarul nr. 12.877/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu
-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016