Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.072 din 8 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale   Legii nr. 163/2005 privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si ale   Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.072 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale Legii nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si ale Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 2 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.072 din 8 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , ale <>Legii nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal şi ale <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 2 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale <>Legii nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal şi ale <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , excepţie ridicatã de Mihai Doru Bãjan în Dosarul nr. 45.299/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, personal, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul autorului excepţiei, care solicitã admiterea acesteia, expunând argumentele cuprinse în notele scrise pe care le depune la dosarul cauzei, alãturi de fişele întocmite de Camera Deputaţilor referitoare la derularea procedurii legislative cu prilejul adoptãrii proiectelor legilor în discuţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate. Considerã cã legile ce formeazã obiect al excepţiei au fost adoptate în conformitate cu prevederile constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 februarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 45.299/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , ale <>Legii nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal şi ale <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal . Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Mihai Doru Bãjan într-o cauzã de naturã fiscalã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã toate legile criticate au fost adoptate de Parlament ca legi ordinare, deşi au caracter de legi organice.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã <>Legea nr. 571/2003 a fost adoptatã cu respectarea exigenţelor cerute de textul constituţional invocat, iar în ceea ce priveşte celelalte douã legi, considerã cã nu era necesarã întrunirea majoritãţii prevãzute de <>art. 76 alin. (1) din Constituţie , întrucât nu conţin dispoziţii de natura legilor organice.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Precizeazã cã domeniul referitor la stabilirea taxelor şi impozitelor care constituie venituri la bugetul de stat şi la bugetele locale nu se regãseşte printre domeniile care se reglementeazã prin lege organicã, potrivit <>art. 73 alin. (3) din Constituţie . Prin urmare, acesta se reglementeazã prin lege ordinarã, or legile criticate au fost adoptate cu respectarea prevederilor <>art. 76 alin. (2) din Legea fundamentalã , care precizeazã condiţiile în care se adoptã legile ordinare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, ale <>Legii nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 1 iunie 2005, şi ale <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
În opinia autorului excepţiei, au fost încãlcate prevederile <>art. 76 alin. (1) din Constituţie , care stabileşte cã legile organice se adoptã cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã a mai analizat constituţionalitatea extrinsecã a <>Legii nr. 571/2003 , în soluţionarea unor excepţii de neconstituţionalitate motivate în mod asemãnãtor de acelaşi autor, pronunţând <>Decizia nr. 702 din 11 septembrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 730 din 29 octombrie 2007, şi <>Decizia nr. 963 din 30 octombrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 2008. Cu acele prilejuri, Curtea a reţinut cã, pentru calificarea unei legi ca fiind organicã sau ordinarã, nu este determinantã menţiunea fãcutã în Monitorul Oficial al României, în care se publicã legea, cu privire la condiţiile în care aceasta a fost adoptatã, fiind mai importantã majoritatea de voturi înregistratã la data votului final asupra <>legii. Or, la data adoptãrii Codului fiscal, devenit Legea nr. 571/2003 , a fost îndeplinitã cerinţa prevãzutã de <>art. 76 alin. (1) din Constituţie , referitoare la majoritatea de voturi cerutã pentru adoptarea legilor organice. Neintervenind elemente noi, soluţiile amintite referitoare la constituţionalitatea <>Legii nr. 571/2003 îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.
Prin aceleaşi decizii mai sus menţionate, Curtea a observat cã reglementãrile în materie fiscalã nu fac obiectul legilor organice nici în sensul prevederilor <>art. 73 alin. (3) şi nici în temeiul vreunei alte prevederi constituţionale. Ţinând cont de aceastã constatare, urmeazã sã respingã ca neîntemeiatã şi excepţia de neconstituţionalitate referitoare la prevederile <>Legii nr. 163/2005 şi ale <>Legii nr. 343/2006 . Aceasta, deoarece, deşi modificã o lege organicã, ambele au ca obiect de reglementare exclusiv domeniul fiscal, fãrã ca vreuna dintre acestea sã cuprindã norme care sã necesite adoptarea în condiţiile <>art. 76 alin. (1) din Legea fundamentalã , printr-o lege organicã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , ale <>Legii nr. 163/2005 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal şi ale <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal , excepţie ridicatã de Mihai Doru Bãjan în Dosarul nr. 45.299/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016