Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.071 din 8 septembrie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 68 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.071 din 8 septembrie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 68 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 6 octombrie 2009
DECIZIE nr. 1.071 din 8 septembrie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 68 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 6 octombrie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Puskf2âs Valentin Zoltân - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 68 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "American Romanian Import Export" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 22.615/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta precizeazã cã persoana interesatã are posibilitatea de a solicita instanţei analizarea legalitãţii actului administrativ şi anularea acestuia şi observã cã, în realitate, autorul excepţiei urmãreşte modificarea textului de lege criticat.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 22.615/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 68 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 . Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "American Romanian Import Export" - S.R.L. din Bucureşti într-o cauzã având ca obiect constatarea nulitãţii absolute a unei dispoziţii a primarului Sectorului 1 Bucureşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat este neconstituţional, întrucât actele la care acesta se referã ar trebui sã devinã executorii dupã împlinirea termenului de 30 de zile de la comunicare pentru persoanele interesate, interval de timp în care persoana care se considerã vãtãmatã într-un drept sau interes legitim ar avea posibilitatea sã se adreseze autoritãţii administrative ce a emis actul şi, ulterior, instanţei de contencios administrativ. De aceea, apreciazã cã prevederile criticate ar trebui modificate şi completate în sensul cã dispoziţiile primarului nu sunt executorii de la comunicare, ci numai de la împlinirea termenului prevãzut de <>Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 . Astfel, aceste acte administrative ale primarului ar putea fi supuse controlului instanţelor de judecatã înainte de punerea lor în executare silitã. Aratã cã, deseori, contestarea legalitãţii acestor acte în faţa instanţelor rãmâne fãrã obiect, deoarece dispoziţiile primarului au fost puse în executare şi prejudiciul creat este ireparabil, nemaifiind posibilã repunerea pãrţilor în situaţia anterioarã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstitu ţionalitate este neîntemeiatã, arãtând cã întreaga argumentaţie a autorului excepţiei este infirmatã de existenţa prevederilor <>art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , care prevãd instituţia suspendãrii executãrii actului administrativ.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Precizeazã cã dispoziţiile de lege criticate fac aplicarea principiului activitãţii actelor administrative, potrivit cãruia acestea se aplicã şi produc efecte din momentul aducerii lor la cunoştinţa publicã, prin publicare, respectiv comunicare, în funcţie de caracterul lor normativ sau individual, ori de la o datã ulterioarã prevãzutã în cuprinsul lor, iar nu de la data adoptãrii sau emiterii actului.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale, fiind norme de procedurã a cãror reglementare este de competenţa exclusivã a legiuitorului.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , precum şi ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 68 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, care au urmãtoarea redactare:
- Art. 68 alin. (1): "Art. 68. - (1) În exercitarea atribuţiilor sale primarul emite dispoziţii cu caracter normativ sau individual. Acestea devin executorii numai dupã ce sunt aduse la cunoştinţã publicã sau dupã ce au fost comunicate persoanelor interesate, dupã caz."
În opinia autorului excepţiei, sunt încãlcate urmãtoarele prevederi din Constituţie: <>art. 11 - "Dreptul internaţional şi dreptul intern", <>art. 15 - "Universalitatea", <>art. 21 - "Accesul liber la justiţie", <>art. 52 - "Dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã". Se invocã, de asemenea, şi dispoziţiile <>art. 6 "Dreptul la un proces echitabil" din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã, mai întâi, cã autorul acesteia face abstracţie de posibilitatea conferitã de dispoziţiile <>art. 14 şi 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 de a solicita suspendarea executãrii actelor administrative unilaterale, fie pe cale separatã, pânã la pronunţarea instanţei de fond asupra legalitãţii actului, fie prin însãşi acţiunea principalã care are ca obiect anularea, în tot sau în parte, a actului administrativ.
În continuare, Curtea constatã cã, din modul de formulare al pretinselor critici de neconstituţionalitate, rezultã cã autorul excepţiei urmãreşte modificarea şi completarea textului de lege criticat, în sensul dorit de acesta. Or, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , aceastã atribuţie excedeazã competenţei Curţii Constituţionale, excepţia fiind pentru acest motiv inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , precum şi al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 68 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "American Romanian Import Export" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 22.615/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016