Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.063 din 20 noiembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.063 din 20 noiembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 834 din 5 decembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, excepţie ridicatã de Asociaţia Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Produselor şi Serviciilor în Dosarul nr. 11.341/197/2006 al Judecãtoriei Braşov.
La apelul nominal se prezintã apãrãtorul autorului excepţiei, avocatul Mugur-Jak Caracas, precum şi partea Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, prin consilierul juridic Alexandra Vijulan.
Avocatul autorului excepţiei susţine neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 , arãtând cã acestea limiteazã dreptul de asociere şi restrâng posibilitatea Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Produselor şi Serviciilor de a accede la programele privind protecţia consumatorilor.
Reprezentantul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor apreciazã cã, în mãsura în care Asociaţia Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Produselor şi Serviciilor apãrã atât interesele consumatorilor, cât şi pe cele ale operatorilor economici, respectiva asociaţie nu se încadreazã în categoria celor pe care <>Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 le reglementeazã, întrucât nu respectã condiţia referitoare la scopul unic al unei astfel de asociaţii, şi anume apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, în general. Propune respingerea excepţiei ca neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã finalitatea ordonanţei criticate este aceea de a delimita asociaţiile care promoveazã protecţia drepturilor consumatorilor de societãţile comerciale care urmãresc realizarea unui profit economic.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 11.341/197/2006, Judecãtoria Braşov a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, excepţie ridicatã de Asociaţia Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Produselor şi Serviciilor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile criticate limiteazã exerciţiul dreptului de asociere al persoanelor care doresc înfiinţarea unor asociaţii cu obiect de activitate în domeniul protecţiei consumatorilor. Astfel, spre deosebire de Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor, organ de specialitate al administraţiei publice centrale subordonat Guvernului, care este finanţatã de la bugetul de stat, asociaţiile private nu au altã sursã de finanţare pentru realizarea scopului propus decât în condiţiile în care efectueazã şi alte activitãţi de naturã a furniza venituri. Or, prin interzicerea desfãşurãrii unor asemenea activitãţi, legea restrânge în mod nepermis posibilitatea înfiinţãrii în cadrul societãţii civile a unor asociaţii cu acest profil, care sã se constituie în parteneri de dialog ai autoritãţii guvernamentale din domeniu.
Judecãtoria Braşov apreciazã excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã prevederile <>art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 sunt pe deplin compatibile cu principiile libertãţii de asociere şi cu cel al egalitãţii în drepturi, prevãzute de art. 16 şi 30 din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, asociaţiile prevãzute de art. 40 din Constituţie fiind asociaţii de drept public care nu au scopuri lucrative şi care îşi desfãşoarã activitatea în condiţiile stabilite de lege.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007: "În sensul prezentei ordonanţe, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor sunt considerate organizaţii neguvernamentale, ca persoane juridice, conform legii, şi care, fãrã a urmãri realizarea de profit pentru membrii lor, au ca unic scop apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, în general."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) referitoare la principiul egalitãţii în drepturi şi în art. 40 alin. (1) referitoare la dreptul de asociere.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile legale criticate stabilesc statutul juridic al asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, calificate ca fiind persoane juridice - organizaţii neguvernamentale, precum şi scopul pentru care acestea pot fi înfiinţate, acela de apãrare a drepturilor şi intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor, în general. Prin urmare, regimul juridic al unor asemenea asociaţii este cel prevãzut de <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, care reprezintã dreptul comun în aceastã materie, asociaţiile fiind persoane juridice de drept privat fãrã scop patrimonial, cu toate consecinţele ce decurg din aceastã calificare.
În ceea ce priveşte critica raportatã la prevederile art. 16 din Constituţie, Curtea a statuat în mod constant cã principiul consacrat de aceste prevederi constituţionale garanteazã egalitatea în drepturi a cetãţenilor, iar nu egalitatea persoanelor juridice, textul constituţional fiind aplicabil acestora din urmã numai în mãsura în care stabilirea unui regim discriminatoriu s-ar reflecta asupra cetãţenilor.
Referitor la încãlcarea art. 40 alin. (1) din Constituţie, în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea considerã cã principiul libertãţii de asociere nu are în vedere constituirea de "asociaţii" care au ca obiect desfãşurarea de activitãţi cu scop patrimonial, ceea ce legea calificã drept societãţi comerciale, ci, aşa cum rezultã din formula redacţionalã a textului, se referã la constituirea unor subiecte colective de o altã naturã juridicã şi cu altã finalitate, cum sunt asociaţiile fãrã scop patrimonial, partidele politice sau sindicatele. Sub acest aspect, prin sintagma "[...] şi în alte forme de asociere", legiuitorul constituţional a avut în vedere, prin aceastã formulã mai largã, entitãţi colective cu naturi juridice şi finalitãţi similare celor menţionate, iar nu societãţi comerciale, aşa cum considerã autorul excepţiei.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, excepţie ridicatã de Asociaţia Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Produselor şi Serviciilor în Dosarul nr. 11.341/197/2006 al Judecãtoriei Braşov.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016