Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
DECIZIE nr. 1.056 din 14 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania
Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.056 din 14 octombrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. 1.056 din 14 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 804 din 2 decembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România.
Excepţia a fost ridicatã de Petru Petcaş în Dosarul nr. 59/33/2008 al Curţii de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal,
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 823D/2008, care are acelaşi obiect al excepţiei de neconstituţionalitate.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã cu privire la cererea de amânare a judecãţii formulatã de Ministerul Justiţiei.
Reprezentantul Ministerului Public se opune amânãrii judecãţii.
Curtea respinge cererea de amânare a judecãţii formulatã de Ministerul Justiţiei.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea celor douã dosare, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord ca aceste dosare sã fie conexate.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 823D/2008 la Dosarul nr. 822D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 28 februarie 2008, pronunţate în Dosarul nr. 59/33/2008 şi în Dosarul nr. 60/33/2008, Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România.
Excepţia a fost ridicatã de Petru Petcaş şi de instanţa de judecatã din oficiu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât condiţioneazã acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã de obligaţia de a solicita acordarea acesteia într-un anumit termen. În acest fel, prevederile de lege criticate restrâng în mod nejustificat exercitarea unui drept la reparaţii, prin instituirea unui termenlimitã de decãdere pentru recunoaşterea statutului de luptãtor în rezistenţa anticomunistã şi obţinerea pe cale de consecinţã a despãgubirilor cuvenite. Totodatã, se aratã cã, spre deosebire de prevederile de lege criticate, <>Decretul-lege nr. 118/1990 nu prevede niciun termen în care persoanele care au fost persecutate din motive politice de cãtre dictatura comunistã sã depunã cereri pentru recunoaşterea drepturilor lor.
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal considerã excepţia întemeiatã. În acest sens, aratã cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), precum şi principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât condiţioneazã acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã de obligaţia de a solicita acordarea acesteia într-un anumit termen.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, aratã cã, în jurisprudenţa sa, Curtea a statuat cã recunoaşterea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, precum şi acordarea drepturilor cuvenite acestora nu poate avea loc decât în cadrul unui termen stabilit de legiuitor, necesar pentru asigurarea securitãţii raporturilor civile.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 22 mai 2006.
Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins: "Se acordã un termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în care persoanele condamnate sau supuse unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acestora, soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv pot depune cerere pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3) privind statul român de drept , art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiţie şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Este invocatã şi încãlcarea art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulatã, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã.
Astfel, instituirea unui termen înãuntrul cãruia titularul unui drept subiectiv îşi poate exercita prerogativa conferitã de lege nu contravine principiului egalitãţii în drepturi, atât timp cât tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei le este aplicabil acelaşi tratament juridic, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. Principiul egalitãţii în drepturi presupune aplicarea unui tratament juridic egal persoanelor aflate în situaţii identice şi impune totodatã reguli diferite pentru persoane care se aflã în situaţii deosebite. Or, instituirea unui termen în cadrul cãruia se poate valorifica un drept nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare între persoanele aflate în aceeaşi situaţie, cât timp acestea acţioneazã în concordanţã şi cu respectarea dispoziţiilor legii. Imposibilitatea exercitãrii dreptului are natura unei sancţiuni legale, fiind o consecinţã fireascã a nerespectãrii normelor juridice aplicabile.
În plus, aşa cum a mai statuat Curtea în jurisprudenţa sa, de exemplu prin <>Decizia nr. 466 din 20 septembrie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005, recunoaşterea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã şi acordarea drepturilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 nu pot avea loc sine die. Stabilirea unui termen pentru exercitarea acestui drept este necesarã pentru instituirea şi menţinerea stabilitãţii şi securitãţii raporturilor juridice civile şi a ordinii de drept, specifice unui stat democratic. Lipsa de diligenţã a titularului dreptului nu se poate constitui într-un argument pentru a susţine încãlcarea principiului nediscriminãrii între persoanele care îşi exercitã dreptul subiectiv în limitele termenului prescris şi cele care, ignorând prevederile legale, sunt în situaţia de a fi pierdut posibilitatea exercitãrii dreptului.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Petru Petcaş şi de Curtea de Apel Cluj - Secţia comercialã, de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 59/33/2008 şi Dosarul nr. 60/33/2008 ale acestei instanţe.
Definitivã şi general obligatorie
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 octombrie 2008.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016