Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.042 din 14 iulie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.042 din 14 iulie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 647 din 9 septembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar şi ale art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Silvia Pavelescu în Dosarul nr. 22992.01/300/2009 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.708D/2010.
    La apelul nominal, lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                                     CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 5 august 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 22992.01/300/2009, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar şi ale art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar. Excepţia a fost ridicatã de Silvia Pavelescu cu prilejul soluţionãrii unei plângeri civile formulate împotriva refuzului executorului judecãtoresc Biroul Executorilor Judecãtoreşti Asociaţi Dorina Gonţ şi Lucian Gonţ de a proceda la efectuarea executãrii silite a unui titlu executoriu privind drepturi salariale recunoscute prin hotãrâre judecãtoreascã.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã eşalonarea plãţii sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009, având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sistemul bugetar, reprezintã o încãlcare de cãtre stat a obligaţiei de respectare a hotãrârilor judecãtoreşti, astfel cã dreptul de acces liber la justiţie este lipsit de conţinut. De asemenea, aratã cã suspendarea executãrii silite constituie o imixtiune a Guvernului în înfãptuirea justiţiei, putând avea drept consecinţã ruperea echilibrului constituţional între executiv şi puterea judecãtoreascã, întrucât numai aceastã din urmã autoritate are competenţa de a suspenda executarea unei hotãrâri judecãtoreşti. Dispoziţiile art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 contravin şi prevederilor art. 21 şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afecteazã dreptul persoanei de a se prevala neîngrãdit de toate garanţiile pe care le presupune liberul acces la justiţie şi realizarea unui proces echitabil. Totodatã, considerã cã prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 sunt contrare art. 16 din Constituţie, întrucât se creeazã o discriminare între cetãţean şi stat, dându-se posibilitatea organelor administrative ale statului sã prelungeascã în mod nejustificat executarea titlurilor executorii deţinute de personalul care activeazã în sistemul bugetar. În sfârşit, aratã cã se aduce atingere şi principiului constituţional al neretroactivitãţii legii civile, deoarece textele de lege criticate vizeazã hotãrâri judecãtoreşti devenite executorii înainte de adoptarea lor.
    Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, mãsurile legislative criticate fiind justificate de criza economicã generalizatã pe care o traverseazã România.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, aratã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                                     CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009, astfel cum au fost modificate prin art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010.
    De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010.
    Prevederile criticate ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 sunt urmãtoarele:
    - Art. 1: "(1) Plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pânã la data de 31 decembrie 2009, se va realiza dupã o procedurã de executare care începe astfel:
    a) în anul 2012 se plãteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
    b) în anul 2013 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
    c) în anul 2014 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
    (2) În cursul termenului prevãzut la alin. (1) orice procedurã de executare silitã se suspendã de drept.
    (3) Sumele prevãzute la alin. (1) plãtite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
    (4) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin sectorul bugetar se înţelege autoritãţile şi instituţiile publice a cãror finanţare se asigurã astfel:
    a) integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
    b) din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
    c) integral din venituri proprii.";
    - Art. 2: "Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilitã procedura de efectuare a plãţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevãzute la art. 1.";
    - Art. 3: "Plãţile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 76/2009, şi a prevederilor Ordinului ministrului justiţiei, al ministrului economiei şi finanţelor, al preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nr. 1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de eşalonare a plãţii sumelor prevãzute în titlurile executorii emise pânã la intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei se executã cu respectarea prevederilor art. 1 şi 2."
    Prevederile art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 au urmãtoarea redactare: "(1) Plata sumelor prevãzute prin hotãrâri judecãtoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de naturã salarialã stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se realizeazã astfel:
    a) în anul 2012 se plãteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
    b) în anul 2013 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
    c) în anul 2014 se plãteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
    (2) În cursul termenului prevãzut la alin. (1) orice procedurã de executare silitã se suspendã de drept.
    (3) Sumele prevãzute la alin. (1) plãtite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţã se actualizeazã cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statisticã."
    Autorul excepţiei considerã cã prevederile de lege criticate contravin urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 1 alin. (4) care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi şi art. 115 alin. (6) privind domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate au mai constituit obiect al analizei de constituţionalitate în raport cu critici asemãnãtoare celor invocate în prezenta cauzã.
    Astfel, pronunţându-se cu privire la conformitatea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 cu prevederile constituţionale referitoare la dreptul de acces liber la justiţie, Curtea, prin Decizia nr. 714 din 25 mai 2010, pronunţatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 24 iunie 2010, a reţinut cã "Guvernul român nu numai cã nu refuzã executarea hotãrârilor judecãtoreşti, ci se obligã la plata eşalonatã a sumelor prevãzute prin acestea. Executarea eşalonatã a unor titluri executorii care au ca obiect drepturi bãneşti nu este interzisã în niciun mod de Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale; executarea uno ictu constituie doar o altã modalitate de executare, fãrã ca acest lucru sã însemne cã este singura şi unica posibilã modalitate de executare pe care Guvernul o poate aplica."
    Cât priveşte principiul separaţiei puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţie, Curtea, prin Decizia nr. 188 din 2 martie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 14 aprilie 2010, a concluzionat cã dispoziţiile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 "nu reprezintã o imixtiune a puterii legislative în procesul de realizare a justiţiei".
    Referitor la susţinerile privind încãlcarea principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, Curtea, prin aceeaşi decizie, a arãtat cã "mãsura contestatã urmãreşte un scop legitim - asigurarea stabilitãţii economice a ţãrii - şi pãstreazã un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi obiectivul avut în vedere - executarea eşalonatã a hotãrârilor judecãtoreşti în cauzã. Astfel, situaţia particularã ivitã şi motivatã prin existenţa unei situaţii extraordinare este una care reclamã o diferenţã evidentã de tratament juridic."
    De asemenea, cu acelaşi prilej, Curtea a statuat cã susţinerea privind încãlcarea principiului neretroactivitãţii legii civile "este evident neîntemeiatã, întrucât textul criticat se aplicã pentru viitor, neexistând în acest sens nicio urmã de îndoialã".
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele deciziilor amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.
    Constatând cã nu sunt încãlcate drepturile fundamentale invocate, Curtea apreciazã cã nu poate fi reţinutã nici critica referitoare la încãlcarea art. 115 alin. (6) din Constituţie în care se prevede cã dispoziţiile ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului nu pot afecta drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie.
    Cât priveşte dispoziţiile art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010, Curtea observã cã efectul acestora nu este decât acela de a extinde soluţia art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 şi cu privire la acele hotãrâri judecãtoreşti devenite executorii în intervalul dintre intrarea în vigoare a acestei din urmã ordonanţe şi Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010. Prin urmare, Curtea apreciazã cã sunt aplicabile aceleaşi argumente de constituţionalitate a dispoziţiilor de lege criticate, ca şi cele expuse mai sus.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar şi ale art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevãzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicatã de Silvia Pavelescu în Dosarul nr. 22992.01/300/2009 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 iulie 2011.

           PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                    AUGUSTIN ZEGREAN

                   Magistrat-asistent,
                 Patricia Marilena Ionea

                                   ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016