Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.014 din 14 iulie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.014 din 14 iulie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 636 din 6 septembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 97/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.018D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 4.288D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi dispoziţii de lege, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 15/89/2010 al Tribunalului Vaslui - Secţia civilã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.018D/2010 şi nr. 4.288D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 4.288D/2010 la Dosarul nr. 3.018D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, sens în care aratã cã Legea nr. 54/2003 a fost abrogatã prin dispoziţiile Legii dialogului social nr. 62/2011, care însã nu a preluat dispoziţia legalã criticatã.

                              CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 12 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 97/99/2010, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
    Prin Încheierea din 14 octombrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 15/89/2010, Tribunalul Vaslui - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003.
    Ambele excepţii de neconstituţionalitate au fost ridicate de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti cu prilejul soluţionãrii cererilor de anulare a unor decizii de transfer privind lideri sindicali.
    În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate autorul acestora susţine, în esenţã, cã interdicţia de concediere a reprezentanţilor aleşi în organele de conducere pe timpul exercitãrii mandatului, precum şi doi ani dupã încetarea acestuia, pentru motive neimputabile lor, creeazã o discriminare între aceastã categorie de salariaţi şi restul salariaţilor. De asemenea, considerã cã dispoziţiile de lege criticate îngrãdesc libertatea economicã.
    Tribunalul Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã şi Tribunalul Vaslui - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, art. 10 alin. (1) din Legea nr. 54/2003 instituind o mãsurã de protecţie care urmãreşte sã asigure egalitatea de tratament între sindicat, pe de o parte, şi angajator, pe de altã parte, în scopul contracarãrii eventualelor mãsuri abuzive cu caracter represiv ori de intimidare din partea angajatorului.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                           CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 5 februarie 2003, dispoziţii potrivit cãrora:
    "(1) În timpul mandatului şi în termen de 2 ani de la încetarea mandatului, reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale nu li se poate modifica sau desface contractul individual de muncã pentru motive neimputabile lor, pe care legea le lasã la aprecierea celui care angajeazã, decât cu acordul scris al organului colectiv de conducere ales al organizaţiei sindicale.
    (2) Sunt interzise modificarea şi/sau desfacerea contractelor individuale de muncã, atât ale reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, cât şi ale membrilor acestora, din iniţiativa angajatorului, pentru motive care privesc activitatea sindicalã.
    (3) Sunt exceptaţi de la aplicarea prevederilor alin. (1) cei care au fost revocaţi din funcţiile sindicale de conducere deţinute pentru încãlcarea prevederilor statutare sau legale.
    (4) Dispoziţiile alin. (1)-(3) se aplicã în mod corespunzãtor şi raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici."
    Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, Legea nr. 54/2003 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 224 lit. a) din Legea dialogului social nr. 62/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 10 mai 2011. Noua reglementare prevede în art. 8-12 protecţia membrilor de sindicat, însã într-o formã diferitã de reglementarea criticatã.
    Potrivit celor statuate prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011 aflatã în curs de publicare, dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate şi care sunt aplicabile litigiului în care s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate în virtutea principiului tempus regit actum pot constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate, chiar dacã acestea au fost abrogate sau şi-au încetat aplicarea.
    Prin urmare, având în vedere cã temeiul juridic al acţiunilor în anulare a deciziilor de transfer care constituie obiectul Dosarului nr. 97/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã, respectiv al Dosarului nr. 15/89/2010 al Tribunalului Vaslui - Secţia civilã, dosare în care a fost invocatã prezenta excepţie de neconstituţionalitate, îl reprezintã dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 54/2003, Curtea urmeazã a se pronunţa cu privire la aceste dispoziţii de lege.
    Autorul excepţiei considerã cã aceste dispoziţii de lege sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) privind economia.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile de lege criticate au mai constituit obiect al excepţiei de neconstituţionalitate în raport cu aceleaşi texte din Constituţie şi aceleaşi critici ca şi cele invocate în prezenta cauzã. Astfel, prin Decizia nr. 244 din 17 februarie 2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 20 aprilie 2011, Curtea a reţinut cã "organizaţiile sindicale, şi mai ales liderii acestora, în calitatea lor de reprezentare, promovare şi apãrare a drepturilor şi intereselor profesionale şi economice ale salariaţilor, vin mai des în contact direct cu reprezentanţii angajatorului, adesea în stãri conflictuale, situaţii în care nu ar mai putea acţiona eficient dacã ar fi expuşi eventualelor mãsuri represive din partea angajatorului.
    Aceste circumstanţe îi plaseazã pe liderii sindicali într-o situaţie obiectiv diferitã faţã de cea a celorlalţi salariaţi, ceea ce justificã şi tratamentul juridic diferenţiat, prin reglementarea unor mãsuri speciale şi mai eficiente de apãrare a stabilitãţii raporturilor de muncã.
    Este evident cã reprezentanţii salariaţilor nu trebuie sã fie timoraţi ori şantajaţi prin mãsurile represive ce ar putea fi luate împotriva lor în perioada mandatului de reprezentare şi nici de perspectiva unor asemenea mãsuri luate imediat dupã încetarea mandatului. De aceea, legiuitorul a optat pentru asigurarea protecţiei şi dupã încetarea mandatului într-o perioadã de timp limitatã".
    În ceea ce priveşte critica referitoare la restrângerea libertãţii economice, Curtea a reţinut cã "aceastã libertate nu este absolutã, ci este garantatã de Constituţie «în condiţiile legii», astfel cã limitãrile stabilite de legiuitor pentru a asigura protecţia unor interese generale sau a drepturilor unor categorii de persoane sunt în deplin acord cu dispoziţiile Constituţiei referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. În situaţia concretã, pusã în discuţie de autorul excepţiei, Curtea apreciazã cã orice posibilitate lãsatã angajatorului de a iniţia încetarea contractului de muncã al liderilor sindicali este de naturã a încuraja abuzurile din partea acestuia, care poate gãsi uşor motive ce ţin de necesitatea unei reorganizãri a activitãţii sau de existenţa unor dificultãţi financiare pentru a înlãtura liderii sindicali".
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                       În numele legii
                           DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romtelecom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 97/99/2010 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã, litigii de muncã şi în Dosarul nr. 15/89/2010 al Tribunalului Vaslui - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 iulie 2011.

                         PREŞEDINTELE
                    CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                       AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                   Patricia Marilena Ionea

                         -----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016