Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.011 din 8 iulie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (1) si (3) din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 330/2009  privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.011 din 8 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (1) si (3) din anexa nr. II la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 571 din 12 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Mircea Ştefan Minea - judecãtor
Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, excepţie ridicatã de Universitatea "Vasile Goldiş" din Arad în Dosarul nr. 829.1/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã avocatul Valeriu Rista pentru autorul excepţiei. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Avocatul autorului excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, aratã cã, deşi dispoziţiile <>art. 16 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 au fost abrogate prin <>Legea-cadru nr. 330/2009 , actul abrogator a preluat soluţia legislativã criticatã, astfel cã aceasta poate fi supusã, în continuare, controlului de constituţionalitate. În ceea ce priveşte aspectele de fond ale excepţiei de neconstituţionalitate, aratã cã textele de lege criticate prejudiciazã cadrele didactice care au şi activitate medicalã, restrângându-le dreptul la muncã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, considerând cã situaţia specificã în care se gãsesc cadrele didactice care desfãşoarã şi activitate medicalã justificã tratamentul juridic instituit. De altfel, considerã cã autorul excepţiei urmãreşte o modificare sau completare a dispoziţiilor de lege criticate, ceea ce excedeazã competenţei instanţei de contencios constituţional.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 829.1/59/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar. Excepţia a fost ridicatã de Universitatea "Vasile Goldiş" din Arad cu prilejul soluţionãrii unei cauze în contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã sintagma "funcţii în baza unui contract individual de muncã cu 1/2 normã" este neconstituţionalã, întrucât îngrãdeşte dreptul la muncã al personalului didactic din învãţãmântul superior medical.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã reglementarea criticatã este justificatã de împrejurarea cã, în cadrul programului de lucru, medicii cadre didactice desfãşoarã atât activitatea didacticã aferentã unui post cu normã întreagã de profesor, conferenţiar etc. şi sunt salarizaţi pentru aceastã activitate de universitatea de medicinã şi farmacie, cât şi activitatea de asistenţã medicalã pentru care sunt salarizaţi de unitatea sanitarã respectivã în baza contractului de cumul. La finalul programului de serviciu menţionat, medicul care este şi cadru didactic are posibilitatea sã cumuleze mai multe funcţii, astfel cã nu sunt încãlcate prevederile constituţionale invocate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât prevederile <>art. 48 alin. (1) pct. 17 din Legea-cadru nr. 330/2009 au abrogat în mod expres prevederile de lege criticate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, pentru aceleaşi motive invocate de Guvern.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, înscrisurile depuse la dosar de pãrţi, susţinerile pãrţii prezente, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 16 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual din unitãţile sanitare publice din sectorul sanitar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.138 din 2 decembrie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 125/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005.
Prevederile de lege criticate au urmãtoarea redactare:
"Art. 16. - (1) Personalul didactic medico-farmaceutic desfãşoarã activitate integratã în unitãţile sanitare în care funcţioneazã catedra sau disciplina didacticã. [...]
(3) Cadrele didactice prevãzute la alin. (1) şi (2), cu excepţia rezidenţilor, desfãşoarã activitate integratã prin cumul de funcţii în baza unui contract individual de muncã cu 1/2 normã, în limita posturilor normate şi vacante."
Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 32 alin. (6) privitor la autonomia universitarã, art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la muncã şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate prin dispoziţiile <>art. 48 alin. (1) pct. 17 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Actul normativ abrogator a preluat însã soluţia legislativã criticatã în art. 9 alin. (1) şi (3) din anexa nr. II "Reglementãri specifice personalului contractual din unitãţile bugetare subordonate autoritãţilor administraţiei publice" în urmãtoarea redactare: "Art. 9. - (1) Personalul didactic medico-farmaceutic desfãşoarã activitate integratã în unitãţile sanitare în care funcţioneazã catedra sau disciplina didacticã. [...]
(3) Cadrele didactice prevãzute la alin. (1) şi (2), cu excepţia rezidenţilor, desfãşoarã activitate integratã prin cumul de funcţii, în baza unui contract individual de muncã cu jumãtate de normã, în limita posturilor normate şi vacante."
Aşa fiind, Curtea urmeazã sã se pronunţe, în continuare, cu privire la constituţionalitatea acestor din urmã texte de lege.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate consacrã posibilitatea personalului didactic medico-farmaceutic de a desfãşura activitate medicalã integratã. Astfel, alãturi de activitatea didacticã universitarã pe care o desfãşoarã, cadrele didactice din domeniul medico-farmaceutic pot practica şi activitatea medicalã integratã, legea limitând, însã, acest drept doar la o jumãtate de normã.
Prin efectul prevederilor de lege criticate, cadrele didactice din învãţãmântul medico-farmaceutic dobândesc dreptul de a ocupa un post de cadru medical în cadrul unitãţilor sanitare în care funcţioneazã catedra sau disciplina didacticã, în virtutea calitãţii de cadru didactic pe care o deţin, fãrã a parcurge aceleaşi proceduri necesare obţinerii postului pe care un cadru medical, care nu este în acelaşi timp şi cadru didactic, trebuie sã le parcurgã.
Legiuitorul a stabilit limitele şi condiţiile în care persoanele beneficiare ale acestui drept pot sã-l exercite, având în vedere cã personalul didactic medico-farmaceutic ocupã aceste posturi prin cumul cu activitatea pe care deja o desfãşoarã în mod principal, anume cea didacticã, şi în virtutea acestei calitãţi. Prin urmare, integrarea se face, prin cumul de funcţii, în baza unui contract individual de muncã, în conformitate cu specializarea cadrului didactic universitar din învãţãmântul medico-farmaceutic, în unitãţile sanitare universitare de profil, cu o jumãtate de normã, cuantum fix, ce nu poate fi nici majorat, nici micşorat.
Deosebirile mai sus amintite dintre cadrele didactice şi celelalte cadre medicale care nu desfãşoarã activitate didacticã justificã atât instituirea unui tratament juridic diferenţiat, în acord cu principiul egalitãţii în drepturi şi al nediscriminãrii, cât şi restrângerea posibilitãţii de a exercita activitatea medicalã în unitãţile sanitare menţionate dincolo de limitele stabilite de legiuitor.
În concluzie, Curtea reţine cã limitarea justificatã raţional a exercitãrii unei activitãţi într-o anumitã unitate, în condiţiile în care aceastã activitate are caracter suplimentar, iar posibilitatea desfãşurãrii ei reprezintã o înlesnire acordatã de legiuitor, derogatorie de la condiţiile normale pentru ocuparea acelui post, nu reprezintã o încãlcare a dreptului la muncã. De asemenea, aceastã limitare, pentru considerentele amintite, nu este contrarã principiului egalitãţii în drepturi.
În ceea ce priveşte invocarea de cãtre autorii excepţiei a dispoziţiilor constituţionale referitoare la autonomia universitarã, Curtea constatã cã acestea nu sunt incidente în cauzã. Activitatea medicalã desfãşuratã în cadrul unitãţilor sanitare este subordonatã administraţiei spitalului, în conformitate cu prevederile contractului de muncã, aşa cum aratã dispoziţiile <>art. 172 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006. De asemenea, potrivit aceluiaşi text de lege, activitatea medicalã integratã se desfãşoarã în unitãţi sanitare universitare din reţeaua Ministerului Sãnãtãţii Publice, care nu aparţin instituţiilor de învãţãmânt medical superior, relaţiile dintre acestea fiind doar contractuale. Prin urmare, activitatea medicalã a personalului didactic medico-farmaceutic nu reprezintã o activitate didacticã, neintrând, în consecinţã, în sfera de manifestare a autonomiei universitare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (1) şi (3) din Anexa II la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, excepţie ridicatã de Universitatea "Vasile Goldiş" din Arad în Dosarul nr. 829.1/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 iulie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016