Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.010 din 14 iulie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si a dispozitiilor art. 8 si art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.010 din 14 iulie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si a dispozitiilor art. 8 si art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 649 din 12 septembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi a dispoziţiilor art. 8 şi art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, excepţie ridicatã de Sindicatul Liber al Salariaţilor din Administraţia Publicã Localã a Municipiului Botoşani în Dosarul nr. 4.578/40/2009 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.946D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care aratã cã Legea nr. 130/1996 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 224 lit. d) din Legea nr. 62/2011, iar actul normativ abrogator a preluat în art. 132 dispoziţiile art. 8 din legea abrogatã. În continuare, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã textele de lege criticate nu contravin prevederilor din Legea fundamentalã invocate.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 28 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 4.578/40/2009, Curtea de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi a dispoziţiilor art. 8 şi art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã.
    Excepţia a fost ridicatã de Sindicatul Liber al Salariaţilor din Administraţia Publicã Localã a Municipiului Botoşani cu prilejul soluţionãrii recursului declarat împotriva Sentinţei nr. 81 din 20 ianuarie 2010, pronunţatã de Tribunalul Botoşani - Secţia comercialã în Dosarul nr. 4.578/40/2009.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prin textele de lege criticate sunt limitate domeniile în care pot fi negociate acordurile colective, încãlcându-se astfel drepturile fundamentale la negociere colectivã şi la nediscriminare. Astfel, considerã cã se creeazã o veritabilã discriminare a funcţionarilor publici în raport cu ceilalţi salariaţi.
    Curtea de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, dispoziţii potrivit cãrora "Autoritãţile şi instituţiile publice pot încheia anual, în condiţiile legii, acorduri cu sindicatele reprezentative ale funcţionarilor publici sau cu reprezentanţii funcţionarilor publici, care sã cuprindã numai mãsuri referitoare la:
    a) constituirea şi folosirea fondurilor destinate îmbunãtãţirii condiţiilor la locul de muncã;
    b) sãnãtatea şi securitatea în muncã;
    c) programul zilnic de lucru;
    d) perfecţionarea profesionalã;
    e) alte mãsuri decât cele prevãzute de lege, referitoare la protecţia celor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale."
    De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. 8 şi art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 19 mai 1998, dispoziţii potrivit cãrora:
    - Art. 8: "(1) Clauzele contractelor colective de muncã pot fi stabilite numai în limitele şi în condiţiile prevãzute de prezenta lege.
    (2) Contractele colective de muncã nu pot conţine clauze care sã stabileascã drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de muncã încheiate la nivel superior.
    (3) Contractele individuale de muncã nu pot conţine clauze care sã stabileascã drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de muncã.
    (4) La încheierea contractului colectiv de muncã, prevederile legale referitoare la drepturile salariaţilor au un caracter minimal.";
    - Art. 12: "(1) Contracte colective de munca se pot încheia şi pentru salariaţii instituţiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale cãror acordare şi cuantum sunt stabilite prin dispoziţii legale.
    (2) Contractele colective de muncã ale salariaţilor instituţiilor bugetare se pot încheia la nivelul unitãţilor, la nivelul administraţiei sau al serviciilor publice locale, pentru instituţiile din subordinea acestora, şi la nivel departamental, pentru instituţiile subordonate."
    Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege contravin urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 41 alin. (5) privind garantarea dreptului la negocieri colective în materie de muncã şi a caracterului obligatoriu al convenţiilor şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, prin raportare la interzicerea discriminãrii, art. 2 pct. 2 din Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 131/1970 privind Fixarea salariilor minime, în special în ceea ce priveşte ţãrile în curs de dezvoltare, referitor la libertatea de negociere colectivã, şi prevederile art. 7 din Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 154/1981 privind promovarea negocierii colective, art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, referitor la interzicerea discriminãrii şi art. 6 din Carta Socialã Europeanã, care reglementeazã dreptul la negociere colectivã al angajaţilor.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, Legea nr. 130/1996 a fost abrogatã prin dispoziţiile art. 224 lit. d) din Legea dialogului social nr. 62/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 10 mai 2011.
    Curtea reţine însã cã, potrivit celor statuate prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011*) aflatã în curs de publicare, dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate şi care sunt aplicabile litigiului în care s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate în virtutea principiului "tempus regit actum", pot constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate chiar dacã acestea au fost abrogate sau şi-au încetat aplicarea.
__________
    *) Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011.

    Având în vedere considerentele acestei decizii, Curtea urmeazã a se pronunţa asupra dispoziţiilor de lege cu care a fost sesizatã, dispoziţii care au reprezentat temeiul juridic al cererii de anulare a unor dispoziţii dintr-un contract colectiv de muncã privind acordarea sporului de fidelitate unei categorii de salariaţi şi care constituie obiectul cauzei în care s-a ridicat prezenta excepţie de neconstituţionalitate.
    Cu privire la argumentele de neconstituţionalitate invocate în prezenta cauzã, Curtea constatã cã acestea au mai fost supuse controlului instanţei de contencios constituţional. Astfel, respingând ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate, Curtea, prin Decizia nr. 1.221 din 29 septembrie 2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 6 noiembrie 2009, a reţinut cã principiul nediscriminãrii "nu poate fi invocat în ipoteza a douã situaţii sau categorii de subiecte de drept diferite, ci doar în condiţii comparabile sau de egalitate, fãrã diferenţe majore, esenţiale dintre cei doi termeni reglementaţi în ipoteza unei norme juridice. Astfel, funcţionarii publici reprezintã o categorie de salariaţi aparte, ce se deosebesc prin statutul legal specific, acesta fiind, la rândul sãu, întemeiat pe principiile legalitãţii, imparţialitãţii şi obiectivitãţii, al transparenţei, al responsabilitãţii, al stabilitãţii în exercitarea funcţiei publice şi al subordonãrii ierarhice. Aşadar, consecinţele ce derivã din aceastã diferenţã de statut profesional nu decurg, din "simplul considerent al calitãţii de funcţionar public", ci constau într-o serie de drepturi şi obligaţii specifice, reglementate de lege, printre care şi aceea cuprinsã la art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, criticate pentru neconstituţionalitate. O reglementare asemãnãtoare se regãseşte şi la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 [...]".
    Curtea a arãtat totodatã cã este firesc ca drepturile de naturã salarialã ale funcţionarilor publici sã fie stabilite, sub aspectul cuantumului lor, prin lege, şi nu prin contractul colectiv de muncã, ca urmare a negocierilor, la fel ca în cazul personalului contractual, având în vedere statutul profesional al acestora şi, în special, sursa de finanţare a acestor venituri, şi anume bugetul public naţional. Faptul cã aceste elemente ale contractului colectiv de muncã nu sunt supuse negocierii între pãrţi nu are semnificaţia încãlcãrii dreptului la negocieri colective în materie de muncã, consacrat de art. 41 alin. (5) din Constituţie, în condiţiile în care art. 9 din Legea fundamentalã prevede expres cã "Sindicatele, patronatele şi asociaţiile profesionale se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea potrivit statutelor lor, în condiţiile legii. [...]"
    Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.


    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi a dispoziţiilor art. 8 şi art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, excepţie ridicatã de Sindicatul Liber al Salariaţilor din Administraţia Publicã Localã a Municipiului Botoşani în Dosarul nr. 4.578/40/2009 al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 iulie 2011.

            PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                   Magistrat-asistent,
                 Patricia Marilena Ionea
                     __________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016