Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.005 din 7 octombrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.005 din 7 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 727 din 28 octombrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Uzinsider Engineering" - S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 7.269/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã asupra cauzei. În acest sens, aratã cã la dosar au fost comunicate concluzii scrise de cãtre partea Nicolae Mimiş, prin care precizeazã anumite aspecte din dosarul de fond.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã întrucât textul de lege criticat a fost modificat anterior sesizãrii Curţii Constituţionale prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 91/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007, formularea anterioarã, criticatã de autorul excepţiei, fiind înlãturatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 martie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 7.269/121/2007, Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Uzinsider Engineering" - S.A. din Galaţi cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni având ca obiect cererea formulatã de Nicolae Mimiş pentru eliberarea unei adeverinţe privind câştigurile brute.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care stabileşte cã baza lunarã de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale în cazul asiguraţilor o constituie "salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile reglementate prin lege", este contrar art. 47 alin. (2) din Constituţie potrivit cãruia cetãţenii au dreptul la pensie fãrã a face vreo limitare. Modificarea <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 prin <>Legea nr. 250/2007 , în sensul cã "baza de calcul prevãzutã la alin. (1) şi (2) este venitul brut realizat lunar", nu înlãturã neconstituţionalitatea alin. (1) al aceluiaşi articol, care prin noţiunea "reglementate de lege" stabileşte cã venitul realizat lunar ca bazã de calcul al pensiei nu va fi cuprins în întregime în baza de calcul. Mai aratã cã o soluţie corectã ar fi înlãturarea textului <>art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 şi înlocuirea cu formularea "încasate de salariat şi pentru care au fost achitate contribuţiile de asigurãri sociale".
Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, prevederile de lege criticate neaducând atingere dispoziţiilor constituţionale prin care se consacrã dreptul fundamental la pensie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.
Autorul excepţiei criticã acest text de lege în redactarea datã prin modificãrile aduse de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, şi aprobatã prin <>Legea nr. 577/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.
Astfel, la acel moment, textul de lege criticat avea urmãtorul conţinut:
- Art. 23 alin. (1) lit. a): "(1) Baza lunarã de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale în cazul asiguraţilor o constituie:
a) salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv sporurile şi adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de muncã, în cazul asiguraţilor prevãzuţi la art. 5 alin. (1) pct. I, sau veniturile brute de natura drepturilor salariale realizate lunar de asiguraţii prevãzuţi la art. 5 alin. (1) pct. II."
Curtea observã însã cã, anterior sesizãrii sale, textul de lege criticat a fost modificat prin <>art. I pct. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 91/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007, astfel încât, în prezent, acesta are urmãtoarea redactare: "(1) Baza lunarã de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale în cazul asiguraţilor o constituie:
a) venitul brut realizat lunar, în situaţia asiguraţilor prevãzuţi la art. 5 alin. (1) pct. I şi II."
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, care consacrã dreptul cetãţenilor la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în esenţã, autorul excepţiei este nemulţumit de faptul cã, prin redactarea sa, potrivit modificãrilor aduse de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 , textul de lege criticat nu cuprindea întregul venit brut lunar ca bazã de calcul a pensiei. Or, Curtea observã cã în redactarea actualã, legea se referã la "venitul brut realizat lunar", fãrã nicio altã condiţionare, formularea anterioarã a <>art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 , criticatã de autorul excepţiei, fiind înlãturatã.
Întrucât aceastã modificare a intervenit anterior sesizãrii Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 23 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Uzinsider Engineering" - S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 7.269/121/2007 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 octombrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016