Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.004 din 7 iulie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.004 din 7 iulie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 18 august 2009
DECIZIE nr. 1.004 din 7 iulie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - <>Codul muncii
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 18 august 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - <>Codul muncii , excepţie ridicatã de Universitatea "Ştefan cel Mare" din Suceava în Dosarul nr. 5.407/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde Universitatea "Ştefan cel Mare" din Suceava, prin avocat, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului excepţiei solicitã admiterea acesteia, arãtând cã textul legal criticat, reglementând durata timpului de muncã, este neconstituţional în mãsura în care se referã la mai multe contracte de muncã.
Ministerul Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã autorul excepţiei solicitã, în realitate, completarea textului de lege. Pe fond, considerã cã excepţia este neîntemeiatã, întrucât textul criticat este o normã de principiu, iar art. 110 şi 116 din Codul muncii prevãd posibilitatea angajatorului de a stabili programe individualizate de muncã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 5.407/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - <>Codul muncii , excepţie ridicatã de Universitatea "Ştefan cel Mare" din Suceava într-o cauzã având ca obiect anularea unor acte administrative prin care au fost constatate nereguli cu privire la modalitatea de cheltuire a unor fonduri PHARE.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile legale criticate, omiţând sã cuprindã faptul cã se referã numai la un singur contract de muncã, încalcã <>art. 41 alin. (1) din Constituţie . Se mai aratã cã, în cazul cumulului de funcţii, prevederea duratei maxime de 48 de ore a sãptãmânii de lucru are drept efect crearea unei situaţii absurde, în sensul cã o persoanã nu va putea încheia decât un singur contract de muncã cu normã întreagã de 8 ore pe zi şi oricâte contracte de muncã cu timp parţial de lucru. Or, <>art. 35 din Codul muncii , în privinţa cumulului de funcţii, nu limiteazã posibilitatea persoanei de a încheia mai multe contracte de muncã cu normã întreagã.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciazã cã textele legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au urmãtorul cuprins: "Pentru salariaţii angajaţi cu normã întreagã durata normalã a timpului de muncã este de 8 ore pe zi şi de 40 de ore pe sãptãmânã."
Textul constituţional invocat în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate este cel al art. 41 alin. (1) privind dreptul la muncã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale invocate, se constatã urmãtoarele:
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate criticã dispoziţiile <>art. 109 alin. (1) din Codul muncii prin prisma unei omisiuni de reglementare, în sensul cã textul acestui articol nu cuprinde o referire expresã cã se aplicã numai cu privire la un singur contract de muncã. Or, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu este competentã sã modifice sau sã completeze dispoziţiile legale deduse controlului sãu. În consecinţã, sub acest aspect, excepţia de neconstituţionalitate apare ca fiind inadmisibilã.
În final, se constatã cã este sarcina instanţelor de judecatã interpretarea coroboratã a textelor <>art. 35 şi <>109 din Codul muncii , astfel încât acestea, printr-o interpretare teleologicã, pot stabili dacã textul criticat se aplicã doar cu privire la unul sau totalitatea raporturilor de muncã în care se aflã angajatã o persoanã. În acest sens, instanţele judecãtoreşti urmeazã sã ţinã cont şi de prevederile <>art. 110 şi <>art. 116 din Codul muncii , care prevãd posibilitatea angajatorului de a stabili programe individualizate de muncã.
În consecinţã, Curtea va respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 109 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - <>Codul muncii , excepţie ridicatã de Universitatea "Ştefan cel Mare" din Suceava în Dosarul nr. 5.407/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 iulie 2009.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Benke Karoly
___________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016