Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 1.002 din 7 octombrie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 16 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei si ale   art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 1.002 din 7 octombrie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei si ale art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 753 din 7 noiembrie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei şi ale <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Delia Rodica Fãrcaş, Mariana Cîmpean şi Anica Silaghi în Dosarul nr. 4.003/117/2007 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã, de muncã şi asigurãri sociale, pentru minori şi familie.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.250D/2008, având ca obiect o excepţie de neconstituţionalitate identicã, ridicatã de Cristina Mariana Revnic, Adela Claudia Szabo, Felicia Violeta Corãbian, Monica Lenuţa Ilieş, Dorina Luminiţa Tarţa, Ana Maria Haiduc, Liliana Simona Mureşan, Valeria Dragoş, Delia Doina Brehar, Maria Livescu, Angelica Maria Szasz, Aurora Demian Voica, Elena Melania Chiuzan, Cristina Gheţie, Sandu Cãtinean, Maria Veronica Pop, Carmen Dorina Pop, Cosmina Simona Pop, Dorina Cãmãraş, Petru Ioan Pop, Emilia Aluniţa Suciu, Mariana Sighartãu, Maria Marton, Mihaela Matei şi Lucia Maria Racoviţã în Dosarul nr. 4.057/117/2007 al Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã, de muncã şi asigurãri sociale, pentru minori şi familie.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor nr. 1.249D/2008 şi nr. 1.250D/2008, având în vedere identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public aratã cã este de acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea Dosarului nr. 1.250D/2008 la Dosarul nr. 1.249D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 23 aprilie 2008 şi din 9 aprilie 2008, pronunţate în dosarele nr. 4.003/117/2007 şi nr. 4.057/117/2007, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilã, de muncã şi asigurãri sociale, pentru minori şi familie a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei şi ale <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Delia Rodica Fãrcaş, Mariana Cîmpean şi Anica Silaghi şi de Cristina Mariana Revnic, Adela Claudia Szabo, Felicia Violeta Corãbian, Monica Lenuţa Ilieş, Dorina Luminiţa Tarţa, Ana Maria Haiduc, Liliana Simona Mureşan, Valeria Dragoş, Delia Doina Brehar, Maria Livescu, Angelica Maria Szasz, Aurora Demian Voica, Elena Melania Chiuzan, Cristina Gheţie, Sandu Cãtinean, Maria Veronica Pop, Carmen Dorina Pop, Cosmina Simona Pop, Dorina Cãmãraş, Petru Ioan Pop, Emilia Aluniţa Suciu, Mariana Sighartãu, Maria Marton, Mihaela Matei şi Lucia Maria Racoviţã în cauze având ca obiect soluţionarea unor cereri privind drepturi salariale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia, pornind de la o comparaţie a <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 , care reglementeazã sporul de fidelitate pentru personalul auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, cu reglementarea majorãrii de indemnizaţie ce se acordã magistraţilor prin <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 , în funcţie de vechimea în funcţie, susţin cã personalul auxiliar este dezavantajat. În acest sens, aratã cã singura condiţie avutã în vedere la acordarea sporului de fidelitate este vechimea în funcţie, atât în cazul personalului auxiliar, cât şi pentru magistraţi. Prin urmare, aceste categorii socioprofesionale se aflã în situaţii identice, ce impun un tratament juridic similar. În legãturã cu acestea mai aratã şi cã singurele elemente care pot duce la o diferenţiere în sistemul de salarizare sunt: nivelul studiilor, treapta şi gradul profesional, calitatea şi cantitatea muncii, condiţiile muncii, situaţii ce se pot reflecta numai în salariu, partea fixã a salariului, nu şi în sporurile salariale, care întotdeauna au obiective şi elemente cu totul speciale şi specifice de acordare.
Curtea de Apel Cluj - Secţia civilã, de muncã şi asigurãri sociale, pentru minori şi familie considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, deoarece personalul auxiliar nu depune o muncã egalã cu cea a judecãtorilor şi procurorilor.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 este constituţional. În acest sens, aratã cã prevederile de lege criticate stabilesc în mod obiectiv sporuri diferite pentru categorii profesionale distincte, în funcţie de munca prestatã, de importanţa şi complexitatea ei, de volumul şi riscul activitãţii desfãşurate, de atribuţiile magistraţilor şi ale personalului auxiliar. În plus, legiuitorul este în drept sã stabileascã conţinutul, limitele şi condiţiile acordãrii acestor drepturi.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 247/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 19 iulie 2007, şi dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 7 aprilie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 45/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 169 din 9 martie 2007.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 :
"(1) Personalul salarizat potrivit prezentei ordonanţe beneficiazã de un spor de fidelitate, în raport cu vechimea efectivã în funcţia auxiliarã de specialitate, calculat la salariul de bazã, dupã cum urmeazã:
- de la 5 la 10 ani - 5%;
- de la 10 la 15 ani - 10%;
- de la 15 la 20 de ani - 15%;
- peste 20 de ani - 20%.";
- <>Art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 :
"(1) Judecãtorii, procurorii, personalul asimilat acestora şi magistraţii-asistenţi beneficiazã, în raport cu vechimea numai în funcţiile de judecãtor, procuror, magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de personal asimilat judecãtorilor şi procurorilor, de o majorare a indemnizaţiei stabilite potrivit art. 3 alin. (1), calculatã în procente la indemnizaţia de încadrare brutã lunarã, dupã cum urmeazã:
- de la 3 la 5 ani - 10%;
- de la 5 la 10 ani - 15%;
- de la 10 la 15 ani - 20%;
- de la 15 la 20 de ani - 25%;
- peste 20 de ani - 30%.
(2) Indemnizaţia de încadrare majoratã potrivit alin. (1) se acordã de la data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a împlinit vechimea numai în funcţiile prevãzute la alin. (1) şi constituie indemnizaţia de încadrare brutã lunarã.
(3) Indemnizaţia de încadrare majoratã potrivit alin. (1) se ia în calcul la stabilirea pensiilor şi a altor drepturi de asigurãri sociale, la stabilirea, recalcularea şi actualizarea pensiei de serviciu, precum şi a oricãror alte drepturi ce se determinã pe baza veniturilor salariale."
Autorii excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare prevederilor art. 53 din Constituţie privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. De asemenea, considerã cã este încãlcat şi art. 20 din Constituţie raportat la prevederile art. 23 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului prin care se consacrã, între altele, cã "toţi oamenii, fãrã nicio discriminare, au dreptul la salariu egal pentru muncã egalã".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Raţionamentul autorilor excepţiei porneşte de la faptul cã folosirea aceluiaşi criteriu pentru acordarea unor drepturi plaseazã persoanele cãrora li se adreseazã normele respective în situaţii identice. Or, Curtea constatã cã, stabilind o reglementare separatã a drepturilor judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei faţã de personalul auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, legiuitorul a avut în vedere existenţa unor diferenţe între aceste categorii profesionale, diferenţe generate nu în ultimul rând de specificul şi complexitatea activitãţilor desfãşurate de cãtre acestea.
Aşa fiind, Curtea constatã cã prin dispoziţiile de lege criticate nu sunt încãlcate prevederile art. 20 din Constituţie raportate la cele ale art. 23 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului privind obligaţia acordãrii unui salariu egal pentru o muncã egalã.
De asemenea, Curtea aratã cã nu poate primi nici argumentul autorilor excepţiei referitor la încãlcarea art. 53 din Constituţie, atât timp cât semnificaţia restrângerii unor drepturi sau libertãţi nu poate fi identificatã cu existenţa unor reglementãri diferite întemeiate pe situaţiile diferite avute în vedere.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei şi ale <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, excepţie ridicatã de Delia Rodica Fãrcaş, Mariana Cîmpean şi Silaghi Anica în Dosarul nr. 4.003/117/2007 şi de Cristina Mariana Revnic, Adela Claudia Szabo, Felicia Violeta Corãbian, Monica Lenuţa Ilieş, Dorina Luminiţa Tarţa, Ana Maria Haiduc, Liliana Simona Mureşan, Valeria Dragoş, Delia Doina Brehar, Maria Livescu, Angelica Maria Szasz, Aurora Demian Voica, Elena Melania Chiuzan, Cristina Gheţie, Sandu Cãtinean, Maria Veronica Pop, Carmen Dorina Pop, Cosmina Simona Pop, Dorina Cãmãraş, Petru Ioan Pop, Emilia Aluniţa Suciu, Mariana Sighartãu, Maria Marton, Mihaela Matei şi Lucia Maria Racoviţã în Dosarul nr. 4.057/117/2007, ambele ale Curţii de Apel Cluj - Secţia civilã, de muncã şi asigurãri sociale, pentru minori şi familie.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 octombrie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016